خواص دارویی و گیاهی
Copy Right By 2016 – 1395
شما واژهای در دفتر واژه ثبت نکردهاید.
ترتیب بر اساس:
برای رفع محدودیت کاربر ویژه شویدبا حذف کوکی، لیست لغات از بین خواهد رفت.
واژه: زهرا
نقش دستوری: اسم خاص اشخاص
معنای کلمه ی زهرا چیست
آواشناسی: zahrA
الگوی تکیه: WS
شمارگان هجا: ۲
شوم را بخوانید.شومن را بخوانید.شومیز را بخوانید.
این ویژگی تنها برای کاربران ویژه فعال است.
متأسفانه سرور با خطا مواجه شد. مشکل را بررسی میکنیم و به زودی حل خواهیم کرد.
زهرا. [ زَ ] (از ع ، ص ) زهراء. (فرهنگ فارسی معین ). از «زهراء» تازی بمعنی درخشان . روشن . درخشنده روی . و در اشعار فارسی این کلمه اغلب صفت زُهْره آمده است ، بمعنی زهره ٔ درخشان و تابنده : گهی چون آینه ٔ چینی نماید ماه دوهفته گهی چون مهره ٔ سیمین نماید زهره ٔ زهرا.
فرخی .
منوچهری .
منوچهری .
ناصرخسرو.
مسعودسعد.
مسعودسعد.
سوزنی .
خاقانی .
خاقانی .
روایت مفصلی از امام صادق(ع) در شرح ولادت
حضرت صدیقه(س) نقل شده که ضمن آن فرمودند:
وقتی [مولود فرخنده خدیجه به دنیا آمد و] فاطمه
دیده به جهان گشود، نوری از او درخشید که تا درون
خانه های مکه نفوذ کرد و در شرق و غرب زمین هیچ
جایی نماند مگر شعاع آن نور در آن تابید.
ابن عماره از پدرش گزارش نموده که گفت:
از امام صادق(ع) درباره حضرت فاطمه(س) پرسیدم
که چرا زهرا نامیده شد؟
فرمودند: زیرا هرگاه در محرابش می ایستاد، نور او
برای آسمانیان چنان می درخشید که نور ستارگان برای
اهل زمین.معنای کلمه ی زهرا چیست
این فروغ جسم فاطمه(س) است که وقتی در محراب
عبادت قرار می گرفت، روی تابناکش برای فرشتگان و
ملکوتیان بدانگونه جلوه و تلألؤ داشت که ستارگان در
شب برای زمینیان شکوه و درخشش دارند. از این رو
آن بانوی مجللّه زهرا نامیده شد.
ابو هشام گوید:
از حضرت عسکری(ع) پرسیدم: چرا فاطمه(س) زهرا
نام گرفت؟
امام فرمودند:
چون رخسار او در آغاز روز، مانند خورشید که از
مشرق سر برآورد و طلوع کند برای امیر مؤمنان(ع)
می درخشید و در نیمروز بسان ماه تابان جلوه گری
می نمود و هنگام غروب آفتاب همچون ستاره ای
روشن می تابید.
روایت مفصلی از امام صادق(ع) در شرح ولادت@@N@@حضرت صدیقه(س) نقل شده که ضمن آن فرمودند:
وقتی [مولود فرخنده خدیجه به دنیا آمد و] فاطمه@@N@@دیده به جهان گشود، نوری از او درخشید که تا درون@@N@@خانه های مکه نفوذ کرد و در شرق و غرب زمین هیچ@@N@@جایی نماند مگر شعاع آن نور در آن تابید.
ابن عماره از پدرش گزارش نموده که گفت:
از امام صادق(ع) درباره حضرت فاطمه(س) پرسیدم@@N@@که چرا زهرا نامیده شد؟
فرمودند: زیرا هرگاه در محرابش می ایستاد، نور او@@N@@برای آسمانیان چنان می درخشید که نور ستارگان برای@@N@@اهل زمین.
این فروغ جسم فاطمه(س) است که وقتی در محراب@@N@@عبادت قرار می گرفت، روی تابناکش برای فرشتگان و@@N@@ملکوتیان بدانگونه جلوه و تلألؤ داشت که ستارگان در@@N@@شب برای زمینیان شکوه و درخشش دارند. از این رو@@N@@آن بانوی مجللّه زهرا نامیده شد.
ابو هشام گوید:
از حضرت عسکری(ع) پرسیدم: چرا فاطمه(س) زهرا@@N@@نام گرفت؟
امام فرمودند:
چون رخسار او در آغاز روز، مانند خورشید که از@@N@@مشرق سر برآورد و طلوع کند برای امیر مؤمنان(ع)@@N@@می درخشید و در نیمروز بسان ماه تابان جلوه گری@@N@@می نمود و هنگام غروب آفتاب همچون ستاره ای@@N@@روشن می تابید.
این مجله مخصوص کودک و نوجوان می باشد.
پیام زن
ویژه مسائل زنان و خانواده
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
محمد جعفری گیلانی
سید ضیاء مرتضوی
3
7733305
7738743
7733305
payam-zan_man@aalulbayt.org
قم، صندوق پستی 371…
پرسمان
فرهنگی، اجتماعی، دانشجویی
مرکز فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری
سید محمدرضا فقیهی
محمد باقر پور امینی
1380
3
7747240
7735473
7743816
info@porseman.net
www.porseman.n…
مبلغان
فرهنگی – تبلیغی
حوزه
1385/6/1
3
mbl
معنای کلمه ی زهرا چیست
اسم زهرا ریشه در زبان عربی دارد .
تا سال 1394 فراوانی اسم زهرا 2645750 میباشد
کلمه “زهرا” در قرآن نیامده است، ولی کلمه “زهرة” که هم خانواده زهرا است، در قرآن ذکر شده است.
“ولا تَمُدَّنَّ عَینَیکَ اِلیَ ما مَتَّعنا بِهِ اَزوَجـًا مِنهُم زَهرَةَ الحَیوَةِ الدُّنیا لِنَفتِنَهُم فیهِ; (طه،131)و هرگز چشمان خود را به نعمتهای مادّی، که به گروههایی از آنان دادهایم، میفکن. اینها شکوفه های زندگی دنیاست; تا آنان را در آن بیازماییم…”
در لیست زیر برخی از افراد مشهور و نامدار که در ویکیپدیا صفحهای به نام خود داشتهاند را مشاهده مینمایید:
نامهای زیر از لحاظ معنا، مفهوم و یا مصداق به اسم زهرا نزدیک میباشند.
نامهای زیر از لحاظ معنا، مفهوم و یا مصداق به اسم زهرا نزدیک میباشند.
نامهای زیر با اسم زهرا همآوا بوده و دارای تلفظی مشابه هستند.
نامهای زیر با اسم زهرا همآوا بوده و دارای تلفظی مشابه هستند.
نامهای زیر متشکل از حروف تشکیل دهنده اسم زهرا بوده و از لحاظ نوشتاری به یکدیگر شبیه میباشند.
نامهای زیر متشکل از حروف تشکیل دهنده اسم زهرا بوده و از لحاظ نوشتاری به یکدیگر شبیه میباشند.
معادل ابجد اسم زهرا 213 میباشد .
ز : 7ه : 5ر : 200ا : 1
ز : 7ه : 5ر : 2ا : 1
معادل ابجد در نامهای زیر با معادل ابجد اسم زهرا برابر است.
معادل ابجد در نامهای زیر با معادل ابجد اسم زهرا برابر است.
هر که شد گمنام تر، زهرا خریدارش شود بر درِ این خانه از نام و نشان باید گذشت!
دارد هنوز رایحه بوسه نبی دستی که در حمایت مولا سپر شده استمعنای کلمه ی زهرا چیست
با تشکر از همراهی شما عزیزان با مجله اینترنتی دلگرم :بعد از خواندن معنی اسم زهرا میتوانید از اسامی دخترانه که در جدول زیر قرار داده ایم استفاده نمایید و نظرات و اسامی منتخب خود را برای ما ارسال نمایید.
بیشتر بخوانید :
معنی اسم المیرا : اسامی هم آوا و نزدیک به المیرا کدامند ؟
معنی اسم لیام : اسامی هم آوا و نزدیک به لیام کدامند ؟
معنی اسم آینور : اسامی هم آوا و نزدیک به آینور کدامند ؟
معنی اسم علی رضا : ریشه، فراوانی و نام های مشابه به نام علیرضا
معنی اسم آیدا : اسامی هم آوا و نزدیک به آیدا کدامند ؟
معنی اسم رستا : اسامی هم آوا و نزدیک به رستا کدامند ؟
معنی اسم رایان : اسامی هم آوا و نزدیک به رایان کدامند ؟
معنی اسم لنا : اسامی هم آوا و نزدیک به لنا کدامند ؟
معنی اسم فاطمه چیست ؟ نام های مشابه با نام فاطمه کدامند ؟
زهرا: مؤنث «ازهر» به معناي روشن و درخشان است . همچنين زهراء مأخوذ از «زهره» به معني سفيد و نوراني است . زهرا، لقب حضرت فاطمه سكينه ( س) است. زيرا هر وقت آن حضرت در محراب خود به نماز قامت بر مي افراشت نور او فضاي عرش را روشن مي كرد بطوريكه اهل آسمان نور مبارك او را تماشا مي كردند . و آن حضرت حالات عجيبي داشت و در عبادت آنچنان غرق حق تعالي مي شد كه نور سفيدي تمام وجود او را فرا مي گرفت و باعث حيرت عرشيان مي شد. هر كس نام فرزندش را «زهرا» بگذارد حق احترام را بر خود واجب كرده است، چرا كه نمي تواند بدون خانم زهرا يا زهرا خانم دخترش را صدا كند و همين حرمت نام فضاي تربيتي و اخلاقي در خانواده ايجاد مي كند و ناخود آگاه شخصيت روحي و رواني كودك را ارتقاء مي بخشد و اگر دختري كه مزيّن بنام «زهرا» است اهل طهارت و توجه باشد از بركات اين نام در دو عالم بهره مند خواهد بود. تا جائيكه حضرت زهرا سكينه ( س) بخاطر يادآوري نامش اهل آن خانواده مخصوصاً پدر و مادري كه اين نام را براي فرزند خود انتخاب كرده اند دعا مي كند. خوشا آنان كه كوثر مي شناسند شراب ناب حـيدر مي شناسند خوشا آنان كه در صحراي محشر فقط زهراي اطهر مي شناسند
معنی زهرا در لغت نامه دهخدا :درخشنده روی
معنای کلمه ی زهرا چیست
برای حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) اسامی و القابی وجود دارند که بعضی از آنها آسمانی هستند و خداوند آنها را تعیین کرده، برخی دیگر را بندگان برگزیده خداوند تعیین کردهاند.«زهرا» یکی از القاب حضرت فاطمه (س) است که توسط خداوند به ایشان داده شده و اگر معنی آن را بخوانید با خود میگویید که یک نفر چقدر میتواند نزد خدا عزت داشته باشد تا از سوی خدا چنین لقبی بگیرد.پس با گذاشتن چنین نامی برای فرزندتان از همین ابتدای راه او را عزیزدردانه میکنید: عزیزدردانه همه دوستداران حضرت زهرا (س)، همه دوستداران پاکی و عصمت، عزیزدردانه همه فرشتگان و از همه مهمتر عزیزدردانه خداوند بزرگ و مهربان.
اگه بین چندتا اسم شک دارید، می تونید یه نظرسنجی بسازید و نظر دیگران رو درباره اسم هاتون متوجه بشید.
اگه اسم فرزند شما هم زهرا هست، می تونین عکس زهرا جان رو برامون بفرستین تا هم تو این صفحه عکسشو قرار بدیم، هم یه صفحه مخصوص برای دلبندتون درست کنیم. (آلبوم عکس مجازی فرزند شما)
امانتدار، معتمد، درستکار، از القاب پیامبر اسلام(ص) و لقب جبرئیل
رانده شده از آتش
باسلام و کمال تشکر و قدردانی بابت سایت کاربردی و پرمحتوای شما و ایده بسیار جالبتان در رابطه با درج نمودن نام های همآوا. خواهشمندم نام طهورا زهرا را نیز در فهرست نام های همآوا اضافه کنید
سلام خواهش میکنم، نظر لطفتونه . این صفحه رو مشاهده کنید، همه نام هایی که با زهرا هست رو آوردیم: نام های شامل زهرا
به نظرم اسم خیلی قشنگی هست اسم منم زهرا هست
سلام.اسم زهرا بسیااااارزیبا ودلنشین است.من خیلی دوستتدارم اسم زهرا رو
خیلی راضیم از انتخاب اسم زهرا خانم برای دخترم
سلام اسم من زهرا است از این سایت خیلی خوشم آمده عالی است معنی اسمم هم زیبااست و دوستش دارم
نیلای لیلا لیانا آناهیتا آرمینا مارال الینا مهسا النا سمیه
زهرا اسم بسیار زیبا و قشنگی میباشد
واقعا اسم قشنگیه واقعا پربرکته
منم زهرا هستم
عاشقه اسمم??
تو باید به داشتن این اسم افتخار کنی.
اسم زیبایی هستش ولی کاش معنی جالب تری داشت چون اسم خیلی ها زهرا هستش این خودم هم زهرا هست و خیلی دوست دارم معنی ش اگه جالب تر بود بهتر میشد ?❤️
منم اسمم زهرا ست
اسم زهرا مثل حضرت زهرا انقدر خواص و پر ابهت هست که کل دنیا به خاطر ایشون به وجود اومده و انقدر این اسم پر معنا و قابل تحسین هست که خداوند دنیا رو خلق کرده برای زهرا ??? عاشق اسم خودمم
سلام من هم زهرا هستم خیلی خوشحال شدم وقتی شنیدم در یک سایت معنی های نام من هست خیلی خوشحال شدم
ممنون بابت سایتتون
من واقعا خوش حال هستم که اسمم زهرا است
من ازاینکه اسمم زهراست خوشحال هستم
من خیلی خیلی ازاینکه اسمم زهراست خوشحالم وبه اسمم افتخار میکنم
عالی
اسم خودم را خیلی دوست دارم ، ممنون از شما و سایت خوبتون سپاس
اسم مامان من هم زهرا است من هم این اسم رو خیلی دوست دارم
عاشق اسم خودمم
به نظر من اسم زهرا از همه اسم های دخترونه دنیا قشنگ تره هرکی بگه زشته همین حالا میگم که اسم خودش زشته حالا هرچی میخواد باشه البته بجز اسم زهراهرچی بگم اسم زهرا قشنگه کم گفتم???اینه هم به افتخار اسم *زهرا*
ممنون بابت سایت زیباتون اسم زهرا بهترینهاز همه لحاظ
سلام.اسم زهراخیلی قشنگه من این اسموخیلی دوست دارم
عالی نام حضرت زهرا ست خیلی دوستش دارم
معنای کلمه ی زهرا چیست
ممنون از شما
بهترین اسم دنیا
من ازاینکه اسمم زهرا هست افتخارمیکنم وقتی که به دنیااومدم یک لیست پرازنام های مختلف نوشتن ولی دراخر پدربزرگم اسم زهرا رابرایم انتخاب کرددرمدرسه هم فقط توی کلاس کم جمعیت ما3تازهراهست وهریک ازمابه داشتن چنین اسم نورانی مینازیم و یکی ازدوست های من اسمش بااسم من یکیه اما من 1ماه دقیقا یک ماه ازاوبزرگترم
خدایاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا افتخارمیکنم به اسمم بابت این همه محبت ممنونم خیلیییییییییییی دوستت دارممممم من به اسمم به خودم وبه همه ی اونهایی که اسمشان زهراس افتخارمیکنم اههههههههاییییی زهراهاشماهابهترینیننن
😍😍😍🌹🌷
اره عشقم حتما همین طوره 💞😍
اسم زهرا زیباترین اسم دنیاست مثل خود زهراها که زیباترین دخترای روی زمینن
سلام من زهرا هستم و۱۵ سالمه خیلی هم عاشق اسمم هستم متشکر از سایت خوبتون
من خیلی خوشحالم که اسمم زهرا شده ???
خیلیییی سایتتون عالیه 😍😍😍😍
سلام اول از همه بابت بخش نظرسنجی اسم خیلی ممنونم و شما اولین سایتی هستید کهاین بخش رو برای اسم ها قرار داده دمتون گرم من خیلی وقت پیش دنیال چنین سایتی بودم که مربوط به انتخاب اسم باشه و هم بتونیم تو انتخاب اسم از دوستان نظر سنجی کنیم و بابت این کارتون خییییییییییلللللیییی مممننونمدوم بابت سایت خوبتون که در هم بر هم نیست فیلتر داره تو جستجو اسم و از همه بهتر هر نوع اسمی رو دسته بندی کردید مثل اسم طبیعت ،گل… دمتون گرم
خیلی خوشم میاد چون هم اسم حضرت فاطمه هست
سایتتون عالیه اولین سایت اسمی هست که همه توضیحات کامل و جامع رو برای اسم دارهخیلی ممنون بابت سایت خوبتون♥️♥️♥️
عالی ♥️
منم اسمم زهراست اسمم رو دوست دارم اسم دومم هم هارا هستش به معنی کوهستان و عبریه.
اسم خوبی هست
داشتن همچین اسمی واقعا سعادت میخواد از صمیم قلب خوشحالم ک اسمم زهراست😍😍😍
زهرا عالی ترین دختر روی زمین هست مهربان باهوش
سلام من اسم زهرا رو خیلی دوست دارم البته اسم خود من هستی هست خواهر و برادرم دوقلو هستند علی و زهرا جون ناز و خوشگل و دوست داشتنی
زهرای عزیز
سلاماسم زهرا بسیار خوبه معنیش هم خیلی خوب بود😍
سلام اسم زهرا زندگی به ادم میده خیلی دوست داشتنی به خصوص زمانی که بلند صدات میزنن زهراجان زهراخانم زهراخانم اسم قشنگتونو درک کنید چون ازوقتی که به این دنیا اومدین بهترین هدیه روبهتون دادن قدرشوبدونین وارزشش روزیرسوال نبرید بیایید مازهراها روی بانوی دوعالم رو خشنودکنیم به خاطر نام قشنگش
من زهراهستم واحساس میکنم ایمم زیباترین اسم دنیاست ومن عاشق اسمم وبهش افتخارمیکنم
اممم تقریبا اسمو دوس دارن
هر کی به اسم زهرا افتخار میکنه لایک کنه👍👍👍من که عاشق اسمم هستم 😍😍ممنون از مامان بابام که این اسم را برام انتخاب کردن😘😘لایک یادتون نره زهرا ها !!!👍👍
من اسم زهرا را خیلی دوست دارم چون اسم مذهبی است
سلاماسم من هم زهراست و خیلی خوشحالم که یکی از القاب مادرمون را روی من هم گذاشته اند.سپاس از سایت عالیتون.
انسان با شنیدن اسم زهرا آرامش پیدا می کنه به نظر من معنی اسم زهرا به معنی پیروز ، خوشبخت و درخشان هست و میتونم بگم که اسم زهرا قشنگ ترین اسم هست
اسمم بهترین اسمه دنیاس… عاشق اسمم واقعا زهرا بودن سعادت و نیکبختی داره ..! 😍😍😍😜
خیلی خوشحالم که اسمم زهراست. ممنون از سایت خوبتون
اسمم بهترین اسمه دنیاس… عاشق اسمم واقعا زهرا بودن سعادت و نیکبختی داره زهرااااااا
من خوشحالم که اسمم زهرا
نام نیکو
مرجع کامل نام های ایرانی است که با استفاده از فیلترهای تخصصی به شما کمک می کند که نامی زیبا انتخاب کنید
SITE SLOGAN
يكي از القاب حضرت فاطمه”زهرا” است.( ر.ك: زندگاني فاطمه زهرا، سيدجعفر شهيدي، ص 33، دفتر نشر فرهنگ اسلامي. ) در روايات، علتهاي گوناگوني براي نام نهادن حضرت فاطمه به زهرا ذكر شده است. امام صادقميفرمايد: حضرت فاطمه را زهرا ناميدند، چون هنگامي كه در محراب عبادت ميايستاد، نورش براي اهل آسمان پرتو افشاني ميكرد; همان گونه كه نور ستارگان براي اهل زمين پرتو افشاني ميكنند.( ر.ك: علل الشرايع، شيخ صدوق، ج 1، ص 180، مطبعة الحيدريه، نجف. ) در روايت ديگر ميخوانيم: حضرت فاطمه زهرا ناميده شده، چون خداوند او را از نور عظمتش آفريد.( ر.ك: همو، معاني الاخبار، ص 64، دفتر انتشارات اسلامي. ) كلمه “زهرا” در قرآن نيامده است، ولي كلمه “زهرة” كه هم خانواده زهرا است، در قرآن ذكر شده است. “ولا تَمُدَّنَّ عَينَيكَ اِليَ ما مَتَّعنا بِهِ اَزوَجـًا مِنهُم زَهرَةَ الحَيوَةِ الدُّنيا لِنَفتِنَهُم فيهِ; (طه،131) و هرگز چشمان خود را به نعمتهاي مادّي، كه به گروههايي از آنان دادهايم، ميفكن. اينها شكوفه هاي زندگي دنياست; تا آنان را در آن بيازماييم…” كلمه “زهرة” در اين آيه به معناي غنچه و شكوفه است كه با صفا نمايد و از اين جهت در زبان عربي به هر چيز نوراني زهرا ميگويند.( قاموس قرآن، سيدعلي اكبر قرشي، ج 3، ص 183، دارالكتب الاسلامية. ) حضرت فاطمه همانند ديگر معصومين علم غيب داشتند، ولي وحي ويژه پيامبران است. در روايت ميخوانيم، امام صادق ميفرمايد: حضرت فاطمه هفتاد و پنج روز پس از رحلت رسول اللّه زنده ماند… در اين مدت، جبرئيل بر او نازل ميشد، و از پدرش، جايگاه پدرش و آن چه بعد از او در ذريه اش رخ خواهد داد، خبر ميداد و حضرت علي مينوشت.( ر.ك: كافي، ثقة الاسلام كليني، ج 1، ص 458، دارالكتب الاسلامية. ) حضرت زهرا و ائمه با فرشتگان در ارتباط بودند و با آنان سخن ميگفتند، از اين رو، آنان را محدّث مي نامند; ولي وحي رسالتي نداشتند.
خوب بود
خیلی خوب بودممنونممممم?
فوق العاده بود این مداحیم که گذاشتین محشر بود….اجرتون با مادرمون حضرت زهرامعنای کلمه ی زهرا چیست
خیلی عالی بود مخصوصا مداحیم که گذاشتین محشره اجرتون با حضرت زهرا
ختم نبوت و گستردگى طرح سياسى اسلام
ذوب بودن سياست در دين و جداناپذيرى اين دو …
بازدید: 1162 تاریخ:1397 / 09 / 04
خلاصه ای از مشخصات صادق آل محمد
اسم : جعفر لقبها : صادق- مصدق – محقق – کاشف …
بازدید: 938 تاریخ:1397 / 09 / 04
روز شمار رویدادهای دهه اول محرم
روز دوم 1. امام حسین علیهالسلام در روز …
بازدید: 819 تاریخ:1397 / 06 / 16
ما 30 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم
آدرس: کرمان – چترود خیابان ولی عصر کوچه عاشورا هیئت فرهنگی مذهبی فاطمیون چترود پست الکترونیک: info@kowsar-ch.ir شماره پیامک : 50002666006 شماره تماس: 09133409446
حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها:
روز جمعه نزديك غروب آفتاب به غلام خود مي فرمود: بالاي پشت بام برو، هر موقع نصف خورشيد غروب كرد مرا خبر كن تا براي خود و ديگران دعا كنم.
«معاني الأخبار، ص 399»
لزوما نیازی نیست که تمام اسامی به صورتی باشد که نشانگر یک معنای ویژه بوده و ابعاد شخصیتی صاحب نام را مجسم سازند، بلکه همین اندازه که نامی، حاوی مفاهیم شرکآلود و ضدارزش نباشد، کافی است.
اما در ارتباط با برخی از اولیای الهی، همانند حضرت فاطمه زهرا(س)، که به گونهای، نام آنان از عالم غیب الهام شده است، طبیعی است که این نام باید دارای نکاتی باشد که با ویژگیهای صاحب آن، همخوانی داشته باشد.
معنای کلمه ی زهرا چیست
نام فاطمه که از ریشه “فطم” به معنای کندهشدن و جدا شدن است؛ به استناد روایات موجود؛ جدایی این بانوی بزرگوار را از هرگونه بدی و زشتی رسانده و نیز بدان معناست که ایشان، دوستداران واقعی خود را از آتش جهنم نجات خواهد داد.
این پرسش را میتوان در دو جنبه مورد بررسی قرار داد:
1 – آیا هر نامی که بر اشخاص مختلف؛ حتی فرزندان پیامبران و پیشوایان؛ نهاده میشود، لزوما باید دلیل خاصی داشته و نشانگر ابعاد وجودی صاحب آن نام باشد؟
2 – آیا انتخاب نام فاطمه برای دختر پیامبر اکرم(ص)، دلیل خاصی داشته است و این نام، بیانگر چه موضوعی میباشد؟
در ارتباط با بخش اول، باید گفت که از پیشوایان ما منقول است که انتخاب نام خوب و مناسب برای فرزند، اولین نیکی به او میباشد[1]و طبیعی است که والدین؛ با سلیقههای متفاوت خود؛ نام های مختلفی را برای فرزندان انتخاب نمایند و دین اسلام، اگرچه توصیههای گوناگونی در این ارتباط بیان نموده، اما این سفارشات، جنبه الزامی نداشته و اشخاص مجازند؛ به شرط نداشتن مفهوم شرکآلود و ضد ارزش؛ هر نام مورد علاقه خود را بر فرزندان خود بگذارند[2]. در همین راستا، پیامبر اکرم(ص)، بعد از اظهار دین اسلام و گسترش آن، این سیاست را دنبال ننمود تا اسامی تمام یاران خود را تغییر داده و لزوما نام جدیدی برای آنان برگزیند که نشانگر ایمان و اسلام آنان باشد. وجود نام هایی همانند عمار و مصعب و مقداد و … در میان یاران پیامبر؛ که مفهوم دینی در آنها وجود نداشت؛ این موضوع را تأیید مینماید. البته روایات بسیاری وجود دارند که ایشان، تنها آن دسته از اسامی را تغییر میدادند که یا دلالت بر شرک و بتپرستی مینمودند و یا معانی ناپسندی داشتند[3]. البته، با وجود آزاد بودن اشخاص در انتخاب نام، سزاوار است که انتخاب بهتری داشته و نام مناسبتری را برگزیند و به سفارشات پیشوایان در این زمینه عمل نماید که به یکی از آنها اشاره مینماییم:
امام باقر(ع) میفرمایند: راستترین اسامی آن است که بر بندگی دلالت نماید و بهترین آنها اسامی انبیاء است[4].
آنچه بیان شد، تحلیلی مختصر در مورد کلیت نامگذاری بود، اما ؛ همان گونه که در پرسش خود نیز اشاره فرمودید؛ برخی از نام ها، همانند نام مقدس “فاطمه”؛ که خداوند آن را انتخاب نموده و به پیامبر(ص) الهام فرمود، باید با نام های دیگر متفاوت بوده و به نحوی، گوشهای از ابعاد شخصیتی صاحب آن نام را در خود جای داده باشد. البته نیازی نیست که چنین نامی، منحصر در شخص مورد نظر بوده و سابقه قبلی نداشته و یا اینکه انتخاب آن برای دیگران ممنوع باشد.
نام فاطمه(س) از ریشه “فطم” به معنای کندهشدن و جدا شدن میآید[5].
حال چرا دختر پیامبر(ص) بدین اسم، نامیدهشد؟ روایات مختلفی در بررسی این موضوع وارد شدهاست و با وجود اینکه هر کدام از آنها به یک جنبه از دلایل میپردازد، ولی با مروری در همه آنها، تعارضی در مفاد آنها نمییابیم، بلکه هر کدام از این روایات، به نوعی مکمل روایات دیگر میباشند. بر همین اساس، تعدادی از این روایات را جهت اطلاع نقل مینماییم:
الف: یونس بن ظبیان روایت مینماید که امام صادق(ع) از من پرسید: آیا میدانی که تفسیر فاطمه چیست؟ گفتم: مولای من! خودتان تفسیرش را بفرمایید. ایشان فرمودند: فاطمه(س) از هرگونه بدی و زشتی جدا شدهبود (فطمت من الشر) و اگر مولی علی(ع) با او ازدواج نمینمود، از ابتدای خلقت، هیچ شخص همتراز و صلاحیتداری برای ازدواج با او پیدا نمیشد[6]!
ب: امام رضا(ع) به نقل از پدرانشان از پیامبر اکرم(ص) روایت مینمایند که ایشان فرمودند: به این دلیل اسم دخترم را “فاطمه” انتخاب نمودم، چون خداوند او و دوستانش را از آتش جهنم جدا نمودهاست[7].
ج: امام باقر(ع) میفرمایند:زمانی که فاطمه(س) پا به دنیا گذاشت، خداوند به فرشتهای وحی نمود تا نام فاطمه را در زبان پیامبر(ص) جاری نماید، سپس خداوند، خطاب به فاطمه(س) فرمود که من تو را با علم و دانش پرورش داده و از هرگونه پلیدی جدا نمودم[8]. و …
در پایان، باید بدانیم که دختر گرامی پیامبر(ص) که طبق نقل تمام مسلمانان؛ چه شیعه و چه اهل سنت؛ پارهای از تن ایشان بوده و آزار و اذیت ایشان، همانند آزار پیامبر(ص) میباشد[9]، سزاوار انتخاب نام مناسبی بوده، تا گوشهای از شخصیت و ابعاد معنوی این بانوی بزرگوار، با کمک این نام، به جهانیان معرفی شود. بر همین اساس، معتقدیم که خداوند، این نام مبارک را برای ایشان برگزیده است.
[1] – حر عاملی، محمد بن الحسن، وسائل الشیعة، ج 21، ص 389-388، روایت 27374، مؤسسه آل البیت، قم، 1409 ه ق.
[2] – همان، ج 21، ص 389-388، روایت 27374.
[3] – همان، ج 21، ص 390، روایت 27379.
[4] – همان، ج 21، ص 391، روایت 27381.
[5] – ابن منظور، لسان العرب، ج 12، ص 454.
[6] – مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 43، ص 10، باب 2، روایت 1، مؤسسة الوفاء، بیروت، 1404 ه ق.
[7] – همان، ج 43، ص 12، روایت 4.
[8] – همان، ج 43، ص 13، روایت 9.
[9] – صحیح بخاری ، ج 4 ، ص 219، دار الفکر، بیروت، 1401 ه ق.
آخرین پرسش ها و پاسخ ها را همه روزه در ایمیل خود مطالعه کنیدمعنای کلمه ی زهرا چیست
ما 13884 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و استفاده از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز است.
[روایت شماره] (13)
[معانی الأخبار ] [علل الشّرائع ] بِإِسْنَادِ الْعَلَوِیِّ، عَنْ عَلِیٍّ علیه السلام أَنَّ النَّبِیَّ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِه وَ سَلَّم سُئِلَ مَا الْبَتُولُ؟ فَإِنَّا سَمِعْنَاکَ یَا رَسُولَ اللَّهِ تَقُولُ: إِنَّ مَرْیَمَ بَتُولٌ وَ فَاطِمَةَ بَتُولٌ، فَقَالَ علیه السلام :
الْبَتُولُ الَّتِی لَمْ تَرَ حُمْرَةً قَطُّ أَیْ لَمْ تَحِضْ فَإِنَّ الْحَیْضَ مَکْرُوهٌ فِی بَنَاتِ الْأَنْبِیَاءِ.
مصباح الأنوار: عن علی علیه السلام مثْلُه.
بیان: البتلُ القطعُ أی إنّها منقطعةٌ عن نساء زمانِها بعدم رؤیةِ الدم، قال فی النهایة: امرأة بتول منقطعة عن الرجال لا شهوةَ لها فیهم و بها سُمِّیَت مریم أمُّ عیسی علیه السلام و سمّیت فاطمة سلام الله علیها البتول لانقطاعها عن نساء زمانها فضلاً و دیناً و حسبا و قیل لانقطاعها عن الدُّنیا إلی الله تعالی و نحو ذلک قال الفیروزآبادیُّ.
أقول: قد مَضَتْ و سیأتی الأخبارُ فی أنّه قَالَ النَّبِیُّ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِه وَ سَلَّم لِفَاطِمَةَ: شَقَّ [اللَّهُ ] لَکِ یَا فَاطِمَةُ اسْماً مِنْ أَسْمَائِهِ فَهُوَ الْفَاطِرُ وَ أَنْتِ فَاطِمَةُ و شبهُه.
شیخ صدوق در کتابهای معانی الاخبار (1) و علل الشّرایع (2) از حضرت علی بن ابیطالب علیه السلام روایت میکند که فرمود:
از پیامبر اکرم صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِه وَ سَلَّم پرسیدند:
معنای کلمهی بتول چیست؟ زیرا ما از تو شنیدیم که میفرمودی: مریم و فاطمه علیهما السلام بتول هستند.
پیغمبر خدا صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِه وَ سَلَّم فرمود:
بتول یعنی آن زنی که هرگز حیض نشود، زیرا حیض برای دختران انبیاء: ناپسند است.
در کتاب مصباح الانوار از امیر مؤمنان حضرت علی علیه السلام مثل این حدیث نقل شدهست.
بیان: «بَتل» در لغت به معنای قطع میباشد، پس وقتی میگوییم حضرت زهرا بتول است یعنی او از زنان زمان خودش منقطع است، زیرا او مانند زنان دیگر خون نمیبیند.
و در نهایه (کتاب لغت است) آمده است: زن بتول یعنی زنی که از مردان جدا شده و آن زن میل و شهوتی به مردان ندارد و به این سبب مریم سلام الله علیها مادر عیسی و حضرت فاطمه سلام الله علیها را بتول مینامند که آنها از نظر فضیلت و دین و حسب و نسب از همهی زنان جدا شده (و آنها هرگز به درجه و مقام آنها نمیرسند).
و بنا بر قولی به خاطر اینکه آن بزرگوار از همهی دنیا به سوی خداوند متعال منقطع شده است (دنیا را ترک کرده و فقط به سوی خداوند روی آورده) بتول میباشند و فیروزآبادی معانی دیگری از این قبیل در مورد بتول آوردهست.
پس مرحوم مجلسی رحمة الله علیه میفرماید:
من گویم که در روایاتی که گذشت و اخباری که به زودی ذکر میکنیم پیامبر اکرم صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِه وَ سَلَّم به حضرت فاطمه سلام الله علیها میفرماید:
ای فاطمه! خداوند اسمی از اسامی خودش را برای تو برگزید و مشتق نمود، زیرا او «فاطر» به معنی شکافنده است و تو «فاطمه» به معنی جدا کننده میباشی.
سپس علّامه میفرماید شبیه این روایت نیز در قبل ذکر شد و بعد نیز ذکر خواهد شد.
[روایت شماره] (14)
[المناقب لابن شهر آشوب ] ابْنُ بَابَوَیْهِ فِی کِتَابِ مَوْلِدِ فَاطِمَةَ وَ الْخَرْکُوشِیُّ فِی شَرَفِ النَّبِیِّ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِه وَ سَلَّم وَ ابْنُ بَطَّةَ فِی الْإِبَانَةِ، عَنِ الْکَلْبِیِّ، عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ علیه السلام قَالَ:
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِه وَ سَلَّم لِعَلِیٍّ: هَلْ تَدْرِی لِمَ سُمِّیَتْ فَاطِمَةَ؟
قَالَ عَلِیٌّ: لِمَ سُمِّیَتْ فَاطِمَةَ یَا رَسُولَ اللَّهِ؟
قَالَ:
لِأَنَّهَا فُطِمَتْ هِیَ وَ شِیعَتُهَا مِنَ النَّارِ.
أَبُوعَلِیٍّ السَّلامِیُّ فِی تَارِیخِهِ بِإِسْنَادِهِ عَنِ الْأَوْزَاعِیِّ، عَنْ یَحْیَی بْنِ أَبِی کَثِیر عَنْ أَبِی هُرَیْرَةَ: قَالَ عَلِیٌّ علیه السلام :
إِنَّمَا سُمِّیَتْ فَاطِمَةَ لِأَنَّ اللَّهَ فَطَمَ مَنْ أَحَبَّهَا عَنِ النَّارِ.
شِیرَوَیْهِ فِی الْفِرْدَوْسِ، عَنْ جَابِرٍ الْأَنْصَارِیِّ قَالَ النَّبِیُّ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِه وَ سَلَّم:
إِنَّمَا سُمِّیَتِ ابْنَتِی فَاطِمَةَ لِأَنَّ اللَّهَ فَطَمَهَا وَ فَطَمَ مُحِبِّیهَا عَنِ النَّارِ.
الصَّادِقُ علیه السلام :
تَدْرِی أَیُّ شَیْءٍ تَفْسِیرُ فَاطِمَةَ قَالَ:
فُطِمَتْ مِنَ الشَّرِّ وَ یُقَالُ إِنَّمَا سُمِّیَتْ فَاطِمَةَ لِأَنَّهَا فُطِمَتْ عَنِ الطَّمْثِ.
أَبُوصَالِحٍ الْمُؤَذِّنُ فِی الْأَرْبَعِینَ، سُئِلَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِه وَ سَلَّم مَا الْبَتُولُ؟
قَالَ:
الَّتِی لَمْ تَرَ حُمْرَةً قَطُّ وَ لَمْ تَحِضْ فَإِنَّ الْحَیْضَ مَکْرُوهٌ فِی بَنَاتِ الْأَنْبِیَاءِ وَ قَالَ علیه السلام :
لِعَائِشَةَ یَا حُمَیْرَاءُ إِنَّ فَاطِمَةَ لَیْسَتْ کَنِسَاءِ الْآدَمِیِّینَ لا تَعْتَلُّ کَمَا تعتلنَّ.
أَبُوعَبْدِاللَّهِ قَالَ:
حَرَّمَ اللَّهُ النِّسَاءَ عَلَی عَلِیٍّ مَا دَامَتْ فَاطِمَةُ حَیَّةً لِأَنَّهَا طَاهِرَةٌ لا تَحِیضُ وَ قَالَ عُبَیْدٌ الْهَرَوِیُّ فِی الْغَرِیبَیْنِ سُمِّیَتْ مَرْیَمُ بَتُولاً لِأَنَّهَا بُتِلَتْ عَنِ الرِّجَالِ وَ سُمِّیَتْ فَاطِمَةُ بَتُولاً لِأَنَّهَا بُتِلَتْ عَنِ النَّظِیرِ.
أَبُوهَاشِمٍ الْعَسْکَرِیُّ سَأَلْتُ صَاحِبَ الْعَسْکَرِ علیه السلام لِمَ سُمِّیَتْ فَاطِمَةُ الزهراء سلام الله علیها؟
فَقَالَ:
کَانَ وَجْهُهَا یَزْهَرُ لِأَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ علیه السلام مِنْ أَوَّلِ النَّهَارِ کَالشَّمْسِ الضَّاحِیَةِ وَ عِنْدَ الزَّوَالَ کَالْقَمَرِ الْمُنِیرِ وَ عِنْدَ غُرُوبِ الشَّمْسِ کَالْکَوْکَبِ الدُّرِّیِّ.
الْحَسَنُ بْنُ یَزِیدَ قَالَ:
قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِاللَّهِ علیه السلام لِمَ سُمِّیَتْ فَاطِمَةُ الزَّهْرَاءَ؟
قَالَ:
لِأَنَّ لَهَا فِی الْجَنَّةِ قُبَّةً مِنْ یَاقُوتٍ حَمْرَاءَ ارْتِفَاعُهَا فِی الْهَوَاءِ مَسِیرَةُ سَنَةٍ مُعَلَّقَةً بِقُدْرَةِ الْجَبَّارِ لا عِلاقَةَ لَهَا مِنْ فَوْقِهَا فَتُمْسِکَهَا وَ لا دِعَامَةَ لَهَا مِنْ تَحْتِهَا فَتَلْزَمَهَا لَهَا مِائَةُ أَلْفِ بَابٍ عَلَی کُلِّ بَابٍ أَلْفٌ مِنَ الْمَلائِکَةِ، یَرَاهَا أَهْلُ الْجَنَّةِ کَمَا یَرَی أَحَدُکُمُ الْکَوْکَبَ الدُّرِّیَّ الزَّاهِرَ فِی أُفُقِ السَّمَاءِ، فَیَقُولُونَ: هَذِهِ الزَّهْرَاءُ لَفَاطِمَةُ سلام الله علیها.
ابن شهر آشوب در کتاب مناقب (3) از ابن بابویه قمی و او از گروهی از اهل تسنن، از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام ، از پیامبر اکرم صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِه وَ سَلَّم روایت میکند که به حضرت علی علیه السلام فرمود:
آیا میدانی که چرا فاطمه سلام الله علیها، فاطمه نامیده شد؟ امیرالمؤمنین علیه السلام گفت:
برای چه یا رسول الله!
فرمود:
برای اینکه فاطمه سلام الله علیها و شیعیانش از آتش جهنّم در امان خواهند بود.
ابوعلی سلامی در کتاب تاریخ خود از اوزاعی و او از یحیی بن ابی کثیر و او از ابی هریره نقل میکند که ابوهریره گفت:
حضرت علی علیه السلام فرمود:
همانا زهرا سلام الله علیها فاطمه نامیده شد به خاطر اینکه خداوند جدا میکند دوستان او را از آتش جهنّم.
و شیروَیْه در کتاب «الفردوس» از جابر بن عبدالله الانصاری روایت میکند که پیامبر اکرم صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِه وَ سَلَّم فرمود:
همانا دخترم فاطمه نامیده شد به خاطر اینکه خداوند جدا میکند او و دوستانش را از آتش جهنّم.
حضرت امام صادق علیه السلام فرمود:
آیا میدانی تفسیر نام «فاطمه» چیست؟
(پس خود آن حضرت فرمود:)
او بُریده شده از شَرّ و همچنین فرمود:
همانا (آن بانو) فاطمه نامیده شد به خاطر اینکه از ناپاکی و خون (زنانه) بریده شده.
ابوصالح مؤذّن در کتاب «الاربعین» آورده است: از رسول خدا صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِه وَ سَلَّم سؤال شد معنی «بتول» چیست؟
فرمود:
زنی را گویند که هرگز خون نبیند و حیض نشود، زیرا حیض شدن مکروه است برای دختران انبیاء و به عایشه فرمود:
ای حمیرا! همانا فاطمه مانند زنان آدمیان نیست (زیرا او) دچار عارضهای که آنها میشوند، نمیشود.
ابوعبدالله میگوید:
مادامی که فاطمهی اطهر سلام الله علیها زنده بود خدا، زنان دیگر را به حضرت علی بن ابیطالب علیه السلام حرام کرده بود، زیرا که وی پاک و پاکیزه بود و مبتلا به خون حیض نمیشد.
عبید هروی در کتاب غریبین میگوید:
حضرت مریم سلام الله علیها را بدین لحاظ بتول گفتند که به مردان تمایلی نداشت، فاطمهی زهرا سلام الله علیها را بدین جهت بتول گفتند که نظیر نداشت.
ابوهاشم عسکری میگوید:
از امام حسن عسکری علیه السلام پرسیدم:
برای چه فاطمهی اطهر سلام الله علیها زهراء نامیده شد؟
فرمود:
برای اینکه صورت وی، از اوّل روز برای حضرت علی علیه السلام نظیر آفتاب میدرخشید، در موقع ظهر نظیر ماه منیر و در هنگام غروب آفتاب، نظیر ستارهای درخشان بود.
حسن بن یزید میگوید:
به حضرت امام صادق علیه السلام گفتم:
برای چه فاطمهی اطهر سلام الله علیها زهراء نامیده شد؟
فرمود:
برای اینکه او قصری از یاقوت سرخ در بهشت دارد که ارتفاع آن به قدر یک سال راه و به قدرت خدا در هوا معلّق است چیزی آن را از طرف بالا نگهداری نمیکند و از سمت پایین هم به چیزی متّکی نیست دارای صد هزار درب است که بر هر دری هزار ملک ایستادهست.
آن قصر را اهل بهشت آن طور میبینند که شما ستارهی درخشان را در افق آسمان مشاهده مینمائید، اهل بهشت میگویند:
این قصر درخشنده از فاطمه سلام الله علیها است.معنای کلمه ی زهرا چیست
[روایت شماره] (15)
[المناقب لابن شهر آشوب ] کُنَاهَا أُمُّ الْحَسَنِ وَ أُمُّ الْحُسَیْنِ وَ أُمُّ الْمُحَسِّنِ وَ أُمُّ الْأَئِمَّةِ وَ أُمُّ أَبِیهَا وَ أَسْمَاؤُهَا عَلَی مَا ذَکَرَهُ أَبُوجَعْفَرٍ الْقُمِّیُّ: فَاطِمَةُ، الْبَتُولُ، الْحَصَانُ، الْحُرَّةُ، السَّیِّدَةُ، الْعَذْرَاءُ، الزَّهْرَاءُ، الْحَوْرَاءُ، الْمُبَارَکَةُ، الطَّاهِرَةُ، الزَّکِیَّةُ، الرَّاضِیَةُ، الْمَرْضِیَّةُ، الْمُحَدَّثَةُ، مَرْیَمُ الْکُبْرَی، الصِّدِّیقَةُ الْکُبْرَی وَ یُقَالُ لَهَا فِی السَّمَاءِ النُّورِیَّةُ، السَّمَاوِیَّةُ، الْحَانِیَةُ.
بیان: الحانیةُ أی المُشْفِقَةُ علی زَوْجِها و أولادها، قال الجزری: الحانیة الّتی تُقیمُ علی ولدِها لا تتزوَّج شفقةً و عطفاً و منه الحدیث فی نساء قریش: أحناه علی ولد و أرعاه علی زوج.
کنیههای حضرت زهراء سلام الله علیها
در کتاب مناقب (4) کنیههای حضرت زهراء سلام الله علیها عبارت است از: امّ الحسن، امّ الحسین، امّ المحسن، امّ الائمه و امّ ابیها و نامهای مبارک حضرتش بنا بر روایت ابوجعفر قمی عبارتند از: فاطمه، بتول، حصان، حُرَّه، سیّده، عَذرا، زهراء، حوراء، مبارکه، طاهره، زکیّه، راضیّه، مرضیّه، مُحَدِّثه مریم کبری و صدّیقهی کبری. در آسمان به آن بانو گفته میشود:
نوریّهی سماویّه و حانیه.
بیان: حانیه زنی را گویند که بسیار دلسوز و مهربان و با شفقّت باشد نسبت به همسر و فرزندانش و جزری (که یکی از علماء اهل لغت است) گوید:
«حانیه» زنی را گویند که به خاطر شفقّت و دلسوزی که نسبت به فرزندانش دارد (پس از فوت شوهرش) ازدواج نمیکند و کنار فرزندانش میماند.
[روایت شماره] (16)
إِرْشَادُ الْقُلُوبِ: مَرْفُوعاً إِلَی سَلْمَانَ الْفَارِسِیِّ رحمة الله علیه قَالَ:
کُنْتُ جَالِساً عِنْدَ النَّبِیِّ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِه وَ سَلَّم فِی الْمَسْجِدِ إِذْ دَخَلَ الْعَبَّاسُ بْنُ عَبْدِالْمُطَّلِبِ فَسَلَّمَ فَرَدَّ النَّبِیُّ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِه وَ سَلَّم وَ رَحَّبَ بِهِ فَقَالَ:
یَا رَسُولَ اللَّهِ بِمَا فَضَّلَ اللَّهُ عَلَیْنَا أَهْلَ الْبَیْتِ عَلِیَّ بْنَ أَبِی طَالِبٍ وَ الْمَعَادِنُ وَاحِدَةٌ، فَقَالَ النَّبِیُّ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِه وَ سَلَّم إِذاً أُخْبِرَکَ یَا عَمِّ إِنَّ اللَّهَ خَلَقَنِی وَ خَلَقَ عَلِیّاً وَ لا سَمَاءَ وَ لا أَرْضَ وَ لا جَنَّةَ وَ لا نَارَ وَ لا لَوْحَ وَ لا قَلَمَ.
فَلَمَّا أَرَادَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ بَدْوَ خَلْقِنَا تَکَلَّمَ بِکَلِمَةٍ فَکَانَتْ نُوراً ثُمَّ تَکَلَّمَ کَلِمَةً ثَانِیَةً فَکَانَتْ رُوحاً فَمَزَجَ فِیمَا بَیْنَهُمَا وَ اعْتَدَلا فَخَلَقَنِی وَ عَلِیّاً مِنْهُمَا ثُمَّ فَتَقَ مِنْ نُورِی نُورَ الْعَرْشِ فَأَنَا أَجَلُّ مِنَ الْعَرْشِ ثُمَّ فَتَقَ مِنْ نُورِ عَلِیٍّ نُورَ السَّمَاوَاتِ فَعَلِیٌّ أَجَلُّ مِنَ السَّمَاوَاتِ ثُمَّ فَتَقَ مِنْ نُورِ الْحَسَنِ نُورَ الشَّمْسِ وَ مِنْ نُورِ الْحُسَیْنِ نُورَ الْقَمَرِ فَهُمَا أَجَلُّ مِنَ الشَّمْسِ وَ الْقَمَرِ وَ کَانَتِ الْمَلائِکَةُ تُسَبِّحُ اللَّهَ تَعَالَی وَ تَقُولُ فِی تَسْبِیحِهَا: سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ مِنْ أَنْوَارٍ مَا أَکْرَمَهَا عَلَی اللَّهِ تَعَالَی فَلَمَّا أَرَادَ اللَّهُ تَعَالَی أَنْ یَبْلُوَ الْمَلائِکَةَ أَرْسَلَ عَلَیْهِمْ سَحَاباً مِنْ ظُلْمَةٍ وَ کَانَتِ الْمَلائِکَةُ لا تَنْظُرُ أَوَّلَهَا مِنْ آخِرِهَا وَ لا آخِرَهَا مِنْ أَوَّلِهَا فَقَالَتِ الْمَلائِکَةُ: إِلَهَنَا وَ سَیِّدَنَا مُنْذُ خَلَقْتَنَا مَا رَأَیْنَا مِثْلَ مَا نَحْنُ فِیهِ، فَنَسْأَلُکَ بِحَقِّ هَذِهِ الْأَنْوَارِ إِلا مَا کَشَفْتَ عَنَّا فَقَالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ: وَ عِزَّتِی وَ جَلالِی لافْعَلَنَّ فَخَلَقَ نُورَ فَاطِمَةَ الزهراء سلام الله علیها یَوْمَئِذٍ کَالْقِنْدِیلِ وَ عَلَّقَهُ فِی قُرْطِ الْعَرْشِ فَزَهَرَتِ السَّمَاوَاتُ السَّبْعُ وَ الْأَرَضُونَ السَّبْعُ مِنْ أَجْلِ ذَلِکَ سُمِّیَتْ فَاطِمَةُ الزَّهْرَاءَ.
وَ کَانَتِ الْمَلائِکَةُ تُسَبِّحُ الله وَ تُقَدِّسُهُ فَقَالَ اللَّهُ: وَ عِزَّتِی وَ جَلالِی لاجْعَلَنَّ ثَوَابَ تَسْبِیحِکُمْ وَ تَقْدِیسِکُمْ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ لِمُحِبِّی هَذِهِ الْمَرْأَةِ وَ أَبِیهَا وَ بَعْلِهَا وَ بَنِیهَا قَالَ سَلْمَانُ: فَخَرَجَ الْعَبَّاسُ فَلَقِیَهُ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ علیه السلام فَضَمَّهُ إِلَی صَدْرِهِ وَ قَبَّلَ مَا بَیْنَ عَیْنَیْهِ وَ قَالَ:
بِأَبِی عِتْرَةَ الْمُصْطَفَی مِنْ أَهْلِ بَیْتٍ مَا أَکْرَمَکُمْ عَلَی اللَّهِ تَعَالَی.
بیان: القُرْط بالضمِّ الّذی یُعَلَّقُ فی شُحْمَةِ الأُذن.
دیلمی در کتاب ارشاد القلوب (5) از سلمان فارسی روایت میکند که گفت:
من در مسجد در حضور پیامبر صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِه وَ سَلَّم نشسته بودم که دیدم عبّاس بن عبدالمطلب به حضور رسول خدا صَلَّی الله عَلَیْهِ وَ آلِه وَ سَلَّم مشرّف شد و سلام کرد، پیغمبر خدا جواب سلام وی را فرمود و به او مرحبا گفت. عبّاس گفت:
یا رسول الله! برای چیست که خدا علی بن ابیطالب علیه السلام را بر ما اهل بیت فضیلت و برتری داده، در صورتی که ما همه از یک خاندانیم.
حضرتش فرمودند:
اکنون جواب تو را میدهم، هنگامی که خدای توانا من و علی را خلق کرد آسمان و زمین، بهشت و دوزخ، لوح و قلمی در کار نبود.
موقعی که خدا تصمیم گرفت ما را بیافریند سخنی گفت که از آن نوری به وجود آمد، سخن دیگری گفت که از آن نوری به وجود آمد، آنگاه آنها را با یکدیگر ممزوج نمود. سپس من و علی را از آنها آفرید.
نور عرش را از نور من آفرید، پس من از عرش جلیل ترم، نور آسمانها را از نور علی خلق کرد، پس نور علی از آسمانها جلیلتر است.
نور آفتاب از نور حسن و نور ماه را از نور حسین آفرید پس ایشان از آفتاب و ماهتاب جلیل ترند. ملائکه خدای سبحان را تسبیح میکنند و میگویند:
«سُبّوحٌ قُدّوسٌ» یعنی پاک و منزّهست. چقدر این نورها نزد خدا گرامی هستند! ! موقعی که خدا در نظر گرفت ملائکه را امتحان نماید ابر تاریکی بر ایشان فرستاد که یکدیگر را نمیدیدند ملائکه گفتند:
پروردگارا! از آن روزی که ما را آفریده بودی یک چنین منظرهای را ندیده بودیم؟ تو را به حق این انوار قسم میدهیم که این ظلمت و تاریکی را از ما دور نمایی؟ پس خداوند عزّوجلّ فرمود به عزّت و جلال خودم قسم حتماً این کار را انجام خواهم داد سپس خدای توانا نور فاطمه را آفرید و آن را مانند قندیل بر کنار عرش آویخت و از آن نور آسمانها و زمینهای هفت گانه را خلق نمود، بدین جهت است که فاطمهی اطهر، زهراء سلام الله علیها نامیده شد.
ملائکه، خدا را تسبیح و تقدیس میکردند، خداوند سبحان فرمود:
به عزّت و جلال خودم قسم، که من ثواب تسبیح و تقدیس شما را تا روز قیامت، برای دوستان فاطمه و پدر و شوهر و فرزندان وی قرار خواهم داد.
سلمان میگوید:
عباس از حضور پیامبر خارج و با حضرت علی بن ابیطالب علیه السلام مواجه شد، آن حضرت را به سینهی خود گرفت و میان دو چشم ایشان را بوسید و به ایشان عرض کرد:
پدرم فدای اهل بیت مصطفی: باد، چقدر شما نزد خدا گرامی میباشید؟
بیان: «قُرْط» به چیزی گویند که به نرمی گوش (لالهی گوش) آویزان شود. در اصطلاح فارسی همان گوشوارهست.
[روایت شماره] (17)
[تفسیر فرات بن إبراهیم ] مُوسَی بْنُ عَلِیِّ بْنِ مُوسَی بْنِ عَبْدِالرَّحْمَنِ الْمُحَارِبِیُّ مُعَنْعَناً عَنْ أَبِی عَبْدِاللَّهِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ علیه السلام عَنْ أَبِیهِ، عَنْ جَدِّهِ قَالَ:
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِه وَ سَلَّم:
مَعَاشِرَ النَّاسِ تَدْرُونَ لِمَا خُلِقَتْ فَاطِمَةُ؟ قَالُوا: اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَعْلَمُ. قَالَ:
خُلِقَتْ فَاطِمَةُ حَوْرَاءَ إِنْسِیَّةً لا إِنْسِیَّةٌ [وَ ] قَالَ خُلِقَتْ مِنْ عَرَقِ جَبْرَئِیلَ وَ مِنْ زَغَبِهِ، قَالُوا: یَا رَسُولَ اللَّهِ اسْتَشْکَلَ ذَلِکَ عَلَیْنَا تَقُولُ: حَوْرَاءُ إِنْسِیَّةٌ لا إِنْسِیَّةٌ ثُمَّ تَقُولُ: مِنْ عَرَقِ جَبْرَئِیلَ وَ مِنْ زَغَبِهِ قَالَ:
إِذاً أُنَبِّئُکُمْ أَهْدَی إِلَیَّ رَبِّی تُفَّاحَةً مِنَ الْجَنَّةِ أَتَانِی بِهَا جَبْرَئِیلُ علیه السلام فَضَمَّهَا إِلَی صَدْرِهِ فَعَرِقَ جَبْرَئِیلُ علیه السلام وَ عَرِقَتِ التُّفَّاحَةُ فَصَارَ عَرَقُهُمَا شَیْئاً وَاحِداً ثُمَّ قَالَ:
السَّلامُ عَلَیْکَ یَا رَسُولَ اللَّهِ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ قُلْتُ: وَ عَلَیْکَ السَّلامُ یَا جَبْرَئِیلُ فَقَالَ:
إِنَّ اللَّهَ أَهْدَی إِلَیْکَ تُفَّاحَةً مِنَ الْجَنَّةِ فَأَخَذْتُهَا وَ قَبَّلْتُهَا وَ وَضَعْتُهَا عَلَی عَیْنِی وَ ضَمَمْتُهَا إِلَی صَدْرِی.
ثُمَّ قَالَ:
یَا مُحَمَّدُ کُلْهَا، قُلْتُ: یَا حَبِیبِی یَا جَبْرَئِیلُ هَدِیَّةُ رَبِّی تُؤْکَلُ؟
قَالَ:
نَعَمْ، قَدْ أُمِرْتَ بِأَکْلِهَا فَأَفْلَقْتُهَا فَرَأَیْتُ مِنْهَا نُوراً سَاطِعاً فَفَزِعْتُ مِنْ ذَلِکَ النُّورِ،
قَالَ:
کُلْ فَإِنَّ ذَلِکَ نُورُ الْمَنْصُورَةِ فَاطِمَةَ قُلْتُ یَا جَبْرَئِیلُ وَ مَنِ الْمَنْصُورَةُ؟
قَالَ:
جَارِیَةٌ تَخْرُجُ مِنْ صُلْبِکَ وَ اسْمُهَا فِی السَّمَاءِ مَنْصُورَةُ وَ فِی الْأَرْضِ فَاطِمَةُ، فَقُلْتُ: یَا جَبْرَئِیلُ وَ لِمَ سُمِّیَتْ فِی السَّمَاءِ مَنْصُورَةَ وَ فِی الْأَرْضِ فَاطِمَةَ؟
قَالَ:
سُمِّیَتْ فَاطِمَةَ فِی الْأَرْضِ [لِأَنَّهُ ] فَطَمَتْ شِیعَتَهَا مِنَ النَّارِ وَ فُطِمُوا أَعْدَاؤُهَا عَنْ حُبِّهَا وَ ذَلِکَ قَوْلُ اللَّهِ فِی کِتَابِهِ «وَ یَوْمَئِذٍ یَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ بِنَصْرِ اللَّهِ» (6) بِنَصْرِ فَاطِمَةَ سلام الله علیها.
بیان: الزَغَبُ الشعیراتُ الصُغری علی ریشِ الفرخ و کونُها من زغب جبرئیل إمّا لکون التّفاحة فیها و عرقت من بینها، أو لأنّه التصق بها بعض ذلک الزغب فأکله النبی صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِه وَ سَلَّم.
در تفسیر فرات بن ابراهیم (7) از پیامبر خدا صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِه وَ سَلَّم نقل میکند که فرمود:
ای گروه مردم! آیا میدانید که فاطمه از چه آفریده شده؟
گفتند:
خدا و رسول داناترند. رسول خدا صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِه وَ سَلَّم فرمود:
خلق شد فاطمه (در حالی که خلقت او) خلقت حوریّهای به شکل انسان بود، نه آنکه فقط خلقت انسانی داشته باشد و همچنین فرمود:
فاطمه سلام الله علیها خلق شد از عرق جبرئیل و از بال او، مردم گفتند:
ای رسول خدا! از این فرمایش شما اشکالی برای ما پیش آمد، زیرا (اوّل) فرمودید فاطمه حوریّهای انسانیست و نه انسان تنها، سپس فرمودید:
او از عرق و بال جبرئیل خلق شده؛ فرمود:
خدا سیبی از بهشت به وسیلهی جبرئیل برای من فرستاد، پس آن را به سینه چسبانید جبرئیل و سیب هر دو عرق کردند و عرق آنها یکی شد سپس جبرئیل گفت:
السّلام علیک یا رسول الله!
گفتم:
علیک السّلام یا جبرئیل. جبرئیل گفت:
این سیبیست که خدا از بهشت برای تو فرستاده، من آن را گرفتم و بوسیدم و روی چشم خود نهادم و به سینهی خویشتن چسباندم.
سپس جبرئیل به من گفت:
این سیب را بخور!
گفتم:
ای حبیب من! آیا هدیهی پروردگار را باید خورد؟
گفت:
آری، تو مأموری که آن را بخوری، وقتی آن سیب را پاره نمودم نوری از آن ساطع شد که وحشت نمودم! جبرئیل گفت:
آن را بخور، این نور منصوره [یعنی ] فاطمه است، گفتم:
منصوره کیست؟
گفت:
دختریست که از صلب تو به وجود خواهد آمد، نام وی در آسمان منصوره و در زمین فاطمه نامیده شده. من گفتم:
ای جبرئیل! چرا در آسمان منصوره و در زمین فاطمه نامیده شدهست؟
گفت:
در زمین [بدین جهت ] فاطمه نامیده شده که شیعیان ایشان از آتش جهنّم نجات خواهند یافت و دشمنانش از دوستی او محروم خواهند شد و معنی قول خدای سبحان که در قرآن میفرماید:
«در آن روز مؤمنین به وسیلهی نصرت خدا خوشحال میشوند» (8) همین نصرت و یاری نمودن فاطمه خواهد بود.
بیان: «زَغَب» موهای ریز و کوچکی را گویند که بر بال و پر پرندگان است و اینکه رسول اکرم صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِه وَ سَلَّم فرمود:
فاطمه از بال و پر جبرئیل است، یا به این علّت است که سیبی که از بهشت برای پیامبر صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِه وَ سَلَّم و حضرت خدیجه سلام الله علیها هدیه آورده شد در روایت آمده که جبرئیل آن را زیر بال و پر خود گذاشت و همراه پیامبر صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِه وَ سَلَّم به زمین نازل شد که میتوان گفت در این فاصله عرق و موی بال و پر جبرئیل به آن چسبید.
و یا اینکه بگوییم بعضی از آن بال و پر بر آن چسبیده بود و پیامبر صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِه وَ سَلَّم همراه با سیب تناول فرمود.
[روایت شماره] (18)
[الأمالی للشّیخ الطوسی ] جَمَاعَةٌ عَنْ أَبِی الْمُفَضَّلِ، عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الْعَلَوِیِّ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ بْنِ زیدَ، عن الرّضا علیه السلام ، عَنْ آبَائِهِ: ، عَنْ عَلِیٍّ علیه السلام قَالَ:
سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِه وَ سَلَّم:
[یَقُولُ:] سُمِّیَتْ فَاطِمَةَ لِأَنَّ اللَّهَ فَطَمَهَا وَ ذُرِّیَّتَهَا مِنَ النَّارِ، مَنْ لَقِیَ اللَّهَ مِنْهُمْ بِالتَّوْحِیدِ وَ الْإِیمَانِ بِمَا جِئْتُ بِهِ.
شیخ طوسی در کتاب امالی (9) از جماعتی روایت میکند که آنها با چند واسطه از حضرت رضا علیه السلام و حضرت از پدران بزرگوارش: و ایشان از حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام روایت کردند که حضرتش فرمودند:
شنیدم رسول خدا صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِه وَ سَلَّم میفرمود:
(دخترم) فاطمه نامیده شد به خاطر اینکه خداوند قطع و جدا نمود او و ذریّهاش را از آتش جهنّم، البته در صورتی که آن ذریّه در روز قیامت خداوند را ملاقات کنند به یگانگی خداوند و ایمان داشته باشند به آنچه من آوردهام.
[روایت شماره] (19)
أَقُولُ: رُوِیَ فِی مَقَاتِلِ الطَّالِبِیِّینَ بِإِسْنَادِهِ إِلَی جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ، عَنْ أَبِیه علیهما السلام أَنَّ فَاطِمَةَ سلام الله علیها کَانَتْ تُکَنَّی أُمَّ أَبِیهَا.
مرحوم علّامهی مجلسی رحمة الله علیه میگوید:
در کتاب مقاتل الطّالبیّین سلسله سند خود را به حضرت جعفر بن محمّد علیهما السلام میرساند که آن حضرت از قول پدر بزرگوارش علیه السلام ، فرمود:
همانا فاطمه را با کنیهی «اُمّ ابیها» میخواندند. (یعنی مادر پدرش)
[روایت شماره] (20)
مِصْبَاحُ الْأَنْوَارِ: عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام ، عَنْ آبَائِهِ: قَالَ:
إِنَّمَا سُمِّیَتْ فَاطِمَةُ بِنْتُ مُحَمَّدٍ الطَّاهِرَةَ، لِطَهَارَتِهَا مِنْ کُلِّ دَنَسٍ وَ طَهَارَتِهَا مِنْ کُلِّ رَفَثٍ وَ مَا رَأَتْ قَطُّ یَوْماً حُمْرَةً وَ لا نِفَاساً.
در کتاب مصباح الانوار از حضرت امام محمّد باقر علیه السلام و آن حضرت از پدران بزرگوارش: نقل نموده که فرمودند:
همانا فاطمه سلام الله علیها دختر محمّد صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِه وَ سَلَّم، «طاهره» نامیده شد به خاطر اینکه از هر عیب و نقصی پاک بود و همچنین پاک و بَری بود از هر پلیدی و فحشایی و همچنین هرگز حیض و نفاس را ندید.
پی نوشت:
(1) – معانی الاخبار ص 64 ح 17.
(2) – علل الشّرایع 1 / 181 ح 1.
(3) – المناقب 3 / 329.
(4) – مناقب ابن شهر آشوب 3 / 356.
(5) – ارشاد القلوب 2 / 403.
(6) – روم / 4 و 5.
(7) – تفسیر فرات کوفی ص 321 ح 435.
(8) – روم / 4.
(9) – امالی شیخ طوسی ص 570 باب 22، مجلس روز جمعه 17 صفر.0