معنی کلمه ی ظهار

خواص دارویی و گیاهی

معنی کلمه ی ظهار
معنی کلمه ی ظهار

ظِهار در فقه اسلامی نوعی جدایی در رابطهٔ زناشویی است که مقررات آن در چهار آیهٔ نخست سوره مجادله آمده‌است. ظهار وقتی به وقوع می‌پیوندد که مرد همسر خود را به پشتِ (ظَهرِ) زنی که بر او محرم و حرام ابدی است، مثل مادر یا خواهر یا دخترش، تشبیه کند. یعنی مثلاً به همسرش بگوید: «تو برای من مثل پشت مادرم هستی.» در فرهنگ اعراب پیش از اسلام این کار موجب طلاق و ممنوعیت ابدی ازدواج می‌شده اما در مقررات اسلامی هرچند حرام و گناه است اما آثاری حقوقی به همراه دارد از جمله این‌که باعث می‌شود تا آمیزش جنسی بین زوجین ممنوع شود مگر اینکه شوهر از ظهار رجوع کرده و کفارهٔ ظهار را بپردازد.

اعراب در دوران پیش از اسلام ظهار را نوعی از طلاق می‌دانستند که باعث حرمت ابدی ازدواج مجدد زن و شوهرِ ظاهر و مظهور می‌شد. آیات ۱ تا ۴ سورهٔ مجادله مقررات مربوط به ظهار را تغییر دادند. این آیات مربوط به زمانی می‌شوند که اوس بن ثابت یکی از انصار (اهالی مسلمان مدینه) زنش، خوله دختر ثعلبه، را ظهار کرد و بعد زنش به محمد، پیامبر اسلام، شکایت برد. در عباراتی که محمد خواند تصریح شد که ظهار عملی ناپسند است و باعث این نمی‌شود که همسر شخص مادر او شود، اما همانند گذشته نزدیکی با همسر حرام است تا زمانی که کفاره پرداخته شود.

در آیات ۱ تا ۴ سورهٔ مجادله آماده‌است:

خداوند سخن زنی را که دربارهٔ شوهرش به تو مراجعه کرده بود و به خداوند شکایت می‌کرد شنید. خداوند گفتگوی شما را با هم می‌شنید و خداوند شنوا و بیناست. (۱) کسانی که از شما نسبت به همسرانشان ظهار می‌کنند. آنان هرگز مادرانشان نیستند، مادرانشان تنها کسانیند که آنها را به دنیا آورده‌اند. آنها سخنی زشت و باطل می‌گویند، و خداوند بخشنده و آمرزنده است. (۲) کسانی که همسران خود را ظهار می‌کنند، سپس از گفتهٔ خود بازمی‌گردند، باید پیش از آمیزش جنسی با هم، برده‌ای را آزاد کنند، این دستوریست که به آن اندرز داده می‌شوید، و خداوند به آنچه انجام می‌دهید آگاه است. (۳) و کسی که توانایی نداشته باشد، دو ماه پیاپی قبل از آمیزش روزه بگیرد و کسی که این را هم نتواند، شصت مسکین را اطعام کند. این برای آن است که به خدا و رسولش ایمان بیاورید. اینها مرزهای الهی است؛ و کسانی که با آن مخالفت کنند، عذاب دردناکی دارند (۴)

ظهار همانند طلاق باید در حضور دو شاهد عادل انجام شود و زن در «طهر غیر مواقعه» باشد، یعنی در وضعیت قاعدگی نباشد و از زمان پاکی پس از قاعدگی با شوهرش خفت‌وخیز نکرده باشد.

معنی کلمه ی ظهار

مشهور مسلمانان معتقدند که فقط مرد امکان ظهار را دارد ولی احمد بن حنبل پیشوای مذهب حنبلی معتقد است ظهار زن نیز معتبر است و او هم باید کفاره بدهد.

همچنین برخی معتقدند علاوه بر آمیزش جنسی، پیش‌نوازش و نگاه شهوت‌آمیز به همسر نیز پس از ظهار و قبل از پرداخت کفاره ممنوع است.

برخی از فقهای شیعه مانند شیخ طوسی در الخلاف و المبسوط، ابن حمزه در الوسیله و ابن براج در المهذب گفته‌اند که ظهار علاوه بر پشت با تشبیه همسر به دیگر اعضای بدن مادر (و محارم دیگر) مثلاً دست یا مو هم واقع می‌شود.

پس از ظهار زن حق شکایت به حاکم را دارد و حاکم نیز سه ماه به شوهر مهلت می‌دهد تا یا از ظهار رجوع کند یا زنش را طلاق بدهد و در صورت خودداری از این کار پس از سه ماه او را به یکی مجبور خواهد کرد.

در مورد امکان ظهار زوجهٔ موقت و کنیز ملکی اختلاف نظر است. همچنین در اینکه آیا زنی که مرد تاکنون با او آمیزش نداشته را می‌توان ظهار کرد، نیز تردید است؛ و نیز در مورد امکان اشتراط و تعلیق ظهار مثلاً «اگر این کار را انجام دهی مثل پشت مادر من هستی» یا مدت‌دار کردن آن مثلاً «تو برای یک ماه مثل پشت مادرم هستی» هم اختلاف نظر است.

کفارهٔ ظهار در آیات سه و چهار سورهٔ مجادله آمده و یکی از موارد زیر است: آزاد نمودن یک نفر برده، اگر نتوانست دو ماه روزه پشت سر هم بگیرد، و اگر این را هم نتوانست، باید به شصت نفر مستمند غذا بدهد. در این که اگر هیچ‌یک‌از کفاره‌ها را نتوانست بدهد چه اتفاقی می‌افتد اختلاف نظر است. ابن ادریس از فقهای شیعه گفته در این صورت استغفار کافی‌ست و محقق حلی هم این نظر را درست‌تر دانسته‌است.

همچنین برخی معتقدند در صورتی که مرد پس از ظهار پیش از پرداخت کفاره با همسرش بیآمیزد باید دو کفاره بدهد.


شما واژه‌ای در دفتر واژه ثبت نکرده‌اید.

ترتیب بر اساس:

برای رفع محدودیت کاربر ویژه شویدبا حذف کوکی‌، لیست لغات از بین خواهد رفت.

واژه: ظهار

برابر ابجد: ۱۱۰۶

معنی کلمه ی ظهار

دستمردی را بخوانید.دستمزد را بخوانید.دست موزه را بخوانید.

این ویژگی تنها برای کاربران ویژه فعال است.

متأسفانه سرور با خطا مواجه شد. مشکل را بررسی می‌کنیم و به زودی حل خواهیم کرد.


ظهار. [ ظِ ] (ع مص ) تظهیر. مظاهره . تَظَهر. با زن خود صیغه ٔ بیزاری زیرین گفتن : انت ِ عَلَی َّ کظَهْرِ اُمّی ؛ یعنی چنانکه مادر بر من حرام است تو نیز از این پس چنانی . و در این حال زن بدو حرام شود و تا کفاره ندهد حلال نگردد. ظهار در جاهلیت موجب تحریم ابدی زوجه بر زوج بود و اسلام آن را فقط سبب لزوم کفاره بر زوج در صورت اراده ٔ نزدیکی با زوجه قرار داد. از برای تحقق ظهار لازم است که زوج بالغ و عاقل و رشید باشد و دو عادل نیز جمله ٔ دال بر ظهار را استماع کنند. ظهار بالکسر لغة مصدر ظاهَرَ الرجل ؛ أی قال لزوجته انت علی کظهر امی ؛ أی انت علی ّحرام کظهر امی . فکنی عن البطن بالظهر الذی هو عمود البطن ، لئلایذکر ما یقارب الفرج . ثم قیل ظاهر من امرأته ، فعدّی بمن ، لتضمین معنی التجنب لاجتناب اهل الجاهلیة عن المراءة المظاهر منها، اذ الظهار طلاق عندهم کما فی الکشاف . و شرعاً تشبیه مسلم عاقل بالغ زوجته أو جزء منها شائعاً کالثلث و الربع أو ما یعبر به عن الکل بما لایحل النظر الیه من المحرمة علی التأبید و لو برضاع أو صهریة و زاد فی النهایة قید الاتفاق احترازاً عما لو قال انت علی ّ مثل فلانة و فلانة ام من زنی بها أو بنتها لم یکن مظاهراً و لا فرق بین کون ذلک العضو أو غیره مما لایحل الیه النظر. و انما خص باسم الظهار تغلیباً للظهر لأنّه کان الاصل فی استعمالهم . فالتشبیه مخرج لنحو انت امی و اختی فانه لیس ظهاراً کما فی مبسوط صدرالاسلام . فلو قال ان فعلت کذا فانت امی و فعلته فهو باطل و ان نوی التحریم . و قید المسلم احتراز عن الذمی و العاقل عن المجنون و البالغ عن الصبی ّ. فان ظهار هؤلاء غیر صحیح . و الاضافة مخرجةلما قالت المراءة لزوجها انت علی ّ کظهر امی ، فانه لیس بشی ٔ و عن ابی یوسف انه ظهار. و قال الحسن انه یمین کما فی المحیط. و قید الزوجة مخرج لاجنبیة أو لامته قال لها ان تزوجتک فانت علی کظهر امی . فانه لم یکن ظهاراً الا اذا تزوج الاجنبیة و الامة بعد اعتاقها فانه ینقلب ظهاراً کما فی قاضیخان و غیره . و قید علی التأبید مخرج لما اذا شبه بمزنیة الاب أو الابن فان حرمتها لاتکون مؤبدة. و لذا لو حکم بجواز نکاحها نفذ عندمحمد خلافاً لابی یوسف . و یدخل ما اذا شبه بظهر ام امراءة قبل هذه المراءة أو نظر الی فرجها بشهوة. فانه ظهار عند ابی یوسف خلافاً لابی حنیفة. ثم حکم الظهار حرمة الوطی و دواعیه الی وجود الکفارة. هکذا یستفاد من جامع الرموز و فتح القدیر. (کشاف اصطلاحات الفنون ).

ظهار در عصر کنونی

۱۳۹۳/۹/۱۸


۳۸۶ بازدید

انتشار اینترنتی مطالب یا چاپ در نشریات دانشجویی با ذکر منبع موجب امتنان است.
نقل مطالب در دیگر نشریات با اطلاع این مجموعه و ذکر منبع بلامانع است.
برای چاپ در کتب، کسب اجازه کتبی الزامی است.
اداره مشاوره و پاسخ نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها

١ – تعریف ظهار

سؤال: ظهار چیست و گونه محقق می گردد؟

جواب: ظهار آن است که کسی به همسرش بگوید تو مانند مادر من هستی و هدفش از این کار این باشد که از او جدا شود.

٢ – عبارتی که با آن ظهار محقق می شود

سؤال: آیا صحت دارد که برخی می گویند جملاتی وجود دارد که اگر مرد به همسر خودش بگوید، زن و شوهر بر هم حرام می شوند ؟ این جملات چیست؟ پس از گفتن این جملات تکلیف و چاره چست؟

معنی کلمه ی ظهار

جواب: احکامی است در مورد ظهار، یعنی این که مرد به همسرش بگوید: «ظهرک کظهر امّی» یعنی اینکه شما مانند مادر من هستید که اگر این عبارت همراه با قصد و به صورت جدی گفته شود، همسرش به او حرام می شود که برای حلیت، مرد باید کفاره بدهد.

فید سایت

امیدواری به رحمت خدا

عن ابى ذرالغفارى (رضى اللّه عنه) قال: قال النبى (صلى اللّه عليه و آله‏ و سلّم): قال اللّه تبارك و تعالى:

يابن آدم ما دعوتنى و رجوتنى اغفرلك على ما كان فيك و ان اتيتنى بقرار الارض خطيئة اتيتك بقرارها مغفرة ما لم تشرك بى و ان اخطات حتى بلغ خطاياك عنان السماء ثم استغفرتنى غفرت لك.

اى فرزند آدم هر زمان كه مرا بخوانى و به من اميد داشته باشى تمام آنچه كه بر گردن توست مى‏بخشم و اگر به وسعت زمين همراه با گناه به پيش من آئى، من به وسعت زمين همراه با مغفرت به نزد تو مى‏آيم، مادامى كه شرك نورزى. و اگر مرتكب گناه شوى بنحوى كه گناهت به مرز آسمان برسد سپس استغفار كنى، ترا خواهم بخشيد.

کلیه حقوق مادی
و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی
خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی:
FARTECH/فرتک – فکور رایانه توسعه کویر –

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

قَدْ سَمِعَ اللَّهُ قَوْلَ الَّتِي تُجَادِلُكَ فِي زَوْجِهَا وَتَشْتَكِي إِلَى اللَّهِ وَاللَّهُ يَسْمَعُ تَحَاوُرَكُمَا إِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ بَصِيرٌ ﴿1﴾

خدا گفتار [زنى] را كه در باره شوهرش با تو گفتگو و به خدا شكايت مى‏كرد شنيد و خدا گفتگوى شما را مى‏شنود زيرا خدا شنواى بيناست (1)

الَّذِينَ يُظَاهِرُونَ مِنكُم مِّن نِّسَائِهِم مَّا هُنَّ أُمَّهَاتِهِمْ إِنْ أُمَّهَاتُهُمْ إِلَّا اللَّائِي وَلَدْنَهُمْ وَإِنَّهُمْ لَيَقُولُونَ مُنكَرًا مِّنَ الْقَوْلِ وَزُورًا وَإِنَّ اللَّهَ لَعَفُوٌّ غَفُورٌ ﴿2﴾

معنی کلمه ی ظهار

از ميان شما كسانى كه زنانشان را ظهار مى‏كنند [و مى‏گويند پشت تو چون پشت مادر من است] آنان مادرانشان نيستند مادران آنها تنها كسانى‏اند كه ايشان را زاده‏اند و قطعا آنها سخنى زشت و باطل مى‏گويند و[لى] خدا مسلما درگذرنده آمرزنده است (2)

برای ادامه متن قرآن در باره ظهار می توانید به سوره مجادله مراجعه کنید.(حتما مراجعه کنید)

احکام  ظهار

ظهار به معنی مشابهت کردن منکوحه خود را به محرمه خود.

ظهار از کلمه ((ظهر)) یعنی پشت گرفته شده است و در اصطلاح شرع آن است که شوهر به زن خود بگوید تو بر من چون پشت مادرم هستی .یعنی که همانگونه پشت مادرم برمن حرام است تو نیز برمن حرام هستی. ظهار در دوره جاهلیت به معنی طلاق بوده است اما دین مبین اسلام حکم آن را تغییر داده و آن را موجب تحریم زن بر مرد قرار داد مگر اینکه شوهر کفاره آنرا بپردازد و از این طریق باعث شده است مردم حتی الامکان از ظهار پرهیز کنند.

وقتی مرد به زوجه خود بگوید تو بر من مثل پشت مادر من هستی این را ظهار می نامند و این زن بر او حرام می شود.

براساس مذهب شافعی تا زمانی که کفاره پرداخت نکرده لذت بردن از ناف تا زانو حرام است اما بالاتر و پایین تر از آن هیچ اشکالی ندارد. اما براساس مذهب حنفی نمی تواند با او مقاربت کند ونه او را بوسه زند و نه او را مساس کند تا وقتی که کفاره بدهد ولی صحبت کردن با زن ظهارشده اشکالی ندارد.

کفاره ظهاره شصت روز پیاپی روزه گرفتن است و یا شصت مسکین را صبح و شام طعام دادن است یا بنده ای را آزاد کردن است و کفاره قبل از مجامعت انجام گیرد و توبه واستغفار نماید.اگر در وسط غذا خوردن مساکین مجامعت نمود اشکالی ندارد و اگر چند روزی را روزه گرفته  و مجامعت نمود باید از سر روزه بگیرد.

اگرکسی به زوجه خود گفت تو بر من مثل پشت مادر من هستی و به این گفته نیت طلاق را داشت، طلاق معتبر گرفته نمی شود بلکه ظهار واقع می شود.

اگرکسی به زوجه خود گفت تو بر من مثل شکم یا ران یا فرج مادر من هستی به این گفته ها ظهار واقع می شود و همچنین اگر این تشابهات را به خواهر یا عمه یا مادر رضاعی خود داد ظهار واقع می شود.

اگرکسی به زوجه خود گفت تو بر من مثل مادر من هستی بایداز نیت او سوال شود.اگر گفت نظر کرامت و محبت را داشتم یعنی مثل که مادر من به من محبت و کرامت دارد تو هم داری اشکالی ندارد و طلاقی هم واقع نمی شود و اگر گفت اراده ظهار داشتم ظهار واقع می شود و اگر گفت اراده طلاق داشتم طلاق بائن واقع می شود.

اگرکسی به زوجه خود گفت تو بر من مثل خوک یا خود مرده هستی، اگر به این گفته نیت که طلاق را داشت طلاق واقع می شود و اگر نیت ظهار داشت یا هیچ نیتی نداشت چیزی واقع نمی شود.

اگرکسی بر اعیال خود گفت اگر تو را نگه دارم مادر خود را نگه داشته ام یا گفت اگر با تو جماع کنم گویا با مادر خود جماع کرده ام در این گفته ها چیزی واقع نمی شود.

 اگر کسی بدون اینکه لفظ (مثل) را بگوید به زوجه خود گفت تو مادر من هستی یا خواهر منی هیچ واقع نمی شود، ولی این گفته بر زن موجب گناه است.

اگر کسی چند زن داشت و با همه ظهار کرد باید برای هر یک یک کفاره بدهد .

اگر شخصی کلمات ظهار را نسبت زن تکرار کرد مثلا چند مرتبه برای زوجه خود گفت تو برمن مثل پشت مادر من مثل پشت مادرمن هستی اگر مقصودش تاکید باشد یک کفاره لازم است و اگر مقصودش ظهار متعدد بود برای هرمرتبه گفتن یک کفاره لازم می گردد.

اگر کسی در ظهار مدت تعیین کرد مثلا برای زوجه خود گفت(مدت دو ماه تو بر من مثل پشت مادر من هستی ) در این مدت ظهار است اگر قبل از گذشتن دو ماه مجامعت نمود ظهار واقع می شود و باید کفاره ظهار بدهد و اگر بعد از دو ماه مجامعت نمود کفاره لازم نمی شود.

اگر در ظهار کلمه انشاء الله را متصلا گفت ظهار واقع نمی  شود ،مثلا گفت تو بر من مثل پشت مادر من هستی انشاء الله  .

شرایط ظهار کننده:

ظهار کننده باید عاقل بالغ باشد لذا ظهار کودک و دیوانه واقع نمی شود.

 

برگرفته از کتاب خلاصة المسائل و کتاب آداب همسری و همبستری نوشته منوچهر دستگیر

 RSS
POWERED BYBLOGFA.COM

معنی کلمه ی ظهار
معنی کلمه ی ظهار
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *