معني كلمه ثقلين

خواص دارویی و گیاهی

معني كلمه ثقلين
معني كلمه ثقلين

Copy Right By 2016 – 1395

ثَقَلَیْن یا ثِقْلَیْن، به قرآن و اهل بیت اشاره دارد. پیامبر(ص) در حدیث ثَقَلَین، امتش را به پیروی از آنها سفارش کرده است. این واژه برگرفته از حدیث گفته‌شده است.

ثِقْل در لغت به معنای بار،[۱] ثِقَل به معنای سنگینی،[۲] و ثَقَل به معنای شیء ارزشمند است.[۳] از این‌رو ثَقَلین را دو شیء گران‌بها و باارزش معنا می‌کنند. واژه «ثَقَلان» در آیه ۳۱ سوره الرحمن آمده است و مفسران مراد از آن را دو گروه جن و انس دانسته‌اند،[۴] در عین حال شماری، مراد از ثقلان را قرآن و عترت (اهل بیت پیامبر) دانسته‌اند.[۵]

پیامبراسلام(ص) در حدیث ثَقَلَین، امت خود را به دستاویز قراردادنِ این دو شیء گران‌بها (قرآن و اهل‌بیت) که در میان آنان باقی می‌گذارد، سفارش کرده است تا هرگز گمراه نشوند.[۶] در برخی از نقل‌های این حدیث، پیامبر(ص) قرآن را ثقل اکبر، و اهل بیتش را ثقل اصغر معرفی کرده است.[۷]

شما واژه‌ای در دفتر واژه ثبت نکرده‌اید.

ترتیب بر اساس:

برای رفع محدودیت کاربر ویژه شویدبا حذف کوکی‌، لیست لغات از بین خواهد رفت.

واژه: ثقلین

نقش دستوری: اسم

معني كلمه ثقلين

آواشناسی: saqaleyn

الگوی تکیه: WWS

شمارگان هجا: ۳

برابر ابجد: ۶۹۰

اشکنه را بخوانید.اشکو را بخوانید.اشکوب را بخوانید.

این ویژگی تنها برای کاربران ویژه فعال است.

متأسفانه سرور با خطا مواجه شد. مشکل را بررسی می‌کنیم و به زودی حل خواهیم کرد.


ثقلین . [ ث َ ق َ ل َ ] (ع اِ) تثنیه ٔ ثَقل . ثقلان . || مردمان و پریان . جن و انس . اگر ثقلین جمع شوند بی اراده ٔ خدای تعالی موئی را نتوانند از سر کم کرد. || دو گروه . (غیاث اللغة). || دوچیز نفیس خطیر : انی تارک فیکم الثقلین . (حدیث ).- امام ثقلین ؛ امیرالمؤمنین علی علیه السلام و دیگر ائمه ٔ اثنی عشر را نیز گویند.- سیدالثقلین ؛ رسول اکرم صلوات اﷲ علیه .



شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) – حدیث ثقلین سندی است که بیان می‌کند هدایت و سعادت تنها در پرتو قرآن و اهل بیت ممکن است. دو چیز گرانبهایی که تا ابد از یکدیگر جدا نمی‌شوند تا در حوض کوثر به پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) بپیوندند.

به گزارش شفقنا به نقل از رهروان ولایت برخی از شبهه افکنان اینگونه القاء می‌کنند که در حدیث ثقلین، در کنار کتاب خدا، عترت مطرح نشده و مراجعه به سنت توسط پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله) بیان شده است و شیعیان برای اثبات مکتب خود واژه عترت یا اهل بیت را در حدیث ثقلین گنجانده اند. برای پاسخ به این شبهه باید چند نکته طرح شود.حدیث ثقلین چیست و چه می‌گوید؟
حدیث ثقلین یکی از احادیث مشهور پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله) است. نام حدیث را به دلیل وجود کلمه “ثقلین” در متن روایت، حدیث ثقلین می‌گویند و ثقلین به معنای دو شیء گران بها است.
این حدیث با اختلافات اندکی در متن، بارها توسط علمای تشیع و تسنن نقل شده است تاجایی که آن را از احادیث متواتر دانسته‌اند. این حدیث را به نقلی ۲۵[۱] و به نقلی ۳۵ [۲] نفراز اصحاب رسول خدا (صلى الله علیه و آله) نقل کرده اند و طی سیزده قرن تعداد ۱۵۰ نفر از علمای اهل سنت آن را در آثار خود بیان کرده‌اند.نقل کتاب شریف کافی
در کتاب کافی که از کتب اریعه تشیع است؛ این حدیث اینچنین آمده است: «…إِنِّی تَارِک فِیکمْ أَمْرَینِ إِنْ أَخَذْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا- کتَابَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَهْلَ بَیتِی عِتْرَتِی أَیهَا النَّاسُ اسْمَعُوا وَ قَدْ بَلَّغْتُ إِنَّکمْ سَتَرِدُونَ عَلَی الْحَوْضَ فَأَسْأَلُکمْ عَمَّا فَعَلْتُمْ فِی الثَّقَلَینِ وَ الثَّقَلَانِ کتَابُ اللَّهِ جَلَّ ذِکرُهُ وَ أَهْلُ بَیتِی… [۳] … من در میان شما دو چیز باقی می‌گذارم که اگر آنها را دستاویز قرار دهید، هرگز گمراه نخواهید شد: کتاب خدا و عترتم که اهل بیتم هستند. ای مردم بشنوید! من به شما رساندم که شما در کنار حوض بر من وارد می‌شوید، پس من از شما درباره رفتارتان با این دو یادگار ارزشمند سؤال خواهم کرد، یعنی کتاب خدا و اهل بیتم…»نقل صحیح مسلم و دیگران
صحیح مسلم که از صحاح ششگانه اهل سنت است این حدیث را اینچنین نقل کرده است: « زَیدُ بنُ أرقَمَ: قامَ رَسولُ اللّهِ صلى‏الله‏علیه‏وآله یَومًا فینا خَطیبًا بِماءٍ یُدعى «خُمًّا» بَینَ مَکَّهَ والمَدینَهِ، فَحَمِدَ اللّهَ وأثنى عَلَیهِ ووَعَظَ وذَکَّرَ، ثُمَّ قالَ: أمّا بَعدُ، ألا أیُّهَا النّاسُ، فَإِنَّما أنَا بَشَرٌ یوشِکُ أن یَأتِیَ رَسولُ رَبّی فَاجیبَ، وأنَا تارِکٌ فیکُم ثَقَلَینِ: أوَّلُهُما کتابُ اللّهِ فیهِ الهُدى والنّورُ، فَخُذوا بِکتابِ اللّهِ واستَمسِکوا بِهِ. فَحَثَّ عَلى کِتابِ اللّهِ ورَغَّبَ فیهِ، ثُمَّ قالَ: وأهلُ بَیتی، اذَکِّرُکُمُ اللّهَ فی أهلِ بَیتی، اذَکِّرُکُمُ اللّهَ فی أهلِ بَیتی، اذَکِّرُکُمُ اللّهَ فی أهلِ بَیتی[۴] زید بن ارقم: پیامبر خدا (صلى الله علیه و آله) روزى در میان ما در آبگیرى که «خُمّ» نامیده می ‏شود و میان مکّه و مدینه قرار دارد به خطبه برخاست و پروردگار را ستود و پند داد و موعظه کرد و سپس فرمود: امّا بعد، هان، اى مردم! من هم انسانى هستم که به زودى پیک پروردگارم نزد من نیز بیاید و من هم پاسخش گویم. من در میان شما دو «ثقل» به یادگار مى‏ نهم: نخستین آن دو، کتاب خداست که در آن هدایت و نور نهفته است، پس کتاب خدا را فرا ستانید و بدان چنگ در زنید. پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) بر کتاب خدا ترغیب کرد و تشویق نمود و سپس فرمود: و اهل بیت من، خدا را در حقّ اهل بیتم به یاد شما مى ‏آورم. (سه بار فراز پایانی را تکرار کردند).»
این حدیث به همبن صورت در منابع دیگری نیز از جمله سنن دارمی و مسند احمد بن حنبل و سنن الکبری و… نقل شده است. [۵]نقل سنن نسائی
حدیث مبارک ثقلین در یکی دیگر از صحاح سته اهل سنت به نام سنن نسائی اینگونه آمده است: «کَأَنِّی قَدْ دُعِیتُ فَأَجَبْتُ، إِنِّی قَدْ تَرَکْتُ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ، أَحَدُهُمَا أَکْبَرُ مِنَ الْآخَرِ: کِتَابُ اللَّهِ تَعَالَى، وَعِتْرَتِی، فَانْظُرُوا کَیْفَ تَخْلُفُونِی فِیهِمَا، فَإِنَّهُمَا لَنْ یَتَفَرَّقَا حَتَّى یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْض[۶] گویا من (به ارتحال از دنیا) دعوت‎ شده و اجابت نموده‎ام، همانا من دو چیز گرانبها در میان شما باقی‎گذاشتم که یکی بزرگتر از دیگری است: کتاب خداوند متعال و عترتم، پس بنگرید که چگونه پس از من با آنها برخورد می‎کنید، بدرستی که آنها از هم جدا نمی‎شوند تا اینکه در کنار حوض(در بهشت) بر من وارد شوند.»واژه سنتی در حدیث ثقلین
در برخی از نقل‌های شاذ و البته به نقل از راویان ضعیف به جای لفظ عترتی یا اهل بیتی، واژه سنتی را می‌بینیم. ولی به دلیل نادر بودن این نقل‌ها و وجود راویان ضعیف در سلسله سند این روایات، این نقل‌ها توسط خود اهل سنت مردود دانسته شده است. مثلاً یکی از نقل‌ها اینچنین است که حاکم حسکانی نقل کرده از ابن ابى اویس از پدرش اویس، از ثور بن زید دیلى از عکرمه از ابن عباس نقل مى کند که پیامبر(صلى الله علیه و آله) فرمود: «من در میان شما دو چیز مى گذارم. اگر به آن چنگ بزنید گمراه نمى شوید: کتاب خداو سنّت پیامبر (صلى الله علیه و آله) »[۷] اول آنکه ابن ابی اویس و پدرش هردو طبق نظر اهل سنت، راویانی ضعیف به شمار می‌روند که حدیث آنها اعتبار ندارد.[۸] دوم اینکه خود حاکم حسکانی پس از ذکر این حدیث اینچنین گفته است: « وَذِکْرُ الِاعْتِصَامِ بِالسُّنَّهِ فِی هَذِهِ الْخُطْبَهِ غَرِیبٌ[۹] و بیان چنگ زدن به سنت در این خطبه چیز غریبی است.»
در نقل‌های دیگر نیز که واژه سنت وارد شده، مشکل ضعف راوی را مشاهده می‌کنیم. از این روست که در منابع دست اول اهل سنت، حدیث ثقلین با واژه عترت و اهل بیت تنها دیده می‌شود.سخن آخر
طبق روایات تشیع و منابع دست اول اهل سنت، پیامبر خدا (صلى الله علیه و آله) امت را بعد از خویش به دو چیز گران بها یعنی کتاب خدا و اهل بیت و عترت خویش سفارش کردند و راه هدایت را در تبعیت از این دو ثقل دانستند. البته برخی از نقل‌های اهل سنت واژه سنت را نقل کرده اند که با بررسی سندی، راویانی در سلسله سند آن روایات وجود دارد که خود اهل سنت این راویان را ضعیف برشمرده و احادیث آنها را بی‌اعتبار خوانده اند.
پی‌نوشت
[۱]- الصواعق المحرقه على أهل الرفض والضلال والزندقه، ابن حجر الهیتمی، أحمد بن محمد بن علی، ناشر: مؤسسه الرساله، لبنان، سال چاپ: ۱۴۱۴، ج۱، ص۱۵۰.
[۲]- سبیل النجاه فی تتمه المراجعات، حسین راضی، ناشر: حسین راضی، بیروت، سال چاپ: ۱۹۸۲، ج۱، ص۱۷۱۹.
[۳]- الکافی، کلینی، محمد بن یعقوب، ناشر: دارالکتب الاسلامیه، تهران، سال چاپ: ۱۳۶۳، ج۱، ص۲۹۴.
[۴]- صحیح مسلم، مسلم بن الحجاج نیسابوری، ناشر: دار الفکر، بیروت، سال چاپ:۱۴۱۲، ج۴، ص۱۸۷۳، ح۲۴۰۸.
[۵]- سنن الدارمی، عبدالله بن عبدالرحمن الدارمی، ناشر: دارالفکر، ج۲، ص۸۸۹، ح۳۱۹۸؛ مسند أحمد، احمد بن حنبل، ناشر: دار صادر، بیروت، ج۷، ص۷۵، ح۱۹۲۸۵؛ سنن الکبرى، احمد بن الحسین البیهقی، ناشر: دارالفکر، بیروت، ج۱۰، ص۱۹۴، ح۲۰۳۳۵؛ تهذیب تاریخ دمشق، ابن عساکر، ناشر: دار الفکر، بیروت، سال چاپ: ۱۴۱۵، ج۵، ص۴۳۹.
[۶]- السنن الکبرى، احمد بن على نسائی، ناشر: دار الفکر، بیروت، ح ۸۱۴۸.
[۷]- المستدرک علی الصحیحین، محمد بن عبدالله أبو عبدالله الحاکم نیسابور، ناشر : دار الکتب العلمیه، بیروت، ج۱، ص ۹۳. متن چنین است: إِسْمَاعِیل بْن أَبِی أُوَیْسٍ، حَدَّثَنِی أَبِی، عَنْ ثَوْرِ بْنِ زَیْدٍ الدِّیلِیِّ، عَنْ عِکْرِمَهَ، عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ خَطَبَ النَّاسَ فِی حَجَّهِ الْوَدَاعِ، فَقَالَ: ( … إِنِّی قَدْ تَرَکْتُ فِیکُمْ مَا إِنِ اعْتَصَمْتُمْ بِهِ فَلَنْ تَضِلُّوا أَبَدًا کِتَابَ اللَّهِ ، وَسُنَّهَ نَبِیِّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ
[۸]- رک: تهذیب الکمال فی اسماء الرجال، یوسف المزی، با تحقیق دکترعواد معروف، ناشر: مؤسسه الرساله، بیروت، ۱۴۰۶، ج۳، ص ۱۲۷:«ابواویس و فرزندش ضعیف اند و آنان حدیث را سرقت مى کردند و راست و دروغ را به هم مى آمیختند و دورغ مى گفتند. اعتبارى به گفتار آنان نیست.»
[۹]- المستدرک، همان، ج۱، ص ۹۳.

انتهای پیام

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام

سلام ببخشید حدیث ثقلین و همچنین همراه با ترجمه رو می خواستم سپاسمعني كلمه ثقلين

موضوع عترت و سنت درحدیث ثقلین
اگر درحدیث شریف ثقلین چنانچه عامه در نظر دارند به جای کلمه عترت واژه سنت را هم وارد بدانیم اصل موضوع تغییری پیدا نمی‌کند –زیرا:
۱-از تدبر و تحلیل کلمات معلوم می‌شود که ثقل اصغر در عین حالی که با ثقل اکبر رابطه کلامی محکمی دارد لیکن خود دارای مفاهیم مستقلی می‌باشد که با آن می‌توان مفاهیم متشابهات ثقل اکبر را به محکمات مبدل کرد واگر چنین نباشد بسیاری از آیات ثقل اکبر غیرکاربردی باقی می‌ماند ,چنان‌که در خود ثقل اکبر نیز به آنها اشاراتی شده است و به تصریحات مکرر صحابه, تنها حضرت علی در این مورد شاخض بوده اند.:
۳-خداوند در آیه ۲۳ ازسوره ۴۲ می‌فرماید به مردم بگو من برای انجام رسالتی که برای ابلاغ فرامین الهی و وضع نظام دینی اسلام داشتم (که شما را از جهالت و تاریکی رهامی‌نماید و به دنیای نور می‌رساند )مزدی و پاداشی نمی‌خواهم مگر دوستی و محبت شما را در حق اقربایم -یعنی خویشاوندان درجه اولم -یعنی کسانی که همواره و مستقیم و غیرمستقیم با خصوصیات رئیس خانواده در ارتباط هستند و با تعالیم وآداب وسنن او رشد می‌نمایند مانند اینکه علاوه بر تعالیم شفاهی که ازاو دریافت می‌کنند رفتار عملی او را هم همواره ملا حظه میکنند که چگونه روز را بشب و شب را به روز می‌رساند یا مثلاً چگونه وضو می‌گیرد و نماز می‌خواند و سایر اشتغالات.
حال یک چنین کسانی بهتر می‌توانند آداب و رسوم وسنن عمومی و خصوصی بزرگ خانواده را به مردم برسانند یا کسانی که محدودیت‌های ارتباطی بیشتری دارند ؟
بنابراین آن عترت است که اشاعه دهنده سنت خنواده می‌باشد و لذا سنت از اشارات وبیانات وکردار عترت محقق می‌شود.
۳-تنها خداوند است که می‌داند هر کسی چه کار ه است. چون فقط اوست که خصوصیات لازم را در وجود مخلوق تعبیه می‌فرماید و بکارهای آنها نظارت مداوم دارد و خوب می‌داند کدام یک بهتر از دیگران آن خصوصیات را به کار گرفته و خواست پروردگار ر انجام داده و برای ادامه راه حق آمادگی بیشتری دارند, ولی چون خداوند عادل است اگر کسانی استحقاق بیشتری داشته باشند بی‌شک انان را سفارش می‌نماید
۴- مزدی را هم که خداوند برای پیغمبر خود مقررداشته یک مزد معنوی بوده است چنان‌که می‌فرماید بگو من برای رسالتی که برای هدایت شما به تشکیل نظام مدنی اسلام داشتم جز ابراز محبت شما– درباره خویشاوندان نزدیکم (که همان معنی عترت را در بر دارد) چیزی نمیخواهم –و محبت هم که جنبه معنوی دارد قلب‌ها را بهم نزدیک می‌کند و به این ترتیب تجارب و آموزه‌ها و آداب و سنن مبادله می‌شود و معلوم است که علی و زهرا و تعلیم یافتگان آنان برای این منظور صلاحیت کامل دارند .چرا زیرا
۵-درآیه ۴۳از سوره ۱۴ می‌فرماید :و یقولون لست مرسلا قل کفی با لله شهیدا بینی بینکم ومن عنده علم الکتاب یعنی ای پیامبر ما بتو میگویند پیامبر نیستی بگو همین کافی است که بین من و شما خداوند گواه است و کسی که دانش کتاب در وجود او تثبیت است – و همه می‌دانسته و می‌دانند که علی علیه‌السلام این خصوصیت را به طور کامل داشته است و به تبع او افراد واجد صلاحیت خاصی از نسل او بااشتراک حضرت زهرا.
۶-آنچه مسلم است حضرت زهرا علیهاالسلام نیز بدلایل بسیار و من‌جمله اینکه هم عترت در جه اول بوده وهم توصیه شده در آیه مربوط به “موده فی القربی” است و هم مشمول مفاد آیه های سوره‌ ی کوثر مشخص شده است که ادامه میراث عترت جهت قرابت زمانی مسجل می‌شود که از نسل حضرت علی و زهرا مشترکاً به وجود بیایند و در این خصوص می‌دانیم که میراث بررسالت ,حضرت زهرا بود و لذا با وجودی که حضرت علی فرزندان محترم و لایق دیگری هم داشت از آنان فقط فرزندانی که از ذریه حصرت رهرا بودند به این مقام رسیدند.
۷-علت اینکه حضرت علی به چنان مرتبه‌ای رسیده است که در قرابت و عترت بودن هم‌تراز حضرت زهرا قرار گیرد –مفاد آیه ۴۳ ازسوره۱۳ می‌باشد که شهادت او در حق بودن رسالت به لحاظ مسلط بودن بر دانش قرآن هم‌تراز شهادت خداوند بوده و به لحاظ امامت مشمول مفاد آیه۱۲۴ از سوره بقره بودن که امامت همراه با حاکمیت را بخش لایتجزای رسالت ودرحق ذریه عادل حضرت ابراهیم مسجل قرار داده است که نیاز به بحثی مفصل دارد .

چه خبره
چن روز طول کشید تا تایپ کنی😂😂😂

انگار که اطلاعات نداری که اینو نوشتی متااااااسفم

می فرماید….شعوووووور داشته باش

عالی داداش

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

جن‌وانس؛ آدمی و پری. جن‌وانس؛ آدمی و پری. جن‌وانس؛ آدمی و پری. جن‌وانس؛ آدمی و پری.

ثقلین . [ ث َ ق َ ل َ ] (ع اِ) تثنیه ٔ ثَقل . ثقلان . || مردمان و پریان . جن

جن و انس

درگاه اسلام

حدیث ثَقَلین یا دو گران سنگ یکی از حدیث‌های متواتر محمد است.

انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله وعترتی ما ان تمسکتم بهما لن تضلوا ابداً: کتاب الله فیه‌الهدی والنور حبل ممدود من السماء الی الارض وعترتی اهل بیتی وان اللطیف الخبیر قد اخبرنی‌انهما لن یفترقا حتی یردا علی الحوض وانظروا کیف تخلفونی فیهما

«من در میان شما دو امانت نفیس و گرانبها می‌گذارم یکی کتاب خدا قرآن و دیگری عترتم اهل بیت را. تا وقتی که از این دو تمسک جویید، هرگز گمراه نخواهید شد و این دو یادگار من هیچ‌گاه از هم جدا نمی‌شوند. تا کنار حوض کوثر بر من وارد شوند.»

همچنین ام سلمه از محمد حدیثی با همان مضمون حدیث ثقلین نقل می‌کند که وی گفت: «علی با قرآن است و قرآن با علی است، آن‌ها از هم جدا نمی‌شوند تا اینکه در حوض کوثر بر من وارد شوند[۱][۲][۳]».
معني كلمه ثقلين

حسین نام این اشخاص را آورده‌است. همچنین صحّت حدیث ثقلین توسط رساله‌ای که «دارالتقریب، بین المذاهب الاسلامیه» در مصر در چند سال پیش در مورد این حدیث چاپ کرد به اثبات رسیده‌است.[۴]

حدیث ثقلین از موارد اختلاف اهل تسنن و شیعه است. شیعیان اهل تسنن را به این موضوع متهم می‌کنند که پیشوای ایشان، عمر بن خطاب با قول معروف خویش _ «حسبنا کتاب الله»[۵] _ رهنمودهای این حدیث نبوی را زیر پا گذاشته‌است.

ثِقْل در لغت به معنای بار سنگین و گنج است.[۶]

در بسیاری از کتاب‌های شیعی و سنی به این حدیث اشاره شده‌است. برخی از منابع اهل تسنن که حدیث ثقلین در آن آورده شده عبارتند از:

حدیث معروف پیامبر

ویروس نیپا و علائم ابتلا به آن چیست؟ + درمان ویروس نیپا

چیماماندا آدیچی بهترین نویسنده زن قرن ۲۱ کیست؟

سریال قورباغه چند قسمت است؟ + زمان توزیع و تریلر سریال

وضعیت اضطرار ملی در قبال ایران چیست؟ + جزئیات تمدید در سال ۲۰۲۰معني كلمه ثقلين

آمار کشته شدگان و مبتلایان به ویروس کرونا در ایران و جهان جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۹

چه کار کنیم تا از طریق رابطه جنسی کرونا نگیریم؟

آشنایی با ویروس نیپا ویروسی جدید از خفاش + علائم و نحوه انتقال

پرجستجوترین واژه سال ۲۰۲۰ کدام است؟

حقیقت دارد که واکسن کرونا در آمریکا ساخته شده است؟ + زمان توزیع در ایران

خلاصه داستان قسمت ۳۵ سریال ترکی زمستان سخت (زمهریر) + عکس

خلاصه داستان قسمت اول تا آخر سریال ترکی زمستان سخت (زمهریر) + عکس

تقویم نجومی امروز جمعه ۲۳ آبان ۹۹

مسئله‌ی مهم آن است که هرگز از سؤال‌کردن دست برندارید. برای هر حس کنجکاوی، یک پاسخ وجود دارد.

نمی دانید؟! بپرسید!

می دانید؟! پاسخ دهید!

لیست کامل

© Porseshkadeh.com

اگر معنای دیگر از این کلمه می‌دانید، در لیست زیر وارد کنید:

دیکشنری تخصصی ترجمیک، به کمک مترجمان متخصص ترجمیک تکمیل و اصلاح می‌شود. به همین دلیل شما می‌توانید به روز ترین کلمات مد نظر خود را از این طریق دریافت نمایید
و معنی آن را در مقالات و کتاب‌های خود به خوبی به کار برید. یک دیکشنری تخصصی انگلیسی به فارسی برای استفاده شما آماده است!

دیکشنری یکی از اصلی‌ترین نیازهای مترجمان و کسانی است که با زبان خارجی و متون خارجی سر و کار دارند. دیکشنری عمومی ترجمیک
با استفاده از منابع معتبر آنلاین و مکتوب تهیه شده و برای استفاده در اختیار عموم علاقه مندان قرار گرفته است. لطفا پیشنهادات و انتقادات خود را با
ما در میان بگذارید: تماس با ما.

موسسه فرهنگی هنری آوای هوشمند سخن (ترجمیک) با مجوز شماره 98/1/27515 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می‌نماید.

ترجمیک، جامع‌ترین پلتفرم ارائه خدمات ترجمه و سایر خدمات زبانی در ایران است.
ترجمیک مستقر در مرکز رشد فناوری‌های پیشرفته دانشگاه شریف می‌باشد.
مترجمان ایرانی و خارجی ما در زمینه فعالیت خود بسیار ماهر و با تجربه هستند. ما در ترجمیک، خدمات ترجمه تخصصی
متون، ترجمه مقاله، ترجمه کتاب،
ترجمه همزمان و ترجمه رسمی مدارک ارائه می‌کنیم.

ترجمیک آماده است تا با افراد، موسسات، سازمان‌ها، ادارات، انتشارات و شرکت‌های تجاری و بازرگانی همکاری کند. شما می‌توانید با خیالی آسوده پروژه‌های خود را به ما بسپارید.

معني كلمه ثقلين
معني كلمه ثقلين
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *