معنی کلمه مدیریت

خواص دارویی و گیاهی

معنی کلمه مدیریت
معنی کلمه مدیریت

Copy Right By 2016 – 1395

شما واژه‌ای در دفتر واژه ثبت نکرده‌اید.

ترتیب بر اساس:

برای رفع محدودیت کاربر ویژه شویدبا حذف کوکی‌، لیست لغات از بین خواهد رفت.

واژه: مدیریت

نقش دستوری: اسم

معنی کلمه مدیریت

آواشناسی: modiriyyat

الگوی تکیه: WWWS

شمارگان هجا: ۴

اجتماع را بخوانید.اجتماعی را بخوانید.اجتنا را بخوانید.

این ویژگی تنها برای کاربران ویژه فعال است.

متأسفانه سرور با خطا مواجه شد. مشکل را بررسی می‌کنیم و به زودی حل خواهیم کرد.


مدیریت . [ م ُ ری ی َ ] (ع مص جعلی ، اِمص ) مدیر بودن . مدیری : مدیریت کل ، مدیریت عامل ، مدیریت دبستان . رجوع به مدیری و مدیر شود.

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

 مدیریت چیست؟ تعریف مدیریت چیست؟ تعریف مدیر چیست؟ مدیریت با ریاست چه تفاوتی دارد؟ چرا برخی رییس هستند و برخی مدیر؟ مدیریت و رهبری چه تفاوت و چه ارتباطی با هم دارند؟ اینها سوالاتی هستند که قصد داریم در این مطلب به آنها پاسخ دهیم

برای واژه مدیریت تعریف های بسیار گوناگونی ارائه شده است و هر صاحب نظری در مبحث مدیریت، تعریف ویژه خود را دارد. برخی مدیریت را استفاده موثر از منابع و بکارگیری نیروی انسانی جهت رسیدن به هدفی خاص تعریف کرده اند و برخی نیز هنر انجام دادن کار به وسیله دیگران را مدیریت نامیده اند.

گروهی در توضیح اینکه مدیریت چیست معتقدند: مدیریت ، هماهنگ نمودن منابع مادی و انسانی برای نیل به اهداف می باشد و بسیاری از تعریف های دیگر که واژه هایی نظیر افزایش کارایی ، هدایت و ترکیب علم و هنر را به تعریف های فوق اضافه نموده اند. اما می توان گفت که در تمامی آنها یک نکته مشترک است که مدیریت منابع مالی و انسانی را با هم نقل کرده اند. این در حالیست که مدیریت منابع مالی خود به تنهایی وجود داشته و کاربردهای بسیاری را دارد و ممکن است ارتباطی به مدیریت منابع انسانی نداشته باشد. اما هدف ما در اینجا بیشتر بحث روی منابع مالی و انسانی با یکدیگر است لذا تعریف خود از مدیریت با ترکیب برخی تعریف های زیبای مدیریت را در زیر می نویسم.

 

معنی کلمه مدیریت

تعریف مدیریت به کارگیری علم و هنر در هماهنگی و هدایت منابع مالی یا انسانی و یا هردو ، در رسیدن به هدف با حداکثر کارایی است. در تعریف مدیریت فوق از ترکیب علم و هنر استفاده نموده ام.

چرا که معتقدم مدیریت ترکیبی از علم و هنر است که بخش علم آن همان فراگیری دانش مدیریت از طریق آموزش است و بخش هنر آن پیاده سازی این دانش در عمل می باشد. بخش هنر نیز خود نیازمند کسب تجربه عملی و هنری ذاتی است.

 

در تعریف مدیر باید گفت شخصی که عهده دار مدیریت است را مدیر می نامند. کسب تجربه در مدیریت نیز بسیار وابسته به شرایط پیرامونی (محل کار) دارد. من پس از سالها تجربه در مدیریت، آموزش مدیریت و مشاوره مدیریت، مدیران زیادی را دیده ام که شبیه مدیران قبلی خود عمل کرده اند. یعنی آنها در محیطی که کار می کرده اند نحوه مدیریت فعلی خود را فراگرفته اند! همان داستان اوستا شاگردی.

مدیریت خودش به تنهایی یک علم نیست و اگر در تعریف فوق دقت کرده باشید آورده ام که “مدیریت ، به کارگیری علم و هنر …” یعنی مدیریت علم را به کار می گیرد و از آن استفاده می کند. چرا که مدیران می توانند از دانش گذشته خود و همچنین از دانشی که آموزش داده می شود بهره ببرند.

ممکن است فکر کنید من از کجا بدانم که هنر مدیریت را دارم یا خیر ؟ و اینکه اگر نداشته باشم پس من در مدیریت موفق نمی شوم.

واقعیت این است که علیرغم اینکه در تعریف مدیر و مدیریت می گویند بخشی از مدیریت ذاتی است و بخشی اکتسابی است. اما من معتقدم که بخش ذاتی آن هم قابل یادگیری است. اگر قبلا می گفتند مدیریت ذاتی است، به این دلیل بود که شناخت از انسانها تا حد دانش امروز بشر نبود. اما اکنون دیگر شناخت بسیار عمیق تر شده است و مدیریت هم تبدیل به یک دانش آموختنی شده است.

تنها چیزی که به شما بستگی دارد هنر استفاده از این علم است. اینکه شما چطور این علم را بکار میگیرید تفاوت عمیقی بین شما و دیگر مدیران ایجاد می کند. بکارگیری علم در شغل مدیریت با بکارگیری علم در مهندسی متفاوت است. یک مهندس می داند در علم ریاضی همیشه ۲ بعلاوه ۲ می شود  ۴ اما واقعیت این است که در مدیریت همیشه دو بعلاوه دو ۴ نمی شود. بعضی وقتها ۵ می شود و برخی زمانها ۳ می شود. شاید هم یک زمانی متوجه شوید صفر هم تنیجه خوبی است. چرا اینطور است؟!

 

مدیریت با مشاغل دیگر متفاوت است. دلیلش هم این است که مدیر با انسانها سروکار دارد و انسانها هم از خود رفتارهای متفاوتی نشان می دهند. گاهی بچه می شوند ،گاهی قهر می کنند، گاهی پر انرژی هستند، گاهی دروغ می گویند و گاهی فرار می کنند. گاهی کلک می زنند و گاهی هم می جنگند.

شما به عنوان مدیر باید بدانید در هر زمانی چه نوع رفتاری داشته باشید و الان زمان بروز کدام رفتار است. انتخاب نوع رفتار هم وابسته به فردی است که با آن طرف هستید. بنابراین هنر استفاده از این علم توسط مدیر بستگی به قابلیت های مدیر و شرایط او دارد. هر مدیر باید این علم را بیاموزد سپس بکار بگیرد. وقتی شما در جایگاه مدیر، واقعا آن را بکار گرفتید متوجه خواهید شد که واقعا هنر استفاده از این علم را دارید یا خیر؟ در واقع باید گفت هنر استفاده از دانش مدیریت در دنیای واقعی کسب و کار میزان توانمندی و هنر مدیر را به نمایش می گذارد.

حتما بخوانید: ۷ راهکار کاربردی در مدیریت کارکنان برای سال جدید  

#text-3662284359 {
color: rgb(148, 32, 115);
}
#text-3662284359 > * {
color: rgb(148, 32, 115);
}

 

برای درک این موضوع توصیه میکنم حتما ویدیوی زیر را ببینید:

بحث های زیادی در مورد وظایف مدیریت تاکنون مطرح شده است اما آنچه بین اغلب صاحب نظران مشترک است، ۵ وظیفه اصلی مدیر است که در زیر آمده است:

برنامه ریزی

سازماندهی

به کار گماردن

رهبری

کنترل

در مطلب دیگری با عنوان وظایف مدیریت  به طور مفصل این ۵ وظیفه را بررسی کردم و توضیحات مفصلی در این زمینه داده ام. توصیه میکنم جهت آشنایی دقیق تر و عمیق تر با این ۵ وظیفه حتما این مطلب را مطالعه بفرمایید.

 

در مورد تفاوت رهبری و مدیریت بحث هایی زیادی مطرح می شود و خیلی ها به اشتباه تصور می کنند رهبری بر مدیریت الویت دارد. اگر به وظایف گفته شده فوق دقت کنید می بینید که وظیفه چهارم مدیریت رهبری کردن است.

اگر مدیری وظیفه چهارم خود را به خوبی انجام ندهد تبدیل به یک رییس می شود. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه به مقاله تفاوت مدیریت و رهبری مراجعه نمایید. همچنین برای اطلاعات بیشتر در مورد تفاوت رییس و مدیر به مطلب تفاوت ریاست و مدیریت مراجعه فرمایید. نکات بسیار جالبی را در این مقالات آورده ام که می تواند دیدگاه شما را در این زمینه کاملا تغییر دهد.


یکی از وظایف مدیر، رهبری کردن است.

#text-436271329 {
color: rgb(148, 32, 115);
}
#text-436271329 > * {
color: rgb(148, 32, 115);
}

 

از آنجایی که علم مدیریت با بقیه علوم کاملا متفاوت است، نگرش ما هم باید نسبت به این علم متفاوت باشد. تفاوت بسیار عمده بین علم مدیریت و بقیه علوم این است چرا که علم مدیریت در رابطه با انسانهاست. از آنجا که انسان موجود بسیار پیچیده ایست و در جوامع و فرهنگ های مختلف رفتارهای متفاوتی را از خود بروز می دهد، لذا علم مدیریت هم همه جا یکسان نخواهد بود و کشور ما ایران هم از این امر مستثنی نیست.

این موضوع را من در مطلبی با عنوان علم مدیریت در ایران به طور مفصل بررسی کرده ام. توصیه می کنم حتما مطالعه فرمایید تا نگرش خود را نسبت به این علم در ایران ارتقا دهید.

حتما بخوانید: سرنوشت علم مدیریت در ایران 

#text-57948089 {
color: rgb(148, 32, 115);
}
#text-57948089 > * {
color: rgb(148, 32, 115);
}

معنی کلمه مدیریت

 

مدیریت مفهومی بی انتها دارد و یک شغل بسیار پر مشقت است. اگر چه هر مدیر مسئول موفقیت واحد خود است، اما هیچ نقطه پایانی برای شغل مدیریت وجود ندارد. یعنی هیچ وقت یک مدیر نمی تواند بگوید ” خب کار من تموم شد” . برخلاف مدیر، یک مهندس می تواند کارهایش را به اتمام برساند. مثلا یک پروژه را تمام میکند و تحویل می دهد. یک حسابرس کارش را تمام می کند و تحویل می دهد.

یک مدیر باید همیشه کار خودش را ادامه بدهد و واقعا نمی داند چه زمانی موفق می شود و چه زمانی شکست می خورد. چون یک مدیر باید پیوسته حرکت کند و برود. مدیریت پر است از اتفاقات پیش بینی نشده و یک مدیر واقعا نمی داند امروز قرار است چه اتفاقی بیفتد. درست است پیش بینی می کند، برنامه ریزی می کند و بر اساس آن برخی زمانها اقدام هم می کند. ولی واقعا برخی روزها اتفاقاتی می افتد که هرگز فکرش را هم نمی کرد. مفخوم مدیریت را کسی مثل من می فهمد که سالها مدیریت کرده است.

” لی یاکوکا ” مدیر عامل سابق کرایسلر می گوید ” در برخی روزها اگر می دانستم قرار است امروز چه اتفاقی بیفتد، هرگز از رختخواب بیرون نمی آمدم”.

#text-2729832025 {
color: rgb(148, 32, 115);
}
#text-2729832025 > * {
color: rgb(148, 32, 115);
}

 

بحث های زیادی در مورد وظایف مدیریت تاکنون مطرح شده است اما آنچه بین اغلب صاحب نظران مشترک است، وظایف اصلی مدیر است که در مقاله ای دیگر به طور کامل به آن پرداخته ام..

 

ما در گروه آموزشی ارشیا دکامی (به عنوان مرکز آموزش مدیریت کاربردی ایران) مدیریت را به بنیادی ترین عناصر آن خرد کرده ایم و متناسب با فرهنگ سازمان های ایرانی ، آموزش مدیریت می دهیم. علاقمندان به این شغل زیبا و جذاب می توانند دانش لازم برای این شغل را بیاموزند و تبدیل به مدیر موفقی در حوزه کاری خود شوند. برای اطلاعات بیشتر در مورد آموزش های مدیریت کاربردی در ایران به لینک زیر مراجعه بفرمایید.

شما هم می توانید نظر خود را در مورد تعریف مدیریت و تعریف مدیر در قسمت نظرات بنویسید شاید بتوانیم به تعریفی جامع تر و کاربردی تری برسیم.

 

اگر می خواهید به صورت حرفه ای تیم سازی کنید و تیم با انگیزه ای داشته باشید، سیستم کنترلی اصولی طراحی کنید و عملکرد کارمندانتان را ارزیابی کنید، بهترین ها را در سازمانتان استخدام کنید و … می‌توانید در « دوره آنلاین مدیریت » ثبت نام کنید.

#text-625994282 {
color: rgb(81, 77, 80);
}
#text-625994282 > * {
color: rgb(81, 77, 80);
}


دوره آنلاین مدیریت

 

تعریف قشنگی از مدیریت بود

سلام علیکم
از آنجا که رابطه وتفاوت علوم انسانی را به خوبی بیان کرده‌اید لذت بردم

سپاسگزاریم

سلام میشه مفهوم مدیریت تولید وعملیات رو بگید؟

با سلام
سعی میکنیم در آینده در موردش یک مطلب بنویسیم

تعریف خوبیه اما با این اوضاعی که ما در صنعتمون داریم فکر نمی کنم کاری از پیش ببره

مهرداد جان یه مدیر خوب کسیه که با تمام محدودیتها و شرایط موجود بتواند مدیریت کند پست بعدی رو بخون

سپاسگزاریم ، خوشحالیم براتون مفید بوده است

سلام ممنون از وبلاگ خوبت. من ی مقاله از مدیریت چیست و چه کاربردی دارد میخوام. ممنون میشم اگه کمکم کنید. با آرزوی موفقیت

شناسایی یا طراهی هدف تعیین بهترین استراتزی هماهنگی منابع مالی و نیروی انسانی برای رسیدن به هدف را مدیرت گویند.
فهم هدف و هنر رسیدن به آن در کوتاه ترین زمان را مدیریت گویند.

١- هنر انجام دادن کار به وسیله دیگران

تعریف خوبی بود

از مدیر ارشد یه سازمان سوال شد شما در اداره تان شایسته سالاری دارید؟
مدیر کمی فکر کرد و گفت:اسمشان به نظرم آشناست.باید از کارگزینی بپرسم خانمی به اسم شایسته سالاری داریم یا نه؟

سپاس جالب بود

توانایی درست انجام دادن کارها و تصمیمات به نحو احسن خواه با کمک دیگران باشد خواه نباشد

سلام.میشه بگین مفهوم complexity در مدیریت چیست؟

تئوری پیچیدگی در زمینه های مدیریت استراتژیک و مطالعات سازمانی استفاده می شود و کاربرد آن در چگونگی درک سازمانها از محیط اطراف خود و چگونگی برخورد آنها با شرایط عدم اطمینان است…

خدمت تمام دانشجویان مدیریت
شما باید ببینید چه چیزی در اختیار دارید؟ چه امکاناتی- چه سرمایه هایی- چه پتانسیلهایی- چه کمک هایی- چه پیشنهادهایی- چه میراثهایی- چه دارایی هایی و…. که بتوانید مدیریت خود را با آن آغاز کنید.
در مرحله دوم باید چند گره را باز کنید
قبل از هر چیز گره هایی که باید در رابطه خود و خدای خود از ایمانتان باز کنید
اول گره هایی که با آن دارایی های مذکور می توانید از کار مردم به عنوان بازار خود باز کنید
سپس گره هایی که در خانواده شما به عنوان مشکلات درآمدی، و سایر مشکلات وجود دارد که مانند حلقه های یک زنجیر به گره های دیگر مرتبطند.
این گره ها را که باز کنید می تونید با یک مدیریت علمی بسته به زمینه ای که دارایی های شما در آن قرار دارند کار را شروع کنید و بسته به آن زمینه متخصص استخدام کنید
مثلا کسی که دارایی هایش در زمینه کشاورزی است باید مهندس کشاورزی استخدام کند.
شما به راحتی با به کار گیری دیگران می توانید یک تیم قوی تشکیل دهید و بازار را با علم مدیریت و بازار از آن خود کنید

خیلی عالی بود تشکر

سلام خسته نباشید نیاز به توصیف واژه مدیر و مدیریت دارم از کدوم قسمت میتونم مطالب مورد نظرم را برداشت کنم

مدیریت عبارت است از فرایند(process)کارآمد(cfficimt)واثربخش(cffectivens)منابع سازمان(resorrces)ازطریق برنامه ریزی(planning)سازمان دهی (organizing)سرپرستی(directing)بسیج منابع(resorrce maloilizution) وکنترل برای دست یابیم به اهداف سازمان براساس نظام ارزشی مورد قبول جامعه.

تعریف بیسار عالی

مقاله بسیار مفیدی بود
درک تفاوت رهبری، مدیریت و ریاست می تواند بسیاری از تعارضات را در سطوح مختلف سازمان کاهش دهد

سلام عرض ادب برای همه در نخست مدیریت به چند طریق تعریف شده است اما از دیدگاه خو و از بیان خود من تعریف میکنم خدمت شما انشاالله که موثر باشد. مدیریت فرآیند برای استفاده از منابع سازمان در بهترین حالت ممکن برای رسیدن به اهداف را در یک زمان مدیرت گویند…..

تعریف بسیار جامع وهمه شمول?

من عاشق بحث های گروهی هستم

سلام رفرنس مطالبتون رو بفرمایید لطفا

مطالب خیلی خوبی بود سپاس لطفا رفرنس ها رو به اشتراک بگذارید ممنون میشم درحال حاضر منتظر رفرنس مطالب بالا هستم متشکرم

سلام و سپاس از شما
مطالب این سایت کلا نوشته های بنده هستند و رفرنس خاصی ندارند

با سلام و تشکر از مطالب مفیدتون
شما در شهرستان ها هم دوره حضوری یا به صورت کارگاه آموزشی برگزار می کنید؟

با سلام
فعلا خیر فقط برای سازمانها برگزار می شود

مطالب خوبی بودایامیشه مدیریت راچنین تعریف کردهنراستفاده کردن از منابع در دست داشته جهت رسیدن به هدف مطلوب

اشتراک‌ها: مدیریت منابع انسانی چیست ؟ مدیریت منابع انسانی چیست ؟ نکات مهم در مدیریت منابع انسانی

اشتراک‌ها: رفتار سازمانی چیست ؟ : اهمیت رفتار سازمانی و اهداف + تأثیر محیط سازمان روی رفتار سازمانی

Mamnon

از مطالب و نظرات دوستان لذت بردم سپاسگذارم

تعریف مدیریت :
مدیریت ، به کارگیری علم و هنر در هماهنگی و هدایت منابع مالی یا انسانی و یا هردو ، در رسیدن به هدف با حداکثر کارایی است.
در تعریف مدیریت فوق از ترکیب علم و هنر استفاده نموده ایم چرا که معتقدم مدیریت ترکیبی از علم و هنر است که بخش علم آن همان فراگیری دانش مدیریت از طریق آموزش است و بخش هنر آن پیاده سازی این دانش در عمل می باشد. بخش هنر نیز خود نیازمند کسب تجربه عملی و هنری ذاتی است

با سلام من این تعریف رو از سایت شما در یک کتاب نوشتم میخواستم منبع بزنم اگه این تعریف از منبع خاصی هست میشه منبع رو دقیقا بفرمایید

با سلام
منبع همین جاست نویسنده این مطلب بنده هستم (ارشیا دکامی) و لطفا منبع رو همین جا بزنید

سلام
به نظر من مظلومترین واژگان در تاریخ ادبیات اسلامی همین واژگانی است که هنگام انتصاب یک مدیر نا آگاه و بدون تعهد و تخصص در تابلو اداره می بینی و هم به حال خود و هم دیگران غصه می خوری .
باتوجه به تعهد ، تخصص ، مسئولیت پذیری و تجارب ارنده شما حضرتعالی را به مدیر … منصوب می کنیم .
که منتیجه آن در ایران می شود تجارت ارزنده .

دیدگاه من در رابط به مدیریت جدیت در کار و همچنان ارزش دادن به وقت است.

سلام به نظر من مانباید خود را در تعریف مقید بسازیم چون ما انسان ها از تمام پدیده ها برداشت نسبی داریم تا جای که من میدانم مدیریت همچنان یا پدیده نسبی هست.

اشتراک‌ها: تعریف مدیریت چیست ؟ – daniko

سلام
تشکر مطالب خوبی بود واقعی عالی

یک واژه که در تکمیل مدیریت باید در نظر بگیریم علم و هنر به کار گیری منابع سخت افزاری ( امکانات / تجهیزات / منابع مالی و … ) و منابع نرم افزاری ( پرسنل / اموزش و … ) در نظام ارزشی پذیرفته شده در ان سازمان و یا ان جامعه می باشد

اشتراک‌ها: تعریف مدیریت چیست ؟ – اورانوس

اشتراک‌ها: گزارش کارگاه انگیزه بخشی به کارکنان دوره ۲

به زبان ساده ارائه شده بود ، به خوبی توانستم مفهوم بگیرم . دست تان درد نکند .

سپاسگزاریم ، خوشحالیم براتون مفید بوده است

خوشحالیم براتون مفید بوده است

خوشحالیم براتون کارآمد بوده است

سپاس از شما

با سپاس از شما ، خوشحلیم مورد توجه شما واقع شده است

سلام شما یه مقاله کلی از تعاریف مدیریت ک برای مصاحبه استخدامی خونده بشه دارید؟ لینک بدید

سلام و ممنون از مطالب خوبتون.
منظورتون از “منش” چیست؟ میشه معادل انگلیسی اون رو بفرمائید تا در منابع علمی مطالبی در مورد اون پیدا کنیم. تشکر

منش همون طبیعت ذاتی فرد، ماهیت درونی و سرشت است
معادل انگلیسی هم میتونه نیچر باشه

اشتراک‌ها: وظایف مدیریت | 5 وظیفه اصلی مدیر یا اصول مدیریت چیست؟ | ارشیا دکامی

اشتراک‌ها: 7 راهکار کاربردی در مدیریت کارکنان برای سال جدید | ارشیا دکامی

اشتراک‌ها: رهبری چیست؟ تفاوت مدیریت و رهبری چیست؟ رهبر کیست؟ رهبرباشیم یا مدیر؟

اشتراک‌ها: مدیر خوب کیست؟ | 5 مهارت کلیدی از زبان ارشیا دکامی برای مدیران ایرانی

اشتراک‌ها: گزارش کارگاه-انگیزه بخشی-به کارکنان – دوره ششم

اشتراک‌ها: گزارش کارگاه سیستم سازی در مدیریت دوره ۲

اشتراک‌ها: گزارش کارگاه مهارت استخدام بهترین ها دوره هشتم

اشتراک‌ها: گزارش کارگاه مهارت استخدام بهترین ها دوره هفتم

اشتراک‌ها: گزارش کارگاه تفویض اختیار موثر- دوره دهم

اشتراک‌ها: گزارش کارگاه مهارت ارتباطی مدیر : دوره هفتم

اشتراک‌ها: گزارش کارگاه هدف گذاری و برنامه ریزی موثر دوره چهارم

اشتراک‌ها: گزارش کارگاه انگیزه بخشی به کارکنان- دوره سوم

اشتراک‌ها: گزارش کارگاه مهارت استخدام بهترینها

اشتراک‌ها: 10 روش ایجاد انگیزه در کارکنان سازمان که هر مدیری باید بداند!

اشتراک‌ها: تفویض اختیار در مدیریت | ۳ مانع اصلی در محول کردن کارها از زبان ارشیا دکامی

اشتراک‌ها: آيين مقدس مديريت! – باشگاه کارآفرینی |Entrepreneurship Club

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وب‌ سایت

مشترک نمی شوم
دریافت همه دیدگاه های این نوشته
فقط دریافت پاسخ دیدگاه های خودم
مرا با ایمیل از دیدگاه های آتی این نوشته مطلع کن. همچنین می توانید بدون مشترک شوید.

بنیان گذار مدیریت کاربردی در ایران
انجام کارهایی که غیرممکن به نظر می رسند را دوست دارد و علاقمند به انجام کارهای نو و متفاوت است و از روزمرگی در کار به شدت متنفر. به گردهم آوردن گروه و هدایت آنها علاقمند بوده و … رزومه کامل

مدیریت کاربردی چیست؟
تفاوت مدیریت و رهبری
تفاوت بین مدیریت و ریاست
خودارزیابی مهارتهای مدیریت
مدیریت منابع انسانی
وظایف مدیریت
رفتار سازمانی
تعریف مدیریت
پیگیری سفارشات

 

برای اطلاع از زمان برگزاری دوره‌ها، کارگاه‌ها، فروش های ویژه و جدیدترین محصولات آموزشی، ایمیل‌تان را در زیر وارد کنید.


ایمیل شما:


به من اطلاع دهید


نام کاربری یا آدرس ایمیل *


گذرواژه *

مرا به خاطر بسپار

ورود


گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟


آدرس ایمیل *


گذرواژه *


عضویت

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

 مدیریت چیست؟ تعریف مدیریت چیست؟ تعریف مدیر چیست؟ مدیریت با ریاست چه تفاوتی دارد؟ چرا برخی رییس هستند و برخی مدیر؟ مدیریت و رهبری چه تفاوت و چه ارتباطی با هم دارند؟ اینها سوالاتی هستند که قصد داریم در این مطلب به آنها پاسخ دهیم

برای واژه مدیریت تعریف های بسیار گوناگونی ارائه شده است و هر صاحب نظری در مبحث مدیریت، تعریف ویژه خود را دارد. برخی مدیریت را استفاده موثر از منابع و بکارگیری نیروی انسانی جهت رسیدن به هدفی خاص تعریف کرده اند و برخی نیز هنر انجام دادن کار به وسیله دیگران را مدیریت نامیده اند.

گروهی در توضیح اینکه مدیریت چیست معتقدند: مدیریت ، هماهنگ نمودن منابع مادی و انسانی برای نیل به اهداف می باشد و بسیاری از تعریف های دیگر که واژه هایی نظیر افزایش کارایی ، هدایت و ترکیب علم و هنر را به تعریف های فوق اضافه نموده اند. اما می توان گفت که در تمامی آنها یک نکته مشترک است که مدیریت منابع مالی و انسانی را با هم نقل کرده اند. این در حالیست که مدیریت منابع مالی خود به تنهایی وجود داشته و کاربردهای بسیاری را دارد و ممکن است ارتباطی به مدیریت منابع انسانی نداشته باشد. اما هدف ما در اینجا بیشتر بحث روی منابع مالی و انسانی با یکدیگر است لذا تعریف خود از مدیریت با ترکیب برخی تعریف های زیبای مدیریت را در زیر می نویسم.

 

معنی کلمه مدیریت

تعریف مدیریت به کارگیری علم و هنر در هماهنگی و هدایت منابع مالی یا انسانی و یا هردو ، در رسیدن به هدف با حداکثر کارایی است. در تعریف مدیریت فوق از ترکیب علم و هنر استفاده نموده ام.

چرا که معتقدم مدیریت ترکیبی از علم و هنر است که بخش علم آن همان فراگیری دانش مدیریت از طریق آموزش است و بخش هنر آن پیاده سازی این دانش در عمل می باشد. بخش هنر نیز خود نیازمند کسب تجربه عملی و هنری ذاتی است.

 

در تعریف مدیر باید گفت شخصی که عهده دار مدیریت است را مدیر می نامند. کسب تجربه در مدیریت نیز بسیار وابسته به شرایط پیرامونی (محل کار) دارد. من پس از سالها تجربه در مدیریت، آموزش مدیریت و مشاوره مدیریت، مدیران زیادی را دیده ام که شبیه مدیران قبلی خود عمل کرده اند. یعنی آنها در محیطی که کار می کرده اند نحوه مدیریت فعلی خود را فراگرفته اند! همان داستان اوستا شاگردی.

مدیریت خودش به تنهایی یک علم نیست و اگر در تعریف فوق دقت کرده باشید آورده ام که “مدیریت ، به کارگیری علم و هنر …” یعنی مدیریت علم را به کار می گیرد و از آن استفاده می کند. چرا که مدیران می توانند از دانش گذشته خود و همچنین از دانشی که آموزش داده می شود بهره ببرند.

ممکن است فکر کنید من از کجا بدانم که هنر مدیریت را دارم یا خیر ؟ و اینکه اگر نداشته باشم پس من در مدیریت موفق نمی شوم.

واقعیت این است که علیرغم اینکه در تعریف مدیر و مدیریت می گویند بخشی از مدیریت ذاتی است و بخشی اکتسابی است. اما من معتقدم که بخش ذاتی آن هم قابل یادگیری است. اگر قبلا می گفتند مدیریت ذاتی است، به این دلیل بود که شناخت از انسانها تا حد دانش امروز بشر نبود. اما اکنون دیگر شناخت بسیار عمیق تر شده است و مدیریت هم تبدیل به یک دانش آموختنی شده است.

تنها چیزی که به شما بستگی دارد هنر استفاده از این علم است. اینکه شما چطور این علم را بکار میگیرید تفاوت عمیقی بین شما و دیگر مدیران ایجاد می کند. بکارگیری علم در شغل مدیریت با بکارگیری علم در مهندسی متفاوت است. یک مهندس می داند در علم ریاضی همیشه ۲ بعلاوه ۲ می شود  ۴ اما واقعیت این است که در مدیریت همیشه دو بعلاوه دو ۴ نمی شود. بعضی وقتها ۵ می شود و برخی زمانها ۳ می شود. شاید هم یک زمانی متوجه شوید صفر هم تنیجه خوبی است. چرا اینطور است؟!

 

مدیریت با مشاغل دیگر متفاوت است. دلیلش هم این است که مدیر با انسانها سروکار دارد و انسانها هم از خود رفتارهای متفاوتی نشان می دهند. گاهی بچه می شوند ،گاهی قهر می کنند، گاهی پر انرژی هستند، گاهی دروغ می گویند و گاهی فرار می کنند. گاهی کلک می زنند و گاهی هم می جنگند.

شما به عنوان مدیر باید بدانید در هر زمانی چه نوع رفتاری داشته باشید و الان زمان بروز کدام رفتار است. انتخاب نوع رفتار هم وابسته به فردی است که با آن طرف هستید. بنابراین هنر استفاده از این علم توسط مدیر بستگی به قابلیت های مدیر و شرایط او دارد. هر مدیر باید این علم را بیاموزد سپس بکار بگیرد. وقتی شما در جایگاه مدیر، واقعا آن را بکار گرفتید متوجه خواهید شد که واقعا هنر استفاده از این علم را دارید یا خیر؟ در واقع باید گفت هنر استفاده از دانش مدیریت در دنیای واقعی کسب و کار میزان توانمندی و هنر مدیر را به نمایش می گذارد.

حتما بخوانید: ۷ راهکار کاربردی در مدیریت کارکنان برای سال جدید  

#text-3662284359 {
color: rgb(148, 32, 115);
}
#text-3662284359 > * {
color: rgb(148, 32, 115);
}

 

برای درک این موضوع توصیه میکنم حتما ویدیوی زیر را ببینید:

بحث های زیادی در مورد وظایف مدیریت تاکنون مطرح شده است اما آنچه بین اغلب صاحب نظران مشترک است، ۵ وظیفه اصلی مدیر است که در زیر آمده است:

برنامه ریزی

سازماندهی

به کار گماردن

رهبری

کنترل

در مطلب دیگری با عنوان وظایف مدیریت  به طور مفصل این ۵ وظیفه را بررسی کردم و توضیحات مفصلی در این زمینه داده ام. توصیه میکنم جهت آشنایی دقیق تر و عمیق تر با این ۵ وظیفه حتما این مطلب را مطالعه بفرمایید.

 

در مورد تفاوت رهبری و مدیریت بحث هایی زیادی مطرح می شود و خیلی ها به اشتباه تصور می کنند رهبری بر مدیریت الویت دارد. اگر به وظایف گفته شده فوق دقت کنید می بینید که وظیفه چهارم مدیریت رهبری کردن است.

اگر مدیری وظیفه چهارم خود را به خوبی انجام ندهد تبدیل به یک رییس می شود. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه به مقاله تفاوت مدیریت و رهبری مراجعه نمایید. همچنین برای اطلاعات بیشتر در مورد تفاوت رییس و مدیر به مطلب تفاوت ریاست و مدیریت مراجعه فرمایید. نکات بسیار جالبی را در این مقالات آورده ام که می تواند دیدگاه شما را در این زمینه کاملا تغییر دهد.


یکی از وظایف مدیر، رهبری کردن است.

#text-436271329 {
color: rgb(148, 32, 115);
}
#text-436271329 > * {
color: rgb(148, 32, 115);
}

 

از آنجایی که علم مدیریت با بقیه علوم کاملا متفاوت است، نگرش ما هم باید نسبت به این علم متفاوت باشد. تفاوت بسیار عمده بین علم مدیریت و بقیه علوم این است چرا که علم مدیریت در رابطه با انسانهاست. از آنجا که انسان موجود بسیار پیچیده ایست و در جوامع و فرهنگ های مختلف رفتارهای متفاوتی را از خود بروز می دهد، لذا علم مدیریت هم همه جا یکسان نخواهد بود و کشور ما ایران هم از این امر مستثنی نیست.

این موضوع را من در مطلبی با عنوان علم مدیریت در ایران به طور مفصل بررسی کرده ام. توصیه می کنم حتما مطالعه فرمایید تا نگرش خود را نسبت به این علم در ایران ارتقا دهید.

حتما بخوانید: سرنوشت علم مدیریت در ایران 

#text-57948089 {
color: rgb(148, 32, 115);
}
#text-57948089 > * {
color: rgb(148, 32, 115);
}

معنی کلمه مدیریت

 

مدیریت مفهومی بی انتها دارد و یک شغل بسیار پر مشقت است. اگر چه هر مدیر مسئول موفقیت واحد خود است، اما هیچ نقطه پایانی برای شغل مدیریت وجود ندارد. یعنی هیچ وقت یک مدیر نمی تواند بگوید ” خب کار من تموم شد” . برخلاف مدیر، یک مهندس می تواند کارهایش را به اتمام برساند. مثلا یک پروژه را تمام میکند و تحویل می دهد. یک حسابرس کارش را تمام می کند و تحویل می دهد.

یک مدیر باید همیشه کار خودش را ادامه بدهد و واقعا نمی داند چه زمانی موفق می شود و چه زمانی شکست می خورد. چون یک مدیر باید پیوسته حرکت کند و برود. مدیریت پر است از اتفاقات پیش بینی نشده و یک مدیر واقعا نمی داند امروز قرار است چه اتفاقی بیفتد. درست است پیش بینی می کند، برنامه ریزی می کند و بر اساس آن برخی زمانها اقدام هم می کند. ولی واقعا برخی روزها اتفاقاتی می افتد که هرگز فکرش را هم نمی کرد. مفخوم مدیریت را کسی مثل من می فهمد که سالها مدیریت کرده است.

” لی یاکوکا ” مدیر عامل سابق کرایسلر می گوید ” در برخی روزها اگر می دانستم قرار است امروز چه اتفاقی بیفتد، هرگز از رختخواب بیرون نمی آمدم”.

#text-2729832025 {
color: rgb(148, 32, 115);
}
#text-2729832025 > * {
color: rgb(148, 32, 115);
}

 

بحث های زیادی در مورد وظایف مدیریت تاکنون مطرح شده است اما آنچه بین اغلب صاحب نظران مشترک است، وظایف اصلی مدیر است که در مقاله ای دیگر به طور کامل به آن پرداخته ام..

 

ما در گروه آموزشی ارشیا دکامی (به عنوان مرکز آموزش مدیریت کاربردی ایران) مدیریت را به بنیادی ترین عناصر آن خرد کرده ایم و متناسب با فرهنگ سازمان های ایرانی ، آموزش مدیریت می دهیم. علاقمندان به این شغل زیبا و جذاب می توانند دانش لازم برای این شغل را بیاموزند و تبدیل به مدیر موفقی در حوزه کاری خود شوند. برای اطلاعات بیشتر در مورد آموزش های مدیریت کاربردی در ایران به لینک زیر مراجعه بفرمایید.

شما هم می توانید نظر خود را در مورد تعریف مدیریت و تعریف مدیر در قسمت نظرات بنویسید شاید بتوانیم به تعریفی جامع تر و کاربردی تری برسیم.

 

اگر می خواهید به صورت حرفه ای تیم سازی کنید و تیم با انگیزه ای داشته باشید، سیستم کنترلی اصولی طراحی کنید و عملکرد کارمندانتان را ارزیابی کنید، بهترین ها را در سازمانتان استخدام کنید و … می‌توانید در « دوره آنلاین مدیریت » ثبت نام کنید.

#text-625994282 {
color: rgb(81, 77, 80);
}
#text-625994282 > * {
color: rgb(81, 77, 80);
}


دوره آنلاین مدیریت

 

تعریف قشنگی از مدیریت بود

سلام علیکم
از آنجا که رابطه وتفاوت علوم انسانی را به خوبی بیان کرده‌اید لذت بردم

سپاسگزاریم

سلام میشه مفهوم مدیریت تولید وعملیات رو بگید؟

با سلام
سعی میکنیم در آینده در موردش یک مطلب بنویسیم

تعریف خوبیه اما با این اوضاعی که ما در صنعتمون داریم فکر نمی کنم کاری از پیش ببره

مهرداد جان یه مدیر خوب کسیه که با تمام محدودیتها و شرایط موجود بتواند مدیریت کند پست بعدی رو بخون

سپاسگزاریم ، خوشحالیم براتون مفید بوده است

سلام ممنون از وبلاگ خوبت. من ی مقاله از مدیریت چیست و چه کاربردی دارد میخوام. ممنون میشم اگه کمکم کنید. با آرزوی موفقیت

شناسایی یا طراهی هدف تعیین بهترین استراتزی هماهنگی منابع مالی و نیروی انسانی برای رسیدن به هدف را مدیرت گویند.
فهم هدف و هنر رسیدن به آن در کوتاه ترین زمان را مدیریت گویند.

١- هنر انجام دادن کار به وسیله دیگران

تعریف خوبی بود

از مدیر ارشد یه سازمان سوال شد شما در اداره تان شایسته سالاری دارید؟
مدیر کمی فکر کرد و گفت:اسمشان به نظرم آشناست.باید از کارگزینی بپرسم خانمی به اسم شایسته سالاری داریم یا نه؟

سپاس جالب بود

توانایی درست انجام دادن کارها و تصمیمات به نحو احسن خواه با کمک دیگران باشد خواه نباشد

سلام.میشه بگین مفهوم complexity در مدیریت چیست؟

تئوری پیچیدگی در زمینه های مدیریت استراتژیک و مطالعات سازمانی استفاده می شود و کاربرد آن در چگونگی درک سازمانها از محیط اطراف خود و چگونگی برخورد آنها با شرایط عدم اطمینان است…

خدمت تمام دانشجویان مدیریت
شما باید ببینید چه چیزی در اختیار دارید؟ چه امکاناتی- چه سرمایه هایی- چه پتانسیلهایی- چه کمک هایی- چه پیشنهادهایی- چه میراثهایی- چه دارایی هایی و…. که بتوانید مدیریت خود را با آن آغاز کنید.
در مرحله دوم باید چند گره را باز کنید
قبل از هر چیز گره هایی که باید در رابطه خود و خدای خود از ایمانتان باز کنید
اول گره هایی که با آن دارایی های مذکور می توانید از کار مردم به عنوان بازار خود باز کنید
سپس گره هایی که در خانواده شما به عنوان مشکلات درآمدی، و سایر مشکلات وجود دارد که مانند حلقه های یک زنجیر به گره های دیگر مرتبطند.
این گره ها را که باز کنید می تونید با یک مدیریت علمی بسته به زمینه ای که دارایی های شما در آن قرار دارند کار را شروع کنید و بسته به آن زمینه متخصص استخدام کنید
مثلا کسی که دارایی هایش در زمینه کشاورزی است باید مهندس کشاورزی استخدام کند.
شما به راحتی با به کار گیری دیگران می توانید یک تیم قوی تشکیل دهید و بازار را با علم مدیریت و بازار از آن خود کنید

خیلی عالی بود تشکر

سلام خسته نباشید نیاز به توصیف واژه مدیر و مدیریت دارم از کدوم قسمت میتونم مطالب مورد نظرم را برداشت کنم

مدیریت عبارت است از فرایند(process)کارآمد(cfficimt)واثربخش(cffectivens)منابع سازمان(resorrces)ازطریق برنامه ریزی(planning)سازمان دهی (organizing)سرپرستی(directing)بسیج منابع(resorrce maloilizution) وکنترل برای دست یابیم به اهداف سازمان براساس نظام ارزشی مورد قبول جامعه.

تعریف بیسار عالی

مقاله بسیار مفیدی بود
درک تفاوت رهبری، مدیریت و ریاست می تواند بسیاری از تعارضات را در سطوح مختلف سازمان کاهش دهد

سلام عرض ادب برای همه در نخست مدیریت به چند طریق تعریف شده است اما از دیدگاه خو و از بیان خود من تعریف میکنم خدمت شما انشاالله که موثر باشد. مدیریت فرآیند برای استفاده از منابع سازمان در بهترین حالت ممکن برای رسیدن به اهداف را در یک زمان مدیرت گویند…..

تعریف بسیار جامع وهمه شمول?

من عاشق بحث های گروهی هستم

سلام رفرنس مطالبتون رو بفرمایید لطفا

مطالب خیلی خوبی بود سپاس لطفا رفرنس ها رو به اشتراک بگذارید ممنون میشم درحال حاضر منتظر رفرنس مطالب بالا هستم متشکرم

سلام و سپاس از شما
مطالب این سایت کلا نوشته های بنده هستند و رفرنس خاصی ندارند

با سلام و تشکر از مطالب مفیدتون
شما در شهرستان ها هم دوره حضوری یا به صورت کارگاه آموزشی برگزار می کنید؟

با سلام
فعلا خیر فقط برای سازمانها برگزار می شود

مطالب خوبی بودایامیشه مدیریت راچنین تعریف کردهنراستفاده کردن از منابع در دست داشته جهت رسیدن به هدف مطلوب

اشتراک‌ها: مدیریت منابع انسانی چیست ؟ مدیریت منابع انسانی چیست ؟ نکات مهم در مدیریت منابع انسانی

اشتراک‌ها: رفتار سازمانی چیست ؟ : اهمیت رفتار سازمانی و اهداف + تأثیر محیط سازمان روی رفتار سازمانی

Mamnon

از مطالب و نظرات دوستان لذت بردم سپاسگذارم

تعریف مدیریت :
مدیریت ، به کارگیری علم و هنر در هماهنگی و هدایت منابع مالی یا انسانی و یا هردو ، در رسیدن به هدف با حداکثر کارایی است.
در تعریف مدیریت فوق از ترکیب علم و هنر استفاده نموده ایم چرا که معتقدم مدیریت ترکیبی از علم و هنر است که بخش علم آن همان فراگیری دانش مدیریت از طریق آموزش است و بخش هنر آن پیاده سازی این دانش در عمل می باشد. بخش هنر نیز خود نیازمند کسب تجربه عملی و هنری ذاتی است

با سلام من این تعریف رو از سایت شما در یک کتاب نوشتم میخواستم منبع بزنم اگه این تعریف از منبع خاصی هست میشه منبع رو دقیقا بفرمایید

با سلام
منبع همین جاست نویسنده این مطلب بنده هستم (ارشیا دکامی) و لطفا منبع رو همین جا بزنید

سلام
به نظر من مظلومترین واژگان در تاریخ ادبیات اسلامی همین واژگانی است که هنگام انتصاب یک مدیر نا آگاه و بدون تعهد و تخصص در تابلو اداره می بینی و هم به حال خود و هم دیگران غصه می خوری .
باتوجه به تعهد ، تخصص ، مسئولیت پذیری و تجارب ارنده شما حضرتعالی را به مدیر … منصوب می کنیم .
که منتیجه آن در ایران می شود تجارت ارزنده .

دیدگاه من در رابط به مدیریت جدیت در کار و همچنان ارزش دادن به وقت است.

سلام به نظر من مانباید خود را در تعریف مقید بسازیم چون ما انسان ها از تمام پدیده ها برداشت نسبی داریم تا جای که من میدانم مدیریت همچنان یا پدیده نسبی هست.

اشتراک‌ها: تعریف مدیریت چیست ؟ – daniko

سلام
تشکر مطالب خوبی بود واقعی عالی

یک واژه که در تکمیل مدیریت باید در نظر بگیریم علم و هنر به کار گیری منابع سخت افزاری ( امکانات / تجهیزات / منابع مالی و … ) و منابع نرم افزاری ( پرسنل / اموزش و … ) در نظام ارزشی پذیرفته شده در ان سازمان و یا ان جامعه می باشد

اشتراک‌ها: تعریف مدیریت چیست ؟ – اورانوس

اشتراک‌ها: گزارش کارگاه انگیزه بخشی به کارکنان دوره ۲

به زبان ساده ارائه شده بود ، به خوبی توانستم مفهوم بگیرم . دست تان درد نکند .

سپاسگزاریم ، خوشحالیم براتون مفید بوده است

خوشحالیم براتون مفید بوده است

خوشحالیم براتون کارآمد بوده است

سپاس از شما

با سپاس از شما ، خوشحلیم مورد توجه شما واقع شده است

سلام شما یه مقاله کلی از تعاریف مدیریت ک برای مصاحبه استخدامی خونده بشه دارید؟ لینک بدید

سلام و ممنون از مطالب خوبتون.
منظورتون از “منش” چیست؟ میشه معادل انگلیسی اون رو بفرمائید تا در منابع علمی مطالبی در مورد اون پیدا کنیم. تشکر

منش همون طبیعت ذاتی فرد، ماهیت درونی و سرشت است
معادل انگلیسی هم میتونه نیچر باشه

اشتراک‌ها: وظایف مدیریت | 5 وظیفه اصلی مدیر یا اصول مدیریت چیست؟ | ارشیا دکامی

اشتراک‌ها: 7 راهکار کاربردی در مدیریت کارکنان برای سال جدید | ارشیا دکامی

اشتراک‌ها: رهبری چیست؟ تفاوت مدیریت و رهبری چیست؟ رهبر کیست؟ رهبرباشیم یا مدیر؟

اشتراک‌ها: مدیر خوب کیست؟ | 5 مهارت کلیدی از زبان ارشیا دکامی برای مدیران ایرانی

اشتراک‌ها: گزارش کارگاه-انگیزه بخشی-به کارکنان – دوره ششم

اشتراک‌ها: گزارش کارگاه سیستم سازی در مدیریت دوره ۲

اشتراک‌ها: گزارش کارگاه مهارت استخدام بهترین ها دوره هشتم

اشتراک‌ها: گزارش کارگاه مهارت استخدام بهترین ها دوره هفتم

اشتراک‌ها: گزارش کارگاه تفویض اختیار موثر- دوره دهم

اشتراک‌ها: گزارش کارگاه مهارت ارتباطی مدیر : دوره هفتم

اشتراک‌ها: گزارش کارگاه هدف گذاری و برنامه ریزی موثر دوره چهارم

اشتراک‌ها: گزارش کارگاه انگیزه بخشی به کارکنان- دوره سوم

اشتراک‌ها: گزارش کارگاه مهارت استخدام بهترینها

اشتراک‌ها: 10 روش ایجاد انگیزه در کارکنان سازمان که هر مدیری باید بداند!

اشتراک‌ها: تفویض اختیار در مدیریت | ۳ مانع اصلی در محول کردن کارها از زبان ارشیا دکامی

اشتراک‌ها: آيين مقدس مديريت! – باشگاه کارآفرینی |Entrepreneurship Club

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وب‌ سایت

مشترک نمی شوم
دریافت همه دیدگاه های این نوشته
فقط دریافت پاسخ دیدگاه های خودم
مرا با ایمیل از دیدگاه های آتی این نوشته مطلع کن. همچنین می توانید بدون مشترک شوید.

بنیان گذار مدیریت کاربردی در ایران
انجام کارهایی که غیرممکن به نظر می رسند را دوست دارد و علاقمند به انجام کارهای نو و متفاوت است و از روزمرگی در کار به شدت متنفر. به گردهم آوردن گروه و هدایت آنها علاقمند بوده و … رزومه کامل

مدیریت کاربردی چیست؟
تفاوت مدیریت و رهبری
تفاوت بین مدیریت و ریاست
خودارزیابی مهارتهای مدیریت
مدیریت منابع انسانی
وظایف مدیریت
رفتار سازمانی
تعریف مدیریت
پیگیری سفارشات

 

برای اطلاع از زمان برگزاری دوره‌ها، کارگاه‌ها، فروش های ویژه و جدیدترین محصولات آموزشی، ایمیل‌تان را در زیر وارد کنید.


ایمیل شما:


به من اطلاع دهید


نام کاربری یا آدرس ایمیل *


گذرواژه *

مرا به خاطر بسپار

ورود


گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟


آدرس ایمیل *


گذرواژه *


عضویت

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

 مدیریت چیست؟ تعریف مدیریت چیست؟ تعریف مدیر چیست؟ مدیریت با ریاست چه تفاوتی دارد؟ چرا برخی رییس هستند و برخی مدیر؟ مدیریت و رهبری چه تفاوت و چه ارتباطی با هم دارند؟ اینها سوالاتی هستند که قصد داریم در این مطلب به آنها پاسخ دهیم

برای واژه مدیریت تعریف های بسیار گوناگونی ارائه شده است و هر صاحب نظری در مبحث مدیریت، تعریف ویژه خود را دارد. برخی مدیریت را استفاده موثر از منابع و بکارگیری نیروی انسانی جهت رسیدن به هدفی خاص تعریف کرده اند و برخی نیز هنر انجام دادن کار به وسیله دیگران را مدیریت نامیده اند.

گروهی در توضیح اینکه مدیریت چیست معتقدند: مدیریت ، هماهنگ نمودن منابع مادی و انسانی برای نیل به اهداف می باشد و بسیاری از تعریف های دیگر که واژه هایی نظیر افزایش کارایی ، هدایت و ترکیب علم و هنر را به تعریف های فوق اضافه نموده اند. اما می توان گفت که در تمامی آنها یک نکته مشترک است که مدیریت منابع مالی و انسانی را با هم نقل کرده اند. این در حالیست که مدیریت منابع مالی خود به تنهایی وجود داشته و کاربردهای بسیاری را دارد و ممکن است ارتباطی به مدیریت منابع انسانی نداشته باشد. اما هدف ما در اینجا بیشتر بحث روی منابع مالی و انسانی با یکدیگر است لذا تعریف خود از مدیریت با ترکیب برخی تعریف های زیبای مدیریت را در زیر می نویسم.

 

معنی کلمه مدیریت

تعریف مدیریت به کارگیری علم و هنر در هماهنگی و هدایت منابع مالی یا انسانی و یا هردو ، در رسیدن به هدف با حداکثر کارایی است. در تعریف مدیریت فوق از ترکیب علم و هنر استفاده نموده ام.

چرا که معتقدم مدیریت ترکیبی از علم و هنر است که بخش علم آن همان فراگیری دانش مدیریت از طریق آموزش است و بخش هنر آن پیاده سازی این دانش در عمل می باشد. بخش هنر نیز خود نیازمند کسب تجربه عملی و هنری ذاتی است.

 

در تعریف مدیر باید گفت شخصی که عهده دار مدیریت است را مدیر می نامند. کسب تجربه در مدیریت نیز بسیار وابسته به شرایط پیرامونی (محل کار) دارد. من پس از سالها تجربه در مدیریت، آموزش مدیریت و مشاوره مدیریت، مدیران زیادی را دیده ام که شبیه مدیران قبلی خود عمل کرده اند. یعنی آنها در محیطی که کار می کرده اند نحوه مدیریت فعلی خود را فراگرفته اند! همان داستان اوستا شاگردی.

مدیریت خودش به تنهایی یک علم نیست و اگر در تعریف فوق دقت کرده باشید آورده ام که “مدیریت ، به کارگیری علم و هنر …” یعنی مدیریت علم را به کار می گیرد و از آن استفاده می کند. چرا که مدیران می توانند از دانش گذشته خود و همچنین از دانشی که آموزش داده می شود بهره ببرند.

ممکن است فکر کنید من از کجا بدانم که هنر مدیریت را دارم یا خیر ؟ و اینکه اگر نداشته باشم پس من در مدیریت موفق نمی شوم.

واقعیت این است که علیرغم اینکه در تعریف مدیر و مدیریت می گویند بخشی از مدیریت ذاتی است و بخشی اکتسابی است. اما من معتقدم که بخش ذاتی آن هم قابل یادگیری است. اگر قبلا می گفتند مدیریت ذاتی است، به این دلیل بود که شناخت از انسانها تا حد دانش امروز بشر نبود. اما اکنون دیگر شناخت بسیار عمیق تر شده است و مدیریت هم تبدیل به یک دانش آموختنی شده است.

تنها چیزی که به شما بستگی دارد هنر استفاده از این علم است. اینکه شما چطور این علم را بکار میگیرید تفاوت عمیقی بین شما و دیگر مدیران ایجاد می کند. بکارگیری علم در شغل مدیریت با بکارگیری علم در مهندسی متفاوت است. یک مهندس می داند در علم ریاضی همیشه ۲ بعلاوه ۲ می شود  ۴ اما واقعیت این است که در مدیریت همیشه دو بعلاوه دو ۴ نمی شود. بعضی وقتها ۵ می شود و برخی زمانها ۳ می شود. شاید هم یک زمانی متوجه شوید صفر هم تنیجه خوبی است. چرا اینطور است؟!

 

مدیریت با مشاغل دیگر متفاوت است. دلیلش هم این است که مدیر با انسانها سروکار دارد و انسانها هم از خود رفتارهای متفاوتی نشان می دهند. گاهی بچه می شوند ،گاهی قهر می کنند، گاهی پر انرژی هستند، گاهی دروغ می گویند و گاهی فرار می کنند. گاهی کلک می زنند و گاهی هم می جنگند.

شما به عنوان مدیر باید بدانید در هر زمانی چه نوع رفتاری داشته باشید و الان زمان بروز کدام رفتار است. انتخاب نوع رفتار هم وابسته به فردی است که با آن طرف هستید. بنابراین هنر استفاده از این علم توسط مدیر بستگی به قابلیت های مدیر و شرایط او دارد. هر مدیر باید این علم را بیاموزد سپس بکار بگیرد. وقتی شما در جایگاه مدیر، واقعا آن را بکار گرفتید متوجه خواهید شد که واقعا هنر استفاده از این علم را دارید یا خیر؟ در واقع باید گفت هنر استفاده از دانش مدیریت در دنیای واقعی کسب و کار میزان توانمندی و هنر مدیر را به نمایش می گذارد.

حتما بخوانید: ۷ راهکار کاربردی در مدیریت کارکنان برای سال جدید  

#text-3662284359 {
color: rgb(148, 32, 115);
}
#text-3662284359 > * {
color: rgb(148, 32, 115);
}

 

برای درک این موضوع توصیه میکنم حتما ویدیوی زیر را ببینید:

بحث های زیادی در مورد وظایف مدیریت تاکنون مطرح شده است اما آنچه بین اغلب صاحب نظران مشترک است، ۵ وظیفه اصلی مدیر است که در زیر آمده است:

برنامه ریزی

سازماندهی

به کار گماردن

رهبری

کنترل

در مطلب دیگری با عنوان وظایف مدیریت  به طور مفصل این ۵ وظیفه را بررسی کردم و توضیحات مفصلی در این زمینه داده ام. توصیه میکنم جهت آشنایی دقیق تر و عمیق تر با این ۵ وظیفه حتما این مطلب را مطالعه بفرمایید.

 

در مورد تفاوت رهبری و مدیریت بحث هایی زیادی مطرح می شود و خیلی ها به اشتباه تصور می کنند رهبری بر مدیریت الویت دارد. اگر به وظایف گفته شده فوق دقت کنید می بینید که وظیفه چهارم مدیریت رهبری کردن است.

اگر مدیری وظیفه چهارم خود را به خوبی انجام ندهد تبدیل به یک رییس می شود. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه به مقاله تفاوت مدیریت و رهبری مراجعه نمایید. همچنین برای اطلاعات بیشتر در مورد تفاوت رییس و مدیر به مطلب تفاوت ریاست و مدیریت مراجعه فرمایید. نکات بسیار جالبی را در این مقالات آورده ام که می تواند دیدگاه شما را در این زمینه کاملا تغییر دهد.


یکی از وظایف مدیر، رهبری کردن است.

#text-436271329 {
color: rgb(148, 32, 115);
}
#text-436271329 > * {
color: rgb(148, 32, 115);
}

 

از آنجایی که علم مدیریت با بقیه علوم کاملا متفاوت است، نگرش ما هم باید نسبت به این علم متفاوت باشد. تفاوت بسیار عمده بین علم مدیریت و بقیه علوم این است چرا که علم مدیریت در رابطه با انسانهاست. از آنجا که انسان موجود بسیار پیچیده ایست و در جوامع و فرهنگ های مختلف رفتارهای متفاوتی را از خود بروز می دهد، لذا علم مدیریت هم همه جا یکسان نخواهد بود و کشور ما ایران هم از این امر مستثنی نیست.

این موضوع را من در مطلبی با عنوان علم مدیریت در ایران به طور مفصل بررسی کرده ام. توصیه می کنم حتما مطالعه فرمایید تا نگرش خود را نسبت به این علم در ایران ارتقا دهید.

حتما بخوانید: سرنوشت علم مدیریت در ایران 

#text-57948089 {
color: rgb(148, 32, 115);
}
#text-57948089 > * {
color: rgb(148, 32, 115);
}

معنی کلمه مدیریت

 

مدیریت مفهومی بی انتها دارد و یک شغل بسیار پر مشقت است. اگر چه هر مدیر مسئول موفقیت واحد خود است، اما هیچ نقطه پایانی برای شغل مدیریت وجود ندارد. یعنی هیچ وقت یک مدیر نمی تواند بگوید ” خب کار من تموم شد” . برخلاف مدیر، یک مهندس می تواند کارهایش را به اتمام برساند. مثلا یک پروژه را تمام میکند و تحویل می دهد. یک حسابرس کارش را تمام می کند و تحویل می دهد.

یک مدیر باید همیشه کار خودش را ادامه بدهد و واقعا نمی داند چه زمانی موفق می شود و چه زمانی شکست می خورد. چون یک مدیر باید پیوسته حرکت کند و برود. مدیریت پر است از اتفاقات پیش بینی نشده و یک مدیر واقعا نمی داند امروز قرار است چه اتفاقی بیفتد. درست است پیش بینی می کند، برنامه ریزی می کند و بر اساس آن برخی زمانها اقدام هم می کند. ولی واقعا برخی روزها اتفاقاتی می افتد که هرگز فکرش را هم نمی کرد. مفخوم مدیریت را کسی مثل من می فهمد که سالها مدیریت کرده است.

” لی یاکوکا ” مدیر عامل سابق کرایسلر می گوید ” در برخی روزها اگر می دانستم قرار است امروز چه اتفاقی بیفتد، هرگز از رختخواب بیرون نمی آمدم”.

#text-2729832025 {
color: rgb(148, 32, 115);
}
#text-2729832025 > * {
color: rgb(148, 32, 115);
}

 

بحث های زیادی در مورد وظایف مدیریت تاکنون مطرح شده است اما آنچه بین اغلب صاحب نظران مشترک است، وظایف اصلی مدیر است که در مقاله ای دیگر به طور کامل به آن پرداخته ام..

 

ما در گروه آموزشی ارشیا دکامی (به عنوان مرکز آموزش مدیریت کاربردی ایران) مدیریت را به بنیادی ترین عناصر آن خرد کرده ایم و متناسب با فرهنگ سازمان های ایرانی ، آموزش مدیریت می دهیم. علاقمندان به این شغل زیبا و جذاب می توانند دانش لازم برای این شغل را بیاموزند و تبدیل به مدیر موفقی در حوزه کاری خود شوند. برای اطلاعات بیشتر در مورد آموزش های مدیریت کاربردی در ایران به لینک زیر مراجعه بفرمایید.

شما هم می توانید نظر خود را در مورد تعریف مدیریت و تعریف مدیر در قسمت نظرات بنویسید شاید بتوانیم به تعریفی جامع تر و کاربردی تری برسیم.

 

اگر می خواهید به صورت حرفه ای تیم سازی کنید و تیم با انگیزه ای داشته باشید، سیستم کنترلی اصولی طراحی کنید و عملکرد کارمندانتان را ارزیابی کنید، بهترین ها را در سازمانتان استخدام کنید و … می‌توانید در « دوره آنلاین مدیریت » ثبت نام کنید.

#text-625994282 {
color: rgb(81, 77, 80);
}
#text-625994282 > * {
color: rgb(81, 77, 80);
}


دوره آنلاین مدیریت

 

تعریف قشنگی از مدیریت بود

سلام علیکم
از آنجا که رابطه وتفاوت علوم انسانی را به خوبی بیان کرده‌اید لذت بردم

سپاسگزاریم

سلام میشه مفهوم مدیریت تولید وعملیات رو بگید؟

با سلام
سعی میکنیم در آینده در موردش یک مطلب بنویسیم

تعریف خوبیه اما با این اوضاعی که ما در صنعتمون داریم فکر نمی کنم کاری از پیش ببره

مهرداد جان یه مدیر خوب کسیه که با تمام محدودیتها و شرایط موجود بتواند مدیریت کند پست بعدی رو بخون

سپاسگزاریم ، خوشحالیم براتون مفید بوده است

سلام ممنون از وبلاگ خوبت. من ی مقاله از مدیریت چیست و چه کاربردی دارد میخوام. ممنون میشم اگه کمکم کنید. با آرزوی موفقیت

شناسایی یا طراهی هدف تعیین بهترین استراتزی هماهنگی منابع مالی و نیروی انسانی برای رسیدن به هدف را مدیرت گویند.
فهم هدف و هنر رسیدن به آن در کوتاه ترین زمان را مدیریت گویند.

١- هنر انجام دادن کار به وسیله دیگران

تعریف خوبی بود

از مدیر ارشد یه سازمان سوال شد شما در اداره تان شایسته سالاری دارید؟
مدیر کمی فکر کرد و گفت:اسمشان به نظرم آشناست.باید از کارگزینی بپرسم خانمی به اسم شایسته سالاری داریم یا نه؟

سپاس جالب بود

توانایی درست انجام دادن کارها و تصمیمات به نحو احسن خواه با کمک دیگران باشد خواه نباشد

سلام.میشه بگین مفهوم complexity در مدیریت چیست؟

تئوری پیچیدگی در زمینه های مدیریت استراتژیک و مطالعات سازمانی استفاده می شود و کاربرد آن در چگونگی درک سازمانها از محیط اطراف خود و چگونگی برخورد آنها با شرایط عدم اطمینان است…

خدمت تمام دانشجویان مدیریت
شما باید ببینید چه چیزی در اختیار دارید؟ چه امکاناتی- چه سرمایه هایی- چه پتانسیلهایی- چه کمک هایی- چه پیشنهادهایی- چه میراثهایی- چه دارایی هایی و…. که بتوانید مدیریت خود را با آن آغاز کنید.
در مرحله دوم باید چند گره را باز کنید
قبل از هر چیز گره هایی که باید در رابطه خود و خدای خود از ایمانتان باز کنید
اول گره هایی که با آن دارایی های مذکور می توانید از کار مردم به عنوان بازار خود باز کنید
سپس گره هایی که در خانواده شما به عنوان مشکلات درآمدی، و سایر مشکلات وجود دارد که مانند حلقه های یک زنجیر به گره های دیگر مرتبطند.
این گره ها را که باز کنید می تونید با یک مدیریت علمی بسته به زمینه ای که دارایی های شما در آن قرار دارند کار را شروع کنید و بسته به آن زمینه متخصص استخدام کنید
مثلا کسی که دارایی هایش در زمینه کشاورزی است باید مهندس کشاورزی استخدام کند.
شما به راحتی با به کار گیری دیگران می توانید یک تیم قوی تشکیل دهید و بازار را با علم مدیریت و بازار از آن خود کنید

خیلی عالی بود تشکر

سلام خسته نباشید نیاز به توصیف واژه مدیر و مدیریت دارم از کدوم قسمت میتونم مطالب مورد نظرم را برداشت کنم

مدیریت عبارت است از فرایند(process)کارآمد(cfficimt)واثربخش(cffectivens)منابع سازمان(resorrces)ازطریق برنامه ریزی(planning)سازمان دهی (organizing)سرپرستی(directing)بسیج منابع(resorrce maloilizution) وکنترل برای دست یابیم به اهداف سازمان براساس نظام ارزشی مورد قبول جامعه.

تعریف بیسار عالی

مقاله بسیار مفیدی بود
درک تفاوت رهبری، مدیریت و ریاست می تواند بسیاری از تعارضات را در سطوح مختلف سازمان کاهش دهد

سلام عرض ادب برای همه در نخست مدیریت به چند طریق تعریف شده است اما از دیدگاه خو و از بیان خود من تعریف میکنم خدمت شما انشاالله که موثر باشد. مدیریت فرآیند برای استفاده از منابع سازمان در بهترین حالت ممکن برای رسیدن به اهداف را در یک زمان مدیرت گویند…..

تعریف بسیار جامع وهمه شمول?

من عاشق بحث های گروهی هستم

سلام رفرنس مطالبتون رو بفرمایید لطفا

مطالب خیلی خوبی بود سپاس لطفا رفرنس ها رو به اشتراک بگذارید ممنون میشم درحال حاضر منتظر رفرنس مطالب بالا هستم متشکرم

سلام و سپاس از شما
مطالب این سایت کلا نوشته های بنده هستند و رفرنس خاصی ندارند

با سلام و تشکر از مطالب مفیدتون
شما در شهرستان ها هم دوره حضوری یا به صورت کارگاه آموزشی برگزار می کنید؟

با سلام
فعلا خیر فقط برای سازمانها برگزار می شود

مطالب خوبی بودایامیشه مدیریت راچنین تعریف کردهنراستفاده کردن از منابع در دست داشته جهت رسیدن به هدف مطلوب

اشتراک‌ها: مدیریت منابع انسانی چیست ؟ مدیریت منابع انسانی چیست ؟ نکات مهم در مدیریت منابع انسانی

اشتراک‌ها: رفتار سازمانی چیست ؟ : اهمیت رفتار سازمانی و اهداف + تأثیر محیط سازمان روی رفتار سازمانی

Mamnon

از مطالب و نظرات دوستان لذت بردم سپاسگذارم

تعریف مدیریت :
مدیریت ، به کارگیری علم و هنر در هماهنگی و هدایت منابع مالی یا انسانی و یا هردو ، در رسیدن به هدف با حداکثر کارایی است.
در تعریف مدیریت فوق از ترکیب علم و هنر استفاده نموده ایم چرا که معتقدم مدیریت ترکیبی از علم و هنر است که بخش علم آن همان فراگیری دانش مدیریت از طریق آموزش است و بخش هنر آن پیاده سازی این دانش در عمل می باشد. بخش هنر نیز خود نیازمند کسب تجربه عملی و هنری ذاتی است

با سلام من این تعریف رو از سایت شما در یک کتاب نوشتم میخواستم منبع بزنم اگه این تعریف از منبع خاصی هست میشه منبع رو دقیقا بفرمایید

با سلام
منبع همین جاست نویسنده این مطلب بنده هستم (ارشیا دکامی) و لطفا منبع رو همین جا بزنید

سلام
به نظر من مظلومترین واژگان در تاریخ ادبیات اسلامی همین واژگانی است که هنگام انتصاب یک مدیر نا آگاه و بدون تعهد و تخصص در تابلو اداره می بینی و هم به حال خود و هم دیگران غصه می خوری .
باتوجه به تعهد ، تخصص ، مسئولیت پذیری و تجارب ارنده شما حضرتعالی را به مدیر … منصوب می کنیم .
که منتیجه آن در ایران می شود تجارت ارزنده .

دیدگاه من در رابط به مدیریت جدیت در کار و همچنان ارزش دادن به وقت است.

سلام به نظر من مانباید خود را در تعریف مقید بسازیم چون ما انسان ها از تمام پدیده ها برداشت نسبی داریم تا جای که من میدانم مدیریت همچنان یا پدیده نسبی هست.

اشتراک‌ها: تعریف مدیریت چیست ؟ – daniko

سلام
تشکر مطالب خوبی بود واقعی عالی

یک واژه که در تکمیل مدیریت باید در نظر بگیریم علم و هنر به کار گیری منابع سخت افزاری ( امکانات / تجهیزات / منابع مالی و … ) و منابع نرم افزاری ( پرسنل / اموزش و … ) در نظام ارزشی پذیرفته شده در ان سازمان و یا ان جامعه می باشد

اشتراک‌ها: تعریف مدیریت چیست ؟ – اورانوس

اشتراک‌ها: گزارش کارگاه انگیزه بخشی به کارکنان دوره ۲

به زبان ساده ارائه شده بود ، به خوبی توانستم مفهوم بگیرم . دست تان درد نکند .

سپاسگزاریم ، خوشحالیم براتون مفید بوده است

خوشحالیم براتون مفید بوده است

خوشحالیم براتون کارآمد بوده است

سپاس از شما

با سپاس از شما ، خوشحلیم مورد توجه شما واقع شده است

سلام شما یه مقاله کلی از تعاریف مدیریت ک برای مصاحبه استخدامی خونده بشه دارید؟ لینک بدید

سلام و ممنون از مطالب خوبتون.
منظورتون از “منش” چیست؟ میشه معادل انگلیسی اون رو بفرمائید تا در منابع علمی مطالبی در مورد اون پیدا کنیم. تشکر

منش همون طبیعت ذاتی فرد، ماهیت درونی و سرشت است
معادل انگلیسی هم میتونه نیچر باشه

اشتراک‌ها: وظایف مدیریت | 5 وظیفه اصلی مدیر یا اصول مدیریت چیست؟ | ارشیا دکامی

اشتراک‌ها: 7 راهکار کاربردی در مدیریت کارکنان برای سال جدید | ارشیا دکامی

اشتراک‌ها: رهبری چیست؟ تفاوت مدیریت و رهبری چیست؟ رهبر کیست؟ رهبرباشیم یا مدیر؟

اشتراک‌ها: مدیر خوب کیست؟ | 5 مهارت کلیدی از زبان ارشیا دکامی برای مدیران ایرانی

اشتراک‌ها: گزارش کارگاه-انگیزه بخشی-به کارکنان – دوره ششم

اشتراک‌ها: گزارش کارگاه سیستم سازی در مدیریت دوره ۲

اشتراک‌ها: گزارش کارگاه مهارت استخدام بهترین ها دوره هشتم

اشتراک‌ها: گزارش کارگاه مهارت استخدام بهترین ها دوره هفتم

اشتراک‌ها: گزارش کارگاه تفویض اختیار موثر- دوره دهم

اشتراک‌ها: گزارش کارگاه مهارت ارتباطی مدیر : دوره هفتم

اشتراک‌ها: گزارش کارگاه هدف گذاری و برنامه ریزی موثر دوره چهارم

اشتراک‌ها: گزارش کارگاه انگیزه بخشی به کارکنان- دوره سوم

اشتراک‌ها: گزارش کارگاه مهارت استخدام بهترینها

اشتراک‌ها: 10 روش ایجاد انگیزه در کارکنان سازمان که هر مدیری باید بداند!

اشتراک‌ها: تفویض اختیار در مدیریت | ۳ مانع اصلی در محول کردن کارها از زبان ارشیا دکامی

اشتراک‌ها: آيين مقدس مديريت! – باشگاه کارآفرینی |Entrepreneurship Club

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وب‌ سایت

مشترک نمی شوم
دریافت همه دیدگاه های این نوشته
فقط دریافت پاسخ دیدگاه های خودم
مرا با ایمیل از دیدگاه های آتی این نوشته مطلع کن. همچنین می توانید بدون مشترک شوید.

بنیان گذار مدیریت کاربردی در ایران
انجام کارهایی که غیرممکن به نظر می رسند را دوست دارد و علاقمند به انجام کارهای نو و متفاوت است و از روزمرگی در کار به شدت متنفر. به گردهم آوردن گروه و هدایت آنها علاقمند بوده و … رزومه کامل

مدیریت کاربردی چیست؟
تفاوت مدیریت و رهبری
تفاوت بین مدیریت و ریاست
خودارزیابی مهارتهای مدیریت
مدیریت منابع انسانی
وظایف مدیریت
رفتار سازمانی
تعریف مدیریت
پیگیری سفارشات

 

برای اطلاع از زمان برگزاری دوره‌ها، کارگاه‌ها، فروش های ویژه و جدیدترین محصولات آموزشی، ایمیل‌تان را در زیر وارد کنید.


ایمیل شما:


به من اطلاع دهید


نام کاربری یا آدرس ایمیل *


گذرواژه *

مرا به خاطر بسپار

ورود


گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟


آدرس ایمیل *


گذرواژه *


عضویت

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

 مدیریت چیست؟ تعریف مدیریت چیست؟ تعریف مدیر چیست؟ مدیریت با ریاست چه تفاوتی دارد؟ چرا برخی رییس هستند و برخی مدیر؟ مدیریت و رهبری چه تفاوت و چه ارتباطی با هم دارند؟ اینها سوالاتی هستند که قصد داریم در این مطلب به آنها پاسخ دهیم

برای واژه مدیریت تعریف های بسیار گوناگونی ارائه شده است و هر صاحب نظری در مبحث مدیریت، تعریف ویژه خود را دارد. برخی مدیریت را استفاده موثر از منابع و بکارگیری نیروی انسانی جهت رسیدن به هدفی خاص تعریف کرده اند و برخی نیز هنر انجام دادن کار به وسیله دیگران را مدیریت نامیده اند.

گروهی در توضیح اینکه مدیریت چیست معتقدند: مدیریت ، هماهنگ نمودن منابع مادی و انسانی برای نیل به اهداف می باشد و بسیاری از تعریف های دیگر که واژه هایی نظیر افزایش کارایی ، هدایت و ترکیب علم و هنر را به تعریف های فوق اضافه نموده اند. اما می توان گفت که در تمامی آنها یک نکته مشترک است که مدیریت منابع مالی و انسانی را با هم نقل کرده اند. این در حالیست که مدیریت منابع مالی خود به تنهایی وجود داشته و کاربردهای بسیاری را دارد و ممکن است ارتباطی به مدیریت منابع انسانی نداشته باشد. اما هدف ما در اینجا بیشتر بحث روی منابع مالی و انسانی با یکدیگر است لذا تعریف خود از مدیریت با ترکیب برخی تعریف های زیبای مدیریت را در زیر می نویسم.

 

معنی کلمه مدیریت

تعریف مدیریت به کارگیری علم و هنر در هماهنگی و هدایت منابع مالی یا انسانی و یا هردو ، در رسیدن به هدف با حداکثر کارایی است. در تعریف مدیریت فوق از ترکیب علم و هنر استفاده نموده ام.

چرا که معتقدم مدیریت ترکیبی از علم و هنر است که بخش علم آن همان فراگیری دانش مدیریت از طریق آموزش است و بخش هنر آن پیاده سازی این دانش در عمل می باشد. بخش هنر نیز خود نیازمند کسب تجربه عملی و هنری ذاتی است.

 

در تعریف مدیر باید گفت شخصی که عهده دار مدیریت است را مدیر می نامند. کسب تجربه در مدیریت نیز بسیار وابسته به شرایط پیرامونی (محل کار) دارد. من پس از سالها تجربه در مدیریت، آموزش مدیریت و مشاوره مدیریت، مدیران زیادی را دیده ام که شبیه مدیران قبلی خود عمل کرده اند. یعنی آنها در محیطی که کار می کرده اند نحوه مدیریت فعلی خود را فراگرفته اند! همان داستان اوستا شاگردی.

مدیریت خودش به تنهایی یک علم نیست و اگر در تعریف فوق دقت کرده باشید آورده ام که “مدیریت ، به کارگیری علم و هنر …” یعنی مدیریت علم را به کار می گیرد و از آن استفاده می کند. چرا که مدیران می توانند از دانش گذشته خود و همچنین از دانشی که آموزش داده می شود بهره ببرند.

ممکن است فکر کنید من از کجا بدانم که هنر مدیریت را دارم یا خیر ؟ و اینکه اگر نداشته باشم پس من در مدیریت موفق نمی شوم.

واقعیت این است که علیرغم اینکه در تعریف مدیر و مدیریت می گویند بخشی از مدیریت ذاتی است و بخشی اکتسابی است. اما من معتقدم که بخش ذاتی آن هم قابل یادگیری است. اگر قبلا می گفتند مدیریت ذاتی است، به این دلیل بود که شناخت از انسانها تا حد دانش امروز بشر نبود. اما اکنون دیگر شناخت بسیار عمیق تر شده است و مدیریت هم تبدیل به یک دانش آموختنی شده است.

تنها چیزی که به شما بستگی دارد هنر استفاده از این علم است. اینکه شما چطور این علم را بکار میگیرید تفاوت عمیقی بین شما و دیگر مدیران ایجاد می کند. بکارگیری علم در شغل مدیریت با بکارگیری علم در مهندسی متفاوت است. یک مهندس می داند در علم ریاضی همیشه ۲ بعلاوه ۲ می شود  ۴ اما واقعیت این است که در مدیریت همیشه دو بعلاوه دو ۴ نمی شود. بعضی وقتها ۵ می شود و برخی زمانها ۳ می شود. شاید هم یک زمانی متوجه شوید صفر هم تنیجه خوبی است. چرا اینطور است؟!

 

مدیریت با مشاغل دیگر متفاوت است. دلیلش هم این است که مدیر با انسانها سروکار دارد و انسانها هم از خود رفتارهای متفاوتی نشان می دهند. گاهی بچه می شوند ،گاهی قهر می کنند، گاهی پر انرژی هستند، گاهی دروغ می گویند و گاهی فرار می کنند. گاهی کلک می زنند و گاهی هم می جنگند.

شما به عنوان مدیر باید بدانید در هر زمانی چه نوع رفتاری داشته باشید و الان زمان بروز کدام رفتار است. انتخاب نوع رفتار هم وابسته به فردی است که با آن طرف هستید. بنابراین هنر استفاده از این علم توسط مدیر بستگی به قابلیت های مدیر و شرایط او دارد. هر مدیر باید این علم را بیاموزد سپس بکار بگیرد. وقتی شما در جایگاه مدیر، واقعا آن را بکار گرفتید متوجه خواهید شد که واقعا هنر استفاده از این علم را دارید یا خیر؟ در واقع باید گفت هنر استفاده از دانش مدیریت در دنیای واقعی کسب و کار میزان توانمندی و هنر مدیر را به نمایش می گذارد.

حتما بخوانید: ۷ راهکار کاربردی در مدیریت کارکنان برای سال جدید  

#text-3662284359 {
color: rgb(148, 32, 115);
}
#text-3662284359 > * {
color: rgb(148, 32, 115);
}

 

برای درک این موضوع توصیه میکنم حتما ویدیوی زیر را ببینید:

بحث های زیادی در مورد وظایف مدیریت تاکنون مطرح شده است اما آنچه بین اغلب صاحب نظران مشترک است، ۵ وظیفه اصلی مدیر است که در زیر آمده است:

برنامه ریزی

سازماندهی

به کار گماردن

رهبری

کنترل

در مطلب دیگری با عنوان وظایف مدیریت  به طور مفصل این ۵ وظیفه را بررسی کردم و توضیحات مفصلی در این زمینه داده ام. توصیه میکنم جهت آشنایی دقیق تر و عمیق تر با این ۵ وظیفه حتما این مطلب را مطالعه بفرمایید.

 

در مورد تفاوت رهبری و مدیریت بحث هایی زیادی مطرح می شود و خیلی ها به اشتباه تصور می کنند رهبری بر مدیریت الویت دارد. اگر به وظایف گفته شده فوق دقت کنید می بینید که وظیفه چهارم مدیریت رهبری کردن است.

اگر مدیری وظیفه چهارم خود را به خوبی انجام ندهد تبدیل به یک رییس می شود. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه به مقاله تفاوت مدیریت و رهبری مراجعه نمایید. همچنین برای اطلاعات بیشتر در مورد تفاوت رییس و مدیر به مطلب تفاوت ریاست و مدیریت مراجعه فرمایید. نکات بسیار جالبی را در این مقالات آورده ام که می تواند دیدگاه شما را در این زمینه کاملا تغییر دهد.


یکی از وظایف مدیر، رهبری کردن است.

#text-436271329 {
color: rgb(148, 32, 115);
}
#text-436271329 > * {
color: rgb(148, 32, 115);
}

 

از آنجایی که علم مدیریت با بقیه علوم کاملا متفاوت است، نگرش ما هم باید نسبت به این علم متفاوت باشد. تفاوت بسیار عمده بین علم مدیریت و بقیه علوم این است چرا که علم مدیریت در رابطه با انسانهاست. از آنجا که انسان موجود بسیار پیچیده ایست و در جوامع و فرهنگ های مختلف رفتارهای متفاوتی را از خود بروز می دهد، لذا علم مدیریت هم همه جا یکسان نخواهد بود و کشور ما ایران هم از این امر مستثنی نیست.

این موضوع را من در مطلبی با عنوان علم مدیریت در ایران به طور مفصل بررسی کرده ام. توصیه می کنم حتما مطالعه فرمایید تا نگرش خود را نسبت به این علم در ایران ارتقا دهید.

حتما بخوانید: سرنوشت علم مدیریت در ایران 

#text-57948089 {
color: rgb(148, 32, 115);
}
#text-57948089 > * {
color: rgb(148, 32, 115);
}

معنی کلمه مدیریت

 

مدیریت مفهومی بی انتها دارد و یک شغل بسیار پر مشقت است. اگر چه هر مدیر مسئول موفقیت واحد خود است، اما هیچ نقطه پایانی برای شغل مدیریت وجود ندارد. یعنی هیچ وقت یک مدیر نمی تواند بگوید ” خب کار من تموم شد” . برخلاف مدیر، یک مهندس می تواند کارهایش را به اتمام برساند. مثلا یک پروژه را تمام میکند و تحویل می دهد. یک حسابرس کارش را تمام می کند و تحویل می دهد.

یک مدیر باید همیشه کار خودش را ادامه بدهد و واقعا نمی داند چه زمانی موفق می شود و چه زمانی شکست می خورد. چون یک مدیر باید پیوسته حرکت کند و برود. مدیریت پر است از اتفاقات پیش بینی نشده و یک مدیر واقعا نمی داند امروز قرار است چه اتفاقی بیفتد. درست است پیش بینی می کند، برنامه ریزی می کند و بر اساس آن برخی زمانها اقدام هم می کند. ولی واقعا برخی روزها اتفاقاتی می افتد که هرگز فکرش را هم نمی کرد. مفخوم مدیریت را کسی مثل من می فهمد که سالها مدیریت کرده است.

” لی یاکوکا ” مدیر عامل سابق کرایسلر می گوید ” در برخی روزها اگر می دانستم قرار است امروز چه اتفاقی بیفتد، هرگز از رختخواب بیرون نمی آمدم”.

#text-2729832025 {
color: rgb(148, 32, 115);
}
#text-2729832025 > * {
color: rgb(148, 32, 115);
}

 

بحث های زیادی در مورد وظایف مدیریت تاکنون مطرح شده است اما آنچه بین اغلب صاحب نظران مشترک است، وظایف اصلی مدیر است که در مقاله ای دیگر به طور کامل به آن پرداخته ام..

 

ما در گروه آموزشی ارشیا دکامی (به عنوان مرکز آموزش مدیریت کاربردی ایران) مدیریت را به بنیادی ترین عناصر آن خرد کرده ایم و متناسب با فرهنگ سازمان های ایرانی ، آموزش مدیریت می دهیم. علاقمندان به این شغل زیبا و جذاب می توانند دانش لازم برای این شغل را بیاموزند و تبدیل به مدیر موفقی در حوزه کاری خود شوند. برای اطلاعات بیشتر در مورد آموزش های مدیریت کاربردی در ایران به لینک زیر مراجعه بفرمایید.

شما هم می توانید نظر خود را در مورد تعریف مدیریت و تعریف مدیر در قسمت نظرات بنویسید شاید بتوانیم به تعریفی جامع تر و کاربردی تری برسیم.

 

اگر می خواهید به صورت حرفه ای تیم سازی کنید و تیم با انگیزه ای داشته باشید، سیستم کنترلی اصولی طراحی کنید و عملکرد کارمندانتان را ارزیابی کنید، بهترین ها را در سازمانتان استخدام کنید و … می‌توانید در « دوره آنلاین مدیریت » ثبت نام کنید.

#text-625994282 {
color: rgb(81, 77, 80);
}
#text-625994282 > * {
color: rgb(81, 77, 80);
}


دوره آنلاین مدیریت

 

تعریف قشنگی از مدیریت بود

سلام علیکم
از آنجا که رابطه وتفاوت علوم انسانی را به خوبی بیان کرده‌اید لذت بردم

سپاسگزاریم

سلام میشه مفهوم مدیریت تولید وعملیات رو بگید؟

با سلام
سعی میکنیم در آینده در موردش یک مطلب بنویسیم

تعریف خوبیه اما با این اوضاعی که ما در صنعتمون داریم فکر نمی کنم کاری از پیش ببره

مهرداد جان یه مدیر خوب کسیه که با تمام محدودیتها و شرایط موجود بتواند مدیریت کند پست بعدی رو بخون

سپاسگزاریم ، خوشحالیم براتون مفید بوده است

سلام ممنون از وبلاگ خوبت. من ی مقاله از مدیریت چیست و چه کاربردی دارد میخوام. ممنون میشم اگه کمکم کنید. با آرزوی موفقیت

شناسایی یا طراهی هدف تعیین بهترین استراتزی هماهنگی منابع مالی و نیروی انسانی برای رسیدن به هدف را مدیرت گویند.
فهم هدف و هنر رسیدن به آن در کوتاه ترین زمان را مدیریت گویند.

١- هنر انجام دادن کار به وسیله دیگران

تعریف خوبی بود

از مدیر ارشد یه سازمان سوال شد شما در اداره تان شایسته سالاری دارید؟
مدیر کمی فکر کرد و گفت:اسمشان به نظرم آشناست.باید از کارگزینی بپرسم خانمی به اسم شایسته سالاری داریم یا نه؟

سپاس جالب بود

توانایی درست انجام دادن کارها و تصمیمات به نحو احسن خواه با کمک دیگران باشد خواه نباشد

سلام.میشه بگین مفهوم complexity در مدیریت چیست؟

تئوری پیچیدگی در زمینه های مدیریت استراتژیک و مطالعات سازمانی استفاده می شود و کاربرد آن در چگونگی درک سازمانها از محیط اطراف خود و چگونگی برخورد آنها با شرایط عدم اطمینان است…

خدمت تمام دانشجویان مدیریت
شما باید ببینید چه چیزی در اختیار دارید؟ چه امکاناتی- چه سرمایه هایی- چه پتانسیلهایی- چه کمک هایی- چه پیشنهادهایی- چه میراثهایی- چه دارایی هایی و…. که بتوانید مدیریت خود را با آن آغاز کنید.
در مرحله دوم باید چند گره را باز کنید
قبل از هر چیز گره هایی که باید در رابطه خود و خدای خود از ایمانتان باز کنید
اول گره هایی که با آن دارایی های مذکور می توانید از کار مردم به عنوان بازار خود باز کنید
سپس گره هایی که در خانواده شما به عنوان مشکلات درآمدی، و سایر مشکلات وجود دارد که مانند حلقه های یک زنجیر به گره های دیگر مرتبطند.
این گره ها را که باز کنید می تونید با یک مدیریت علمی بسته به زمینه ای که دارایی های شما در آن قرار دارند کار را شروع کنید و بسته به آن زمینه متخصص استخدام کنید
مثلا کسی که دارایی هایش در زمینه کشاورزی است باید مهندس کشاورزی استخدام کند.
شما به راحتی با به کار گیری دیگران می توانید یک تیم قوی تشکیل دهید و بازار را با علم مدیریت و بازار از آن خود کنید

خیلی عالی بود تشکر

سلام خسته نباشید نیاز به توصیف واژه مدیر و مدیریت دارم از کدوم قسمت میتونم مطالب مورد نظرم را برداشت کنم

مدیریت عبارت است از فرایند(process)کارآمد(cfficimt)واثربخش(cffectivens)منابع سازمان(resorrces)ازطریق برنامه ریزی(planning)سازمان دهی (organizing)سرپرستی(directing)بسیج منابع(resorrce maloilizution) وکنترل برای دست یابیم به اهداف سازمان براساس نظام ارزشی مورد قبول جامعه.

تعریف بیسار عالی

مقاله بسیار مفیدی بود
درک تفاوت رهبری، مدیریت و ریاست می تواند بسیاری از تعارضات را در سطوح مختلف سازمان کاهش دهد

سلام عرض ادب برای همه در نخست مدیریت به چند طریق تعریف شده است اما از دیدگاه خو و از بیان خود من تعریف میکنم خدمت شما انشاالله که موثر باشد. مدیریت فرآیند برای استفاده از منابع سازمان در بهترین حالت ممکن برای رسیدن به اهداف را در یک زمان مدیرت گویند…..

تعریف بسیار جامع وهمه شمول?

من عاشق بحث های گروهی هستم

سلام رفرنس مطالبتون رو بفرمایید لطفا

مطالب خیلی خوبی بود سپاس لطفا رفرنس ها رو به اشتراک بگذارید ممنون میشم درحال حاضر منتظر رفرنس مطالب بالا هستم متشکرم

سلام و سپاس از شما
مطالب این سایت کلا نوشته های بنده هستند و رفرنس خاصی ندارند

با سلام و تشکر از مطالب مفیدتون
شما در شهرستان ها هم دوره حضوری یا به صورت کارگاه آموزشی برگزار می کنید؟

با سلام
فعلا خیر فقط برای سازمانها برگزار می شود

مطالب خوبی بودایامیشه مدیریت راچنین تعریف کردهنراستفاده کردن از منابع در دست داشته جهت رسیدن به هدف مطلوب

اشتراک‌ها: مدیریت منابع انسانی چیست ؟ مدیریت منابع انسانی چیست ؟ نکات مهم در مدیریت منابع انسانی

اشتراک‌ها: رفتار سازمانی چیست ؟ : اهمیت رفتار سازمانی و اهداف + تأثیر محیط سازمان روی رفتار سازمانی

Mamnon

از مطالب و نظرات دوستان لذت بردم سپاسگذارم

تعریف مدیریت :
مدیریت ، به کارگیری علم و هنر در هماهنگی و هدایت منابع مالی یا انسانی و یا هردو ، در رسیدن به هدف با حداکثر کارایی است.
در تعریف مدیریت فوق از ترکیب علم و هنر استفاده نموده ایم چرا که معتقدم مدیریت ترکیبی از علم و هنر است که بخش علم آن همان فراگیری دانش مدیریت از طریق آموزش است و بخش هنر آن پیاده سازی این دانش در عمل می باشد. بخش هنر نیز خود نیازمند کسب تجربه عملی و هنری ذاتی است

با سلام من این تعریف رو از سایت شما در یک کتاب نوشتم میخواستم منبع بزنم اگه این تعریف از منبع خاصی هست میشه منبع رو دقیقا بفرمایید

با سلام
منبع همین جاست نویسنده این مطلب بنده هستم (ارشیا دکامی) و لطفا منبع رو همین جا بزنید

سلام
به نظر من مظلومترین واژگان در تاریخ ادبیات اسلامی همین واژگانی است که هنگام انتصاب یک مدیر نا آگاه و بدون تعهد و تخصص در تابلو اداره می بینی و هم به حال خود و هم دیگران غصه می خوری .
باتوجه به تعهد ، تخصص ، مسئولیت پذیری و تجارب ارنده شما حضرتعالی را به مدیر … منصوب می کنیم .
که منتیجه آن در ایران می شود تجارت ارزنده .

دیدگاه من در رابط به مدیریت جدیت در کار و همچنان ارزش دادن به وقت است.

سلام به نظر من مانباید خود را در تعریف مقید بسازیم چون ما انسان ها از تمام پدیده ها برداشت نسبی داریم تا جای که من میدانم مدیریت همچنان یا پدیده نسبی هست.

اشتراک‌ها: تعریف مدیریت چیست ؟ – daniko

سلام
تشکر مطالب خوبی بود واقعی عالی

یک واژه که در تکمیل مدیریت باید در نظر بگیریم علم و هنر به کار گیری منابع سخت افزاری ( امکانات / تجهیزات / منابع مالی و … ) و منابع نرم افزاری ( پرسنل / اموزش و … ) در نظام ارزشی پذیرفته شده در ان سازمان و یا ان جامعه می باشد

اشتراک‌ها: تعریف مدیریت چیست ؟ – اورانوس

اشتراک‌ها: گزارش کارگاه انگیزه بخشی به کارکنان دوره ۲

به زبان ساده ارائه شده بود ، به خوبی توانستم مفهوم بگیرم . دست تان درد نکند .

سپاسگزاریم ، خوشحالیم براتون مفید بوده است

خوشحالیم براتون مفید بوده است

خوشحالیم براتون کارآمد بوده است

سپاس از شما

با سپاس از شما ، خوشحلیم مورد توجه شما واقع شده است

سلام شما یه مقاله کلی از تعاریف مدیریت ک برای مصاحبه استخدامی خونده بشه دارید؟ لینک بدید

سلام و ممنون از مطالب خوبتون.
منظورتون از “منش” چیست؟ میشه معادل انگلیسی اون رو بفرمائید تا در منابع علمی مطالبی در مورد اون پیدا کنیم. تشکر

منش همون طبیعت ذاتی فرد، ماهیت درونی و سرشت است
معادل انگلیسی هم میتونه نیچر باشه

اشتراک‌ها: وظایف مدیریت | 5 وظیفه اصلی مدیر یا اصول مدیریت چیست؟ | ارشیا دکامی

اشتراک‌ها: 7 راهکار کاربردی در مدیریت کارکنان برای سال جدید | ارشیا دکامی

اشتراک‌ها: رهبری چیست؟ تفاوت مدیریت و رهبری چیست؟ رهبر کیست؟ رهبرباشیم یا مدیر؟

اشتراک‌ها: مدیر خوب کیست؟ | 5 مهارت کلیدی از زبان ارشیا دکامی برای مدیران ایرانی

اشتراک‌ها: گزارش کارگاه-انگیزه بخشی-به کارکنان – دوره ششم

اشتراک‌ها: گزارش کارگاه سیستم سازی در مدیریت دوره ۲

اشتراک‌ها: گزارش کارگاه مهارت استخدام بهترین ها دوره هشتم

اشتراک‌ها: گزارش کارگاه مهارت استخدام بهترین ها دوره هفتم

اشتراک‌ها: گزارش کارگاه تفویض اختیار موثر- دوره دهم

اشتراک‌ها: گزارش کارگاه مهارت ارتباطی مدیر : دوره هفتم

اشتراک‌ها: گزارش کارگاه هدف گذاری و برنامه ریزی موثر دوره چهارم

اشتراک‌ها: گزارش کارگاه انگیزه بخشی به کارکنان- دوره سوم

اشتراک‌ها: گزارش کارگاه مهارت استخدام بهترینها

اشتراک‌ها: 10 روش ایجاد انگیزه در کارکنان سازمان که هر مدیری باید بداند!

اشتراک‌ها: تفویض اختیار در مدیریت | ۳ مانع اصلی در محول کردن کارها از زبان ارشیا دکامی

اشتراک‌ها: آيين مقدس مديريت! – باشگاه کارآفرینی |Entrepreneurship Club

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وب‌ سایت

مشترک نمی شوم
دریافت همه دیدگاه های این نوشته
فقط دریافت پاسخ دیدگاه های خودم
مرا با ایمیل از دیدگاه های آتی این نوشته مطلع کن. همچنین می توانید بدون مشترک شوید.

بنیان گذار مدیریت کاربردی در ایران
انجام کارهایی که غیرممکن به نظر می رسند را دوست دارد و علاقمند به انجام کارهای نو و متفاوت است و از روزمرگی در کار به شدت متنفر. به گردهم آوردن گروه و هدایت آنها علاقمند بوده و … رزومه کامل

مدیریت کاربردی چیست؟
تفاوت مدیریت و رهبری
تفاوت بین مدیریت و ریاست
خودارزیابی مهارتهای مدیریت
مدیریت منابع انسانی
وظایف مدیریت
رفتار سازمانی
تعریف مدیریت
پیگیری سفارشات

 

برای اطلاع از زمان برگزاری دوره‌ها، کارگاه‌ها، فروش های ویژه و جدیدترین محصولات آموزشی، ایمیل‌تان را در زیر وارد کنید.


ایمیل شما:


به من اطلاع دهید


نام کاربری یا آدرس ایمیل *


گذرواژه *

مرا به خاطر بسپار

ورود


گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟


آدرس ایمیل *


گذرواژه *


عضویت

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

 مدیریت چیست؟ تعریف مدیریت چیست؟ تعریف مدیر چیست؟ مدیریت با ریاست چه تفاوتی دارد؟ چرا برخی رییس هستند و برخی مدیر؟ مدیریت و رهبری چه تفاوت و چه ارتباطی با هم دارند؟ اینها سوالاتی هستند که قصد داریم در این مطلب به آنها پاسخ دهیم

برای واژه مدیریت تعریف های بسیار گوناگونی ارائه شده است و هر صاحب نظری در مبحث مدیریت، تعریف ویژه خود را دارد. برخی مدیریت را استفاده موثر از منابع و بکارگیری نیروی انسانی جهت رسیدن به هدفی خاص تعریف کرده اند و برخی نیز هنر انجام دادن کار به وسیله دیگران را مدیریت نامیده اند.

گروهی در توضیح اینکه مدیریت چیست معتقدند: مدیریت ، هماهنگ نمودن منابع مادی و انسانی برای نیل به اهداف می باشد و بسیاری از تعریف های دیگر که واژه هایی نظیر افزایش کارایی ، هدایت و ترکیب علم و هنر را به تعریف های فوق اضافه نموده اند. اما می توان گفت که در تمامی آنها یک نکته مشترک است که مدیریت منابع مالی و انسانی را با هم نقل کرده اند. این در حالیست که مدیریت منابع مالی خود به تنهایی وجود داشته و کاربردهای بسیاری را دارد و ممکن است ارتباطی به مدیریت منابع انسانی نداشته باشد. اما هدف ما در اینجا بیشتر بحث روی منابع مالی و انسانی با یکدیگر است لذا تعریف خود از مدیریت با ترکیب برخی تعریف های زیبای مدیریت را در زیر می نویسم.

 

معنی کلمه مدیریت

تعریف مدیریت به کارگیری علم و هنر در هماهنگی و هدایت منابع مالی یا انسانی و یا هردو ، در رسیدن به هدف با حداکثر کارایی است. در تعریف مدیریت فوق از ترکیب علم و هنر استفاده نموده ام.

چرا که معتقدم مدیریت ترکیبی از علم و هنر است که بخش علم آن همان فراگیری دانش مدیریت از طریق آموزش است و بخش هنر آن پیاده سازی این دانش در عمل می باشد. بخش هنر نیز خود نیازمند کسب تجربه عملی و هنری ذاتی است.

 

در تعریف مدیر باید گفت شخصی که عهده دار مدیریت است را مدیر می نامند. کسب تجربه در مدیریت نیز بسیار وابسته به شرایط پیرامونی (محل کار) دارد. من پس از سالها تجربه در مدیریت، آموزش مدیریت و مشاوره مدیریت، مدیران زیادی را دیده ام که شبیه مدیران قبلی خود عمل کرده اند. یعنی آنها در محیطی که کار می کرده اند نحوه مدیریت فعلی خود را فراگرفته اند! همان داستان اوستا شاگردی.

مدیریت خودش به تنهایی یک علم نیست و اگر در تعریف فوق دقت کرده باشید آورده ام که “مدیریت ، به کارگیری علم و هنر …” یعنی مدیریت علم را به کار می گیرد و از آن استفاده می کند. چرا که مدیران می توانند از دانش گذشته خود و همچنین از دانشی که آموزش داده می شود بهره ببرند.

ممکن است فکر کنید من از کجا بدانم که هنر مدیریت را دارم یا خیر ؟ و اینکه اگر نداشته باشم پس من در مدیریت موفق نمی شوم.

واقعیت این است که علیرغم اینکه در تعریف مدیر و مدیریت می گویند بخشی از مدیریت ذاتی است و بخشی اکتسابی است. اما من معتقدم که بخش ذاتی آن هم قابل یادگیری است. اگر قبلا می گفتند مدیریت ذاتی است، به این دلیل بود که شناخت از انسانها تا حد دانش امروز بشر نبود. اما اکنون دیگر شناخت بسیار عمیق تر شده است و مدیریت هم تبدیل به یک دانش آموختنی شده است.

تنها چیزی که به شما بستگی دارد هنر استفاده از این علم است. اینکه شما چطور این علم را بکار میگیرید تفاوت عمیقی بین شما و دیگر مدیران ایجاد می کند. بکارگیری علم در شغل مدیریت با بکارگیری علم در مهندسی متفاوت است. یک مهندس می داند در علم ریاضی همیشه ۲ بعلاوه ۲ می شود  ۴ اما واقعیت این است که در مدیریت همیشه دو بعلاوه دو ۴ نمی شود. بعضی وقتها ۵ می شود و برخی زمانها ۳ می شود. شاید هم یک زمانی متوجه شوید صفر هم تنیجه خوبی است. چرا اینطور است؟!

 

مدیریت با مشاغل دیگر متفاوت است. دلیلش هم این است که مدیر با انسانها سروکار دارد و انسانها هم از خود رفتارهای متفاوتی نشان می دهند. گاهی بچه می شوند ،گاهی قهر می کنند، گاهی پر انرژی هستند، گاهی دروغ می گویند و گاهی فرار می کنند. گاهی کلک می زنند و گاهی هم می جنگند.

شما به عنوان مدیر باید بدانید در هر زمانی چه نوع رفتاری داشته باشید و الان زمان بروز کدام رفتار است. انتخاب نوع رفتار هم وابسته به فردی است که با آن طرف هستید. بنابراین هنر استفاده از این علم توسط مدیر بستگی به قابلیت های مدیر و شرایط او دارد. هر مدیر باید این علم را بیاموزد سپس بکار بگیرد. وقتی شما در جایگاه مدیر، واقعا آن را بکار گرفتید متوجه خواهید شد که واقعا هنر استفاده از این علم را دارید یا خیر؟ در واقع باید گفت هنر استفاده از دانش مدیریت در دنیای واقعی کسب و کار میزان توانمندی و هنر مدیر را به نمایش می گذارد.

حتما بخوانید: ۷ راهکار کاربردی در مدیریت کارکنان برای سال جدید  

#text-3662284359 {
color: rgb(148, 32, 115);
}
#text-3662284359 > * {
color: rgb(148, 32, 115);
}

 

برای درک این موضوع توصیه میکنم حتما ویدیوی زیر را ببینید:

بحث های زیادی در مورد وظایف مدیریت تاکنون مطرح شده است اما آنچه بین اغلب صاحب نظران مشترک است، ۵ وظیفه اصلی مدیر است که در زیر آمده است:

برنامه ریزی

سازماندهی

به کار گماردن

رهبری

کنترل

در مطلب دیگری با عنوان وظایف مدیریت  به طور مفصل این ۵ وظیفه را بررسی کردم و توضیحات مفصلی در این زمینه داده ام. توصیه میکنم جهت آشنایی دقیق تر و عمیق تر با این ۵ وظیفه حتما این مطلب را مطالعه بفرمایید.

 

در مورد تفاوت رهبری و مدیریت بحث هایی زیادی مطرح می شود و خیلی ها به اشتباه تصور می کنند رهبری بر مدیریت الویت دارد. اگر به وظایف گفته شده فوق دقت کنید می بینید که وظیفه چهارم مدیریت رهبری کردن است.

اگر مدیری وظیفه چهارم خود را به خوبی انجام ندهد تبدیل به یک رییس می شود. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه به مقاله تفاوت مدیریت و رهبری مراجعه نمایید. همچنین برای اطلاعات بیشتر در مورد تفاوت رییس و مدیر به مطلب تفاوت ریاست و مدیریت مراجعه فرمایید. نکات بسیار جالبی را در این مقالات آورده ام که می تواند دیدگاه شما را در این زمینه کاملا تغییر دهد.


یکی از وظایف مدیر، رهبری کردن است.

#text-436271329 {
color: rgb(148, 32, 115);
}
#text-436271329 > * {
color: rgb(148, 32, 115);
}

 

از آنجایی که علم مدیریت با بقیه علوم کاملا متفاوت است، نگرش ما هم باید نسبت به این علم متفاوت باشد. تفاوت بسیار عمده بین علم مدیریت و بقیه علوم این است چرا که علم مدیریت در رابطه با انسانهاست. از آنجا که انسان موجود بسیار پیچیده ایست و در جوامع و فرهنگ های مختلف رفتارهای متفاوتی را از خود بروز می دهد، لذا علم مدیریت هم همه جا یکسان نخواهد بود و کشور ما ایران هم از این امر مستثنی نیست.

این موضوع را من در مطلبی با عنوان علم مدیریت در ایران به طور مفصل بررسی کرده ام. توصیه می کنم حتما مطالعه فرمایید تا نگرش خود را نسبت به این علم در ایران ارتقا دهید.

حتما بخوانید: سرنوشت علم مدیریت در ایران 

#text-57948089 {
color: rgb(148, 32, 115);
}
#text-57948089 > * {
color: rgb(148, 32, 115);
}

معنی کلمه مدیریت

 

مدیریت مفهومی بی انتها دارد و یک شغل بسیار پر مشقت است. اگر چه هر مدیر مسئول موفقیت واحد خود است، اما هیچ نقطه پایانی برای شغل مدیریت وجود ندارد. یعنی هیچ وقت یک مدیر نمی تواند بگوید ” خب کار من تموم شد” . برخلاف مدیر، یک مهندس می تواند کارهایش را به اتمام برساند. مثلا یک پروژه را تمام میکند و تحویل می دهد. یک حسابرس کارش را تمام می کند و تحویل می دهد.

یک مدیر باید همیشه کار خودش را ادامه بدهد و واقعا نمی داند چه زمانی موفق می شود و چه زمانی شکست می خورد. چون یک مدیر باید پیوسته حرکت کند و برود. مدیریت پر است از اتفاقات پیش بینی نشده و یک مدیر واقعا نمی داند امروز قرار است چه اتفاقی بیفتد. درست است پیش بینی می کند، برنامه ریزی می کند و بر اساس آن برخی زمانها اقدام هم می کند. ولی واقعا برخی روزها اتفاقاتی می افتد که هرگز فکرش را هم نمی کرد. مفخوم مدیریت را کسی مثل من می فهمد که سالها مدیریت کرده است.

” لی یاکوکا ” مدیر عامل سابق کرایسلر می گوید ” در برخی روزها اگر می دانستم قرار است امروز چه اتفاقی بیفتد، هرگز از رختخواب بیرون نمی آمدم”.

#text-2729832025 {
color: rgb(148, 32, 115);
}
#text-2729832025 > * {
color: rgb(148, 32, 115);
}

 

بحث های زیادی در مورد وظایف مدیریت تاکنون مطرح شده است اما آنچه بین اغلب صاحب نظران مشترک است، وظایف اصلی مدیر است که در مقاله ای دیگر به طور کامل به آن پرداخته ام..

 

ما در گروه آموزشی ارشیا دکامی (به عنوان مرکز آموزش مدیریت کاربردی ایران) مدیریت را به بنیادی ترین عناصر آن خرد کرده ایم و متناسب با فرهنگ سازمان های ایرانی ، آموزش مدیریت می دهیم. علاقمندان به این شغل زیبا و جذاب می توانند دانش لازم برای این شغل را بیاموزند و تبدیل به مدیر موفقی در حوزه کاری خود شوند. برای اطلاعات بیشتر در مورد آموزش های مدیریت کاربردی در ایران به لینک زیر مراجعه بفرمایید.

شما هم می توانید نظر خود را در مورد تعریف مدیریت و تعریف مدیر در قسمت نظرات بنویسید شاید بتوانیم به تعریفی جامع تر و کاربردی تری برسیم.

 

اگر می خواهید به صورت حرفه ای تیم سازی کنید و تیم با انگیزه ای داشته باشید، سیستم کنترلی اصولی طراحی کنید و عملکرد کارمندانتان را ارزیابی کنید، بهترین ها را در سازمانتان استخدام کنید و … می‌توانید در « دوره آنلاین مدیریت » ثبت نام کنید.

#text-625994282 {
color: rgb(81, 77, 80);
}
#text-625994282 > * {
color: rgb(81, 77, 80);
}


دوره آنلاین مدیریت

 

تعریف قشنگی از مدیریت بود

سلام علیکم
از آنجا که رابطه وتفاوت علوم انسانی را به خوبی بیان کرده‌اید لذت بردم

سپاسگزاریم

سلام میشه مفهوم مدیریت تولید وعملیات رو بگید؟

با سلام
سعی میکنیم در آینده در موردش یک مطلب بنویسیم

تعریف خوبیه اما با این اوضاعی که ما در صنعتمون داریم فکر نمی کنم کاری از پیش ببره

مهرداد جان یه مدیر خوب کسیه که با تمام محدودیتها و شرایط موجود بتواند مدیریت کند پست بعدی رو بخون

سپاسگزاریم ، خوشحالیم براتون مفید بوده است

سلام ممنون از وبلاگ خوبت. من ی مقاله از مدیریت چیست و چه کاربردی دارد میخوام. ممنون میشم اگه کمکم کنید. با آرزوی موفقیت

شناسایی یا طراهی هدف تعیین بهترین استراتزی هماهنگی منابع مالی و نیروی انسانی برای رسیدن به هدف را مدیرت گویند.
فهم هدف و هنر رسیدن به آن در کوتاه ترین زمان را مدیریت گویند.

١- هنر انجام دادن کار به وسیله دیگران

تعریف خوبی بود

از مدیر ارشد یه سازمان سوال شد شما در اداره تان شایسته سالاری دارید؟
مدیر کمی فکر کرد و گفت:اسمشان به نظرم آشناست.باید از کارگزینی بپرسم خانمی به اسم شایسته سالاری داریم یا نه؟

سپاس جالب بود

توانایی درست انجام دادن کارها و تصمیمات به نحو احسن خواه با کمک دیگران باشد خواه نباشد

سلام.میشه بگین مفهوم complexity در مدیریت چیست؟

تئوری پیچیدگی در زمینه های مدیریت استراتژیک و مطالعات سازمانی استفاده می شود و کاربرد آن در چگونگی درک سازمانها از محیط اطراف خود و چگونگی برخورد آنها با شرایط عدم اطمینان است…

خدمت تمام دانشجویان مدیریت
شما باید ببینید چه چیزی در اختیار دارید؟ چه امکاناتی- چه سرمایه هایی- چه پتانسیلهایی- چه کمک هایی- چه پیشنهادهایی- چه میراثهایی- چه دارایی هایی و…. که بتوانید مدیریت خود را با آن آغاز کنید.
در مرحله دوم باید چند گره را باز کنید
قبل از هر چیز گره هایی که باید در رابطه خود و خدای خود از ایمانتان باز کنید
اول گره هایی که با آن دارایی های مذکور می توانید از کار مردم به عنوان بازار خود باز کنید
سپس گره هایی که در خانواده شما به عنوان مشکلات درآمدی، و سایر مشکلات وجود دارد که مانند حلقه های یک زنجیر به گره های دیگر مرتبطند.
این گره ها را که باز کنید می تونید با یک مدیریت علمی بسته به زمینه ای که دارایی های شما در آن قرار دارند کار را شروع کنید و بسته به آن زمینه متخصص استخدام کنید
مثلا کسی که دارایی هایش در زمینه کشاورزی است باید مهندس کشاورزی استخدام کند.
شما به راحتی با به کار گیری دیگران می توانید یک تیم قوی تشکیل دهید و بازار را با علم مدیریت و بازار از آن خود کنید

خیلی عالی بود تشکر

سلام خسته نباشید نیاز به توصیف واژه مدیر و مدیریت دارم از کدوم قسمت میتونم مطالب مورد نظرم را برداشت کنم

مدیریت عبارت است از فرایند(process)کارآمد(cfficimt)واثربخش(cffectivens)منابع سازمان(resorrces)ازطریق برنامه ریزی(planning)سازمان دهی (organizing)سرپرستی(directing)بسیج منابع(resorrce maloilizution) وکنترل برای دست یابیم به اهداف سازمان براساس نظام ارزشی مورد قبول جامعه.

تعریف بیسار عالی

مقاله بسیار مفیدی بود
درک تفاوت رهبری، مدیریت و ریاست می تواند بسیاری از تعارضات را در سطوح مختلف سازمان کاهش دهد

سلام عرض ادب برای همه در نخست مدیریت به چند طریق تعریف شده است اما از دیدگاه خو و از بیان خود من تعریف میکنم خدمت شما انشاالله که موثر باشد. مدیریت فرآیند برای استفاده از منابع سازمان در بهترین حالت ممکن برای رسیدن به اهداف را در یک زمان مدیرت گویند…..

تعریف بسیار جامع وهمه شمول?

من عاشق بحث های گروهی هستم

سلام رفرنس مطالبتون رو بفرمایید لطفا

مطالب خیلی خوبی بود سپاس لطفا رفرنس ها رو به اشتراک بگذارید ممنون میشم درحال حاضر منتظر رفرنس مطالب بالا هستم متشکرم

سلام و سپاس از شما
مطالب این سایت کلا نوشته های بنده هستند و رفرنس خاصی ندارند

با سلام و تشکر از مطالب مفیدتون
شما در شهرستان ها هم دوره حضوری یا به صورت کارگاه آموزشی برگزار می کنید؟

با سلام
فعلا خیر فقط برای سازمانها برگزار می شود

مطالب خوبی بودایامیشه مدیریت راچنین تعریف کردهنراستفاده کردن از منابع در دست داشته جهت رسیدن به هدف مطلوب

اشتراک‌ها: مدیریت منابع انسانی چیست ؟ مدیریت منابع انسانی چیست ؟ نکات مهم در مدیریت منابع انسانی

اشتراک‌ها: رفتار سازمانی چیست ؟ : اهمیت رفتار سازمانی و اهداف + تأثیر محیط سازمان روی رفتار سازمانی

Mamnon

از مطالب و نظرات دوستان لذت بردم سپاسگذارم

تعریف مدیریت :
مدیریت ، به کارگیری علم و هنر در هماهنگی و هدایت منابع مالی یا انسانی و یا هردو ، در رسیدن به هدف با حداکثر کارایی است.
در تعریف مدیریت فوق از ترکیب علم و هنر استفاده نموده ایم چرا که معتقدم مدیریت ترکیبی از علم و هنر است که بخش علم آن همان فراگیری دانش مدیریت از طریق آموزش است و بخش هنر آن پیاده سازی این دانش در عمل می باشد. بخش هنر نیز خود نیازمند کسب تجربه عملی و هنری ذاتی است

با سلام من این تعریف رو از سایت شما در یک کتاب نوشتم میخواستم منبع بزنم اگه این تعریف از منبع خاصی هست میشه منبع رو دقیقا بفرمایید

با سلام
منبع همین جاست نویسنده این مطلب بنده هستم (ارشیا دکامی) و لطفا منبع رو همین جا بزنید

سلام
به نظر من مظلومترین واژگان در تاریخ ادبیات اسلامی همین واژگانی است که هنگام انتصاب یک مدیر نا آگاه و بدون تعهد و تخصص در تابلو اداره می بینی و هم به حال خود و هم دیگران غصه می خوری .
باتوجه به تعهد ، تخصص ، مسئولیت پذیری و تجارب ارنده شما حضرتعالی را به مدیر … منصوب می کنیم .
که منتیجه آن در ایران می شود تجارت ارزنده .

دیدگاه من در رابط به مدیریت جدیت در کار و همچنان ارزش دادن به وقت است.

سلام به نظر من مانباید خود را در تعریف مقید بسازیم چون ما انسان ها از تمام پدیده ها برداشت نسبی داریم تا جای که من میدانم مدیریت همچنان یا پدیده نسبی هست.

اشتراک‌ها: تعریف مدیریت چیست ؟ – daniko

سلام
تشکر مطالب خوبی بود واقعی عالی

یک واژه که در تکمیل مدیریت باید در نظر بگیریم علم و هنر به کار گیری منابع سخت افزاری ( امکانات / تجهیزات / منابع مالی و … ) و منابع نرم افزاری ( پرسنل / اموزش و … ) در نظام ارزشی پذیرفته شده در ان سازمان و یا ان جامعه می باشد

اشتراک‌ها: تعریف مدیریت چیست ؟ – اورانوس

اشتراک‌ها: گزارش کارگاه انگیزه بخشی به کارکنان دوره ۲

به زبان ساده ارائه شده بود ، به خوبی توانستم مفهوم بگیرم . دست تان درد نکند .

سپاسگزاریم ، خوشحالیم براتون مفید بوده است

خوشحالیم براتون مفید بوده است

خوشحالیم براتون کارآمد بوده است

سپاس از شما

با سپاس از شما ، خوشحلیم مورد توجه شما واقع شده است

سلام شما یه مقاله کلی از تعاریف مدیریت ک برای مصاحبه استخدامی خونده بشه دارید؟ لینک بدید

سلام و ممنون از مطالب خوبتون.
منظورتون از “منش” چیست؟ میشه معادل انگلیسی اون رو بفرمائید تا در منابع علمی مطالبی در مورد اون پیدا کنیم. تشکر

منش همون طبیعت ذاتی فرد، ماهیت درونی و سرشت است
معادل انگلیسی هم میتونه نیچر باشه

اشتراک‌ها: وظایف مدیریت | 5 وظیفه اصلی مدیر یا اصول مدیریت چیست؟ | ارشیا دکامی

اشتراک‌ها: 7 راهکار کاربردی در مدیریت کارکنان برای سال جدید | ارشیا دکامی

اشتراک‌ها: رهبری چیست؟ تفاوت مدیریت و رهبری چیست؟ رهبر کیست؟ رهبرباشیم یا مدیر؟

اشتراک‌ها: مدیر خوب کیست؟ | 5 مهارت کلیدی از زبان ارشیا دکامی برای مدیران ایرانی

اشتراک‌ها: گزارش کارگاه-انگیزه بخشی-به کارکنان – دوره ششم

اشتراک‌ها: گزارش کارگاه سیستم سازی در مدیریت دوره ۲

اشتراک‌ها: گزارش کارگاه مهارت استخدام بهترین ها دوره هشتم

اشتراک‌ها: گزارش کارگاه مهارت استخدام بهترین ها دوره هفتم

اشتراک‌ها: گزارش کارگاه تفویض اختیار موثر- دوره دهم

اشتراک‌ها: گزارش کارگاه مهارت ارتباطی مدیر : دوره هفتم

اشتراک‌ها: گزارش کارگاه هدف گذاری و برنامه ریزی موثر دوره چهارم

اشتراک‌ها: گزارش کارگاه انگیزه بخشی به کارکنان- دوره سوم

اشتراک‌ها: گزارش کارگاه مهارت استخدام بهترینها

اشتراک‌ها: 10 روش ایجاد انگیزه در کارکنان سازمان که هر مدیری باید بداند!

اشتراک‌ها: تفویض اختیار در مدیریت | ۳ مانع اصلی در محول کردن کارها از زبان ارشیا دکامی

اشتراک‌ها: آيين مقدس مديريت! – باشگاه کارآفرینی |Entrepreneurship Club

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وب‌ سایت

مشترک نمی شوم
دریافت همه دیدگاه های این نوشته
فقط دریافت پاسخ دیدگاه های خودم
مرا با ایمیل از دیدگاه های آتی این نوشته مطلع کن. همچنین می توانید بدون مشترک شوید.

بنیان گذار مدیریت کاربردی در ایران
انجام کارهایی که غیرممکن به نظر می رسند را دوست دارد و علاقمند به انجام کارهای نو و متفاوت است و از روزمرگی در کار به شدت متنفر. به گردهم آوردن گروه و هدایت آنها علاقمند بوده و … رزومه کامل

مدیریت کاربردی چیست؟
تفاوت مدیریت و رهبری
تفاوت بین مدیریت و ریاست
خودارزیابی مهارتهای مدیریت
مدیریت منابع انسانی
وظایف مدیریت
رفتار سازمانی
تعریف مدیریت
پیگیری سفارشات

 

برای اطلاع از زمان برگزاری دوره‌ها، کارگاه‌ها، فروش های ویژه و جدیدترین محصولات آموزشی، ایمیل‌تان را در زیر وارد کنید.


ایمیل شما:


به من اطلاع دهید


نام کاربری یا آدرس ایمیل *


گذرواژه *

مرا به خاطر بسپار

ورود


گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟


آدرس ایمیل *


گذرواژه *


عضویت

1
general::
direct, manage


transnet.ir

مدیریت به مفهوم کلی آن به معنای نظارت بر فعالیت های یک سازمان و پیشبرد فعالیت های آن در مسیری است که در نهایت هدفی به خصوص محقق شود. این سازمان ممکن است یک شرکت تجاری باشد و یا آن که یکی از بدنه های دولتی. مدیریت شامل فعالیت هایی می شود که از جمله مهمترین آن ها می توان به طرح ریزی برنامه ای به خصوص برای ادامه فعالیت های یک سازمان، و هماهنگ کردن فعالیت های کارکنان برای دست یابی به اهداف سازمان، به وسیله به کار گرفتن منابعی که در دسترس هستند اشاره کرد. از جلمه این منابع می توان به منابع مالی، طبیعی، وابسته به تکنولوژی و نیروی کار انسانی اشاره کرد. البته این نکته را هم باید عنوان کرد که علاوه بر رشته مدیریت، واژه مدیر برای نام بردن از شخصی که مدیر مسئول سازمانی به خصوص هست هم استفاده می شود.

محققان رشته های علوم اجتماعی مدیریت را به عنوان یک رشته دانشگاهی دنبال می کنند و درباره حوزه های مختلفی چون سازمان های اجتماعی و تیم مدیریتی سازمان های گوناگون تحقیقاتی را انجام می دهند. برخی دیگر از افراد مدیریت را به عنوان رشته تحصیلی خود انتخاب کرده و برای کسب تخصص در آن وارد دانشگاه ها می شوند؛ از جمله رشته های مرتبط با مدیریتی که افراد قادر به تحصیل در آن خواهند بود می توان به بازرگانی و مدیریت بازرگانی اشاره کرد. البته اگر کسی قصد داشته باشد صرفا در حوزه مدیریت تخصص پیدا کرده و تحقیقات و مطالعات خود را معطوف به آن کند باید در همان رشته مدیریت ادامه تحصیل داده و مدرک دکترای آن را به دست آورد. البته دکترای مدیریت بازرگانی هم تا حدود بسیار زیادی می تواند در این امر کمک رسان افراد باشد.

سازمان های نسبتا بزرگتر معمولا برای تیم مدیریتی خود سه سطح متفاوت در نظر می گیرند که به این شرح هستند:

در سازمان های کوچکتر البته شرایط به گونه ای دیگر است و احتمال آن می رود که یک مدیر مسئول به تنهایی از قدرت بیشتری برخوردار بوده و تقریبا تمامی وظایف یاد شده در سه سطح مدیریتی بالا را خود به عهده بگیرد.

 

معنی کلمه مدیریت

سرفصل های این پست:

 

 

از جمله مهمترین تعریف هایی که از مدیریت ارائه شده است می توان به این موارد اشاره کرد:

 

در رشته مدیریت افراد متخصص آموزش می بینند تا با با مشخص کردن اهداف، شیوه رسیدن به این اهداف، قوانین و چگونگی به کار گرفتن نیروی انسانی بتوانند کسب و کاری به خصوص را به موفقیت برسانند. اگر کمی حوزه مرتبط با مدیریت را محدودتر کنیم و نگاهی چنینی به آن داشته باشیم، باید عنوان کنیم که مدیریت تنها محدود به کسب و کار شرکت یا سازمانی به خصوص نمی شود و به طور کلی تخصصی است بسیار مهم که برای بهبود شرایط زندگی افراد و روابط میان افراد کارآمد خواهد بود. بنابر این می توان گفت که مدیریت حوزه های گسترده تری را شامل شده و کاربردهای به مراتب بیشتری دارد. طرح برنامه ریزی، سنجیدن عوامل گوناگون، ابزارهای ایجاد انگیزه روانی، در نظر گرفتن اهداف، سنجیدن مقیاس های اقتصادی (سود و …) از جمله تئوری های مهمی هستند که در بحث های مدیریتی مطرح می شوند که البته بسته به شرایط کاری سازمانی به خصوص ممکن است تعداد متفاوتی از آن ها به کار گرفته شود.

البته تئوری های دیگری هم در بحث های مدیریتی مطرح شده است که از آن جمله می توان به کارکردهای مدیریتی ذکر شده توسط هنری فایول اشاره کرد که عبارتند از پیش بینی کردن، طرح برنامه ریزی، سازمان دهی کردن، مدیریت کردن، هماهنگ کردن و در نهایت کنترل کردن.

 

در سازمانی که به منظور سودآوری فعالیت می کند، مهمترین وظیفه فرد متخصص در رشته مدیریت این است که تعداد مشخصی از سهام داران را راضی نگه دارد. این راضی نگه داشتن سهام داران خود به واسطه فعالیت های دیگری محقق می شود که عبارتند از سودآوری کردن برای سهام داران، ساخت و تولید محصولاتی ارزشمند با قیمتی منطقی برای مشتریان، و نیز ایجاد موقعیت های شغلی برای نیروی کاری. البته در سازمان هایی که صرفا به منظور سودآوری فعالیت ندارند وضعیت تقریبا به گونه ای دیگر است و فرد متخصص در رشته مدیریت علاوه بر برخی از موارد یاد شده باید اعتماد خیرین سرمایه گذار در سازمان را به خود جلب کند. این نکته را هم باید عنوان کرد که شیوه کار در بیشتر سازمان های دولتی و غیر دولتی به این گونه است که سهام داران ابتدا با رأی خود افرادی را به عنوان هیئت مدیره انتخاب کرده و سپس این افراد انتخاب شده اقدام به منصوب کردن مدیران ارشد سازمان می کنند.

 

بسیاری بر این باورند که مدیریت مفهومی تقریبا مدرن و امروزی است و در جوامع تاریخ بشری چندان جایگاهی نداشته است. با اتکا به این نظریه نمی توان گذشته چندان دوری برای مدیریت متصور شد. با این حال هستند کسانی هم که بر این باورند که تجار سومری های باستان و نیز مسئولان ساخت اهرام مصر، افکاری داشته اند که امکان جای دادنشان در حوزه مدیریت تا حدودی وجود دارد. در طول قرن های گذشته تاریخ بشری برده دارانی بوده اند که باید به گونه ای نیروی کار وابسته، اما نه چندان متمایل به کار خود را مجبور به انجام فعالیتی به خصوص کنند، اما دیگر کسب و کارهای پیش از دوران صنعتی شدن فعالیت های بشری معمولا با چنین مسائلی دست و پنجه نرم نمی کردند و به همین خاطر مشکلی از حیث مدیریت نداشتند (چراکه حوزه کاریشان چندان گسترده نبود).

صرف نظر از مطالب یاد شده در طول تاریخ کسانی هم بوده اند که نظریه های مطرح شده در کتاب ها و آراء دیگرشان بی شباهت به مباحث امروزی مدیریت نبوده است. از این میان خالی از لطف نیست اگر اشاره ای به آراء ماکیاولی (این آراء مربوط به سال 1531 هستند) در این مورد داشته باشیم. قواعد مطرح شده توسط او به این شرح هستند:

در اواخر قرن بیستم مدیریت شکل تقریبا تازه ای به خود گرفت و متشکل از شاخه هایی شده بود که در محافل علمی درباره آن ها صحبت می شد و سعی بر آن بود تا با اتکا به این شاخه های رشته مدیریت افرادی متخصص برای کسب و کارهای گوناگون آموزش دهند. این شش شاخه رشته مدیریت عبارت بودند از:

 

فعل انگلیسی manage (به معنای مدیریت کردن) از فعل ایتالیایی maneggiare (به معنای استفاده کردن، مخصوصا از ابزار یا اسب) گرفته شده است. این واژه ایتالیایی هم خود از دو کلمه لاتین manus (به معنای دست) و agere (به معنای عمل کردن) گرفته شده است.

 

 

همانگونه که پیشتر از این هم عنوان شد، به باور فایول پنج عملکرد اساسی هستند که مدیریتی کارا به واسطه آن ها محقق می شود. در ادامه توضیحی درباره هریک از این پنج عملکرد عنوان خواهد شد:

 

به طور کلی نقش افراد متخصص در زمینه مدیریت به شکل زیر گروه بندی می شوند:

 

مهارت های مدیریتی به چند دسته تقسیم می شوند که مهمترین آن ها عبارتند از:

انگلیسی به فارسی

 

به کارگیری سیاست ها و طرح های برنامه ریزی شده پروسه های مختص به خود را دارد که در ادامه به ذکر این پروسه ها خواهیم پرداخت:

 

اختصاص دادن بخشی از هزینه ها و زمان سازمان برای برنامه ریزی طرح هایی مشخص و وضع سیاست های کاری به وسیله افراد متخصص در رشته مدیریت برای سازمان ها مزایایی به همراه خواهد داشت که از آن جمله می توان به این موارد اشاره کرد: مدیران میانی و عالی شاغل در یک سازمان به خصوص درک بهتری از برنامه های آینده سازمان پیدا خواهند کرد و وظیفه هر دپارتمان موجود در یک سازمان به شکل دقیقتری مشخص خواهد شد؛ قالب کلی ای به وجود خواهد آمد که بر اساس آن می توان طرح ها و تصمیمات آتی را با آسودگی بیشتری برنامه ریزی کرد و گرفت؛ در نهایت با این گونه سیاست ها و طرح ها مدیران میانی و عالی هم قادر خواهند بود تا برنامه های خود را درباره طرح های کسب و کار سازمان مطرح کنند و در صورت کارآمد بودن هر کدام از این برنامه ها می توان آن را مورد استفاده قرار داد.

 

همانگونه که پیشتر از این هم عنوان شد بیشتر سازمان های بزرگ دارای سه سطح مدیریتی هستند که هر یک به طور جداگانه توسط افراد متخصص اداره می شود. مدیران ارشد، مدیران میانی، و مدیران عالی نام هایی است که برای این سه سطح در نظر گرفته شده است. افرادی که بر خطوط تولیدی نظارت دارند مدیران عالی هستند و پایین ترین سطح مدیریت متعلق به این دسته از افراد است و بر کار آن دسته از افرادی نظارت دارند که وظیفه شان تولید و ساخت محصولات سازمان است و در حیطه های مدیریتی اشتغال ندارند. سطح مدیران میانی متشکل از آن دسته از افرادی است که جایی بین مدیران عالی و مدیران ارشد قرار می گیرند. مدیران میانی معمولا فعالیت های مدیران عالی را مد نظر قرار می دهند و با نام هایی چون مسئول دپارتمان، مدیر پروژه، مدیر بخش و سایر القاب این چنینی از آن ها یاد می شود. سطح مدیران ارشد هم متشکل از آن دسته از افراد متخصص در رشته مدیریت است که مسئولیت سازمان به عنوان یک واحد کلی در نهایت با آن ها است و تصمیمات نهایی، اهداف، مأموریت های اصلی سازمان، احداث واحدهای تازه و دیگر مسائل این چنینی به وسیله آن ها اتخاذ می شود. رئیس هیئت مدیره، مدیر مسئول، معاون و سایر القاب این چنینی برای مدیران ارشد استفاده می شود.

این سطح بندی مدیران یکی از دستاوردهای علم مدیریت در حوزه ها دانشگاهی بوده است و اهداف گوناگون سازمان ها به این وسیله به شکلی تخصصی تر محقق می شود. در ادامه توضیحاتی مختصر درباره وظایف و فعالیت های افراد متخصص در هر یک از این سطوح مدیریتی عنوان خواهد شد:

 

سطح مدیریتی مدیران ارشد شامل تمامی اعضای هیئت مدیره سازمانی به خصوص، به علاوه مدیر مسئول و دیگر مقامات عالی رتبه سازمان می شود. برخی از سازمان ها بسته به نیازهای تخصصی تر خود مدیران عالی رتبه ای برای بخش هایی چون بخش مالی سازمان یا بخش مرتبط با تکنولوژی هم در نظر می گیرند. افراد متخصص در رشته مدیریت که برای فعالیت در این سطح مدیریتی در نظر گرفته می شوند می بایست تمامی عملیات های سازمان را تحت نظر داشته و به طور کلی وظیفه اداره و کنترل سازمان در درجه اول به عهده این افراد است.

افرادی که به عنوان هیئت مدیره سازمانی به خصوص فعالیت می کنند بیشتر وظایفی در قبال سهام داران آن سازمان دارند و همانند سایر افراد مسئول کمتر با فعالیت های روزانه سازمان و چگونگی اداره و کنترل آن سر و کار دارند. البته باید عنوان کرد که فعالیت اعضای هیئت مدیره به مسائلی چون نوع سازمان (خصوصی یا دولتی)، گستره فعالیت های سازمان و فرهنگ آن مرتبط می شود و بسته به این مسائل ممکن است وظایف دیگری هم برای اعضای هیئت مدیره در نظر گرفته شود.

3,049 مترجم

حمیرا ف.

معنی کلمه مدیریت

بهاره ی.

آناهیتا ن.

احد ن.

محمد ا.

علیرضا س.

بیان ب.

 

 

این سطح مدیریتی شامل مدیران عمومی، مدیران شعب و مدیران دپارتمان های یک سازمان به خصوص می شود. این مدیران برای فعالیت های دپارتمان یا شعبه تحت نظارتشان مسئولیت هایی دارند و طبق بازه زمانی مشخصی باید گزارش هایی به مدیران ارشد ارائه کنند. افراد متخصص در زمینه مدیریتی که در این سطح مدیریتی فعالیت می کنند از اهمیت ویژه ای برخوردارند، چراکه نقش پلی ارتباطی میان مدیران ارشد و مدیران عالی دارند و یکی از ملزومات اساسی کارآمد بودن فعالیت های یک سازمان برقراری ارتباطی مؤثر میان مدیران سطوح مختلف است. از جمله مهمترین وظایف مدیران میانی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

از جمله افراد حاضر در این سطح مدیریتی می توان به سرپرست ها (سوپروایزر)، و سردسته های گروه ها و بخش های مختلف اشاره کرد. تمرکز اصلی این افراد بر نظارت به فعالیت های کارکنان معمولی سازمان و راهنمایی کردن آن ها است. این افراد معمولا وظیفه دارند فعالیت های کارکنان را برایشان مشخص کنند و به هنگام انجام فعالیت های روزانه آن ها را راهنمایی کرده و بر کارشان نظارت داشته باشند. علاوه بر این مدیران عالی مسئول کیفیت و میزان کالا/خدمات تولید شده هستند و به هنگام فعالیت کارکنان پیشنهاداتی برای بهبود کار بهشان می دهند. دیگر نقش مدیران عالی این است که می توانند دغدغه های کارکنان را به گوش مدیران میانی برسانند. مدیران خط مقدم یا سطح اول هم در این سطح مدیریتی جای می گیرند که به عنوان الگوی کارکنان دیگر شناخته شده و بعضا حتی خود برخی از فعالیت های مربوط به کارکنان را هم انجام می دهند. برای نمونه در یک رستوران در ساعتی که بسیار شلوغ می شود ممکن است این مدیران اقدام به سرو کردن غذا برای مشتریان کنند. از جمله مهمترین نتایج حاصل شده از فعالیت های مدیران سطح اول می توان به موارد زیر اشاره کرد:

در جدول زیر می توانید ترجمه مدیریت را به برخی زبان ها مشاهده کنید:

ترجمه مدیریت به زبان انگلیسی

management

ترجمه مدیریت به زبان فرانسوی

la gestion

ترجمه مدیریت به زبان روسی

управление

ترجمه مدیریت به زبان آلمانی

Verwaltung

ترجمه مدیریت به زبان ترکی

yönetim

 

تمامی معانی بالا بعلاوه بیشتر از 2900+ واژه اختصاصی مدیریت در دیکشنری مدیریت سایت ترجمه در دسترس است.

مترجمان حرفه ای اینجا جمع شده اند، شما هم به جمع ما بپیوندید… استخدام مترجم

(مص جع.) مدیر بودن، مدیری، علم و هنر متشکل کردن، همآهنگ کردن. [خوانش: (مُ یَّ) [ع.]]

خلاصه داستان قسمت ۳۷ سریال ترکی تو در بزن + عکس

خلاصه داستان قسمت اول تا آخر سریال ترکی تو در بزن (عشق مشروط)

خلاصه داستان قسمت ۲۵۰ سریال ترکی تردید (هرجایی)

خلاصه داستان قسمت اول تا آخر سریال ترکی تردید (هرجایی)معنی کلمه مدیریت

خلاصه داستان قسمت ۳۷۴ سریال ترکی گودال + عکس

خلاصه داستان قسمت اول تا آخر سریال ترکی روزگاری در چکوروا + عکس

خلاصه داستان قسمت ۲۵۵ سریال ترکی روزگاری در چکوروا

قبل و بعد از تزریق واکسن کرونا چه چیزهایی باید بخوریم؟

فال حافظ امروز سه شنبه 8 تیر ماه 1400 همراه با تعبیر

جدولیاب سه شنبه 8 تیر 1400

تقویم نجومی امروز سه شنبه 8 تیر 1400

رحیم حیدری کیست؟ + ماجرای فیلم غیراخلاقی فرماندار لنگرود و عزل وی

جزئیات ساخت یک برنامه موسیقی سنتی با اجرای علیرضا افتخاری

جزئیات قتل ستوان‌ یکم امید چائی‌ پز رئیس وظیفه عمومی شهرستان لاهیجان

عکس نوشته تبریک روز جهانی عکاسی | دانلود عکس و متن های تبریک روز عکاسی


ترجمه و معنی انگلیسی کلمه و یا عبارت یا اصطلاح فارسی “مدیریت” عبارت است از administration , directorship , management , managing , supervision.

عبارت های فارسی دیگر که معادل یا مشابه عبارت فارسی “مدیریت” هستند و یا کلمات این عبارت را دارند نیز در ذیل به همراه معادل انگلیسی آنها، برای شما آورده شده است:

    English

    administration , directorship , management , managing , supervision

معنی کلمه مدیریت

    dispensation

    mismanagement

    mishandle , mismanage

   

   

   

   

   

   

 

– نکته مهمی که در ترجمه فارسی به انگلیسی “مدیریت”  باید به آن نیز توجه نمائید این است که این ترجمه در چه متن و یا محیطی قرار است استفاده شود. مثلاً آیا عبارت فارسی “مدیریت” یک عبارت و اصطلاح فارسی عامیانه است و یا رسمی و یا تخصصی است. این موضوع در انتخاب معادل انگلیسی “مدیریت” نقش تعیین کننده ای دارد.

 

– زمانی که قرار است متن فارسی را به انگلیسی ترجمه کنید، حتما لازم نیست همیشه عین ترجمه فارسی “مدیریت” به انگلیسی منعکس شود.

زیرا یک متن مخصوصاً متن تخصصی می تواند به صور مختلف ترجمه شود. مثلا

1- ترجمه تحت الفظی عبارت فارسی. مثلاً اینکه تک تک کلمات عبارت “مدیریت” را به انگلیسی تبدیل کنیم که به این کار ترجمه تحت الفظی عبارت “مدیریت” می گویند.

2- و ترجمه محتوایی عبارت “مدیریت” به انگلیسی که از نظر محتوی هیچ فرقی با متن اصلی ندارد و مفهوم را به دقت و به درستی ترجمه می کند و تازه در نوشته های تخصصی بیشتر کاربرد دارد.

 

– در فارسی بدلیل عدم اعراب گذاری روی حروف در کلمات ممکن است در نوشته یکی باشند ولی در تلفظ و معنی یکسان نباشد. مثلاً “پر” در یک نوشته می تواند به معنی ” پَر پرنده ” باشد و یا ” پُر “. (حتی همین عبارت “مدیریت” نیز ممکن است جور دیگری تلفظ شود که معنای متفاوتی داشته باشد.)
پس در انتخاب معادل انگلیسی “مدیریت” دقت کنید که در متن مبدا و اصلی معنی واژه ها به چه صورت است تا در ترجمه انگلیسی آن دچار اشتباه نشوید.

 

– ترجمه فارسی به انگلیسی در متون تخصصی ظرافت خاصی را می طلبد:
مثلاً “پیش پرداخت” را می توان به صورت “prepayment” و همچنین “advnace payment” ترجمه نمود. در نوشته های انگلیسی ترجمه دوم شایع و رساست.

جستجو در متون تخصصی خارجی موضوع را روشن می کند و مفهوم نگارش ما را در ذهن خواننده انگلیسی زبان بهتر منتقل می کند. در خصوص ترجمه انگلیسی کلمه یا اصطلاح “مدیریت” هم آیا این موضوع صدق می کند؟

پس بهترین راه در ترجمه کردن معنی از فارسی به انگلیسی خصوصاً در مباحث تخصصی، چک کردن معنای دقیق انگلیسی به انگلیسی کلمات خصوصاً در دیکشنری تخصصی آن موضوع می باشد.

 

بطور کلی زمانیکه می خواهید متن یا عبارتی را از فارسی به انگلیسی ترجمه و معنی کنید نکات ذیل را حتماً مدنظر خود قرار دهید.

– معنی متناسب با متن را پیدا کنید:

همانطور که می دانید اکثر کلمات انگلیسی، دارای معانی متعددی هستند. گاهی، این معانی با هم در تناقضند. مثلا کلمهٔ oath که هر دو معنی “قسم” و “فحش” را میدهد.
در برخی موارد نیز، معانی یک کلمه تاحدی به هم نزدیک است که انتخاب معنی درست و متناسب با متن، برای مترجم سخت و پیچیده می‌شود.

این مهارت با تمرین ترجمه، به آسانی حاصل می‌شود. به عبارت دیگر، انتخاب معنی درست و مقتضی متن، در ترجمه‌های بعدی آسانتر خواهد بود. آیا این موضوع در خصوص ترجمه انگلیسی administration , directorship , management , managing , supervision برای عبارت فارسی “مدیریت” صدق می کند؟

 

– انگلیسی مدرن صرف فعل ندارد و بیشتر به واسطه استفاده از فعل های کمکی و تغییر ساختار جمله عبارات و معانی پیچیده را می رساند.

گذشته از اختلافات کوچک در تلفظ، نکات کوچک گرامری و انتخاب واژه های تا حدی متفاوت زبان انگلیسی در مناطق مختلف جهان به یک شکل صحبت می شود و انگلیسی زبان های جهان به سادگی میتوانند از طریق این زبان با هم ارتباط برقرار کنند.

 

– انگلیسی جنسیت ندارد:

در زبان انگلیسی اسامی جنسیت ندارند. برخلاف نزدیکترین زبان ها به این زبان یعنی آلمانی و فرانسه که هر دو دارای جنسیت برای اسامی هستند در انگلیسی چنین قاعده ای نداریم. جنسیت اسامی تنها محدود به زبان های آلمانی و فرانسه نیست.

بخش بزرگی از زبان ها مانند تمام زبان های شرق اروپا (روسی و بیشتر زبان های اسلوایی)، زبان عربی و زبان های نزدیک به آن، زبان اسپانیایی و زبان های نزدیک به آن دارای جنسیت برای اسامی هستند.

پس در ترجمه فارسی به انگلیسی “مدیریت” از این منظر کار شما بسیار ساده می شود.معنی کلمه مدیریت

 

– در زبان انگلیسی افعال صرف نمی شوند:

در زبان انگلیسی افعال تقریبا صرف نمی شوند. این موضوع هم برخلاف بخش بزرگی از زبان ها از جمله آلمانی، فرانسه، روسی، عربی، اسپانیایی و حتی فارسی است.

صرف نشدن فعل ها، استفاده از آنها را در جمله بسیار ساده می کند؛ که این موضوع در ترجمه انگلیسی “مدیریت” سبب می شود کار شما ساده گردد.

 

– تلفظ انگلیسی:

تلفظ در زبان انگلیسی یکی از اولین نکاتی است که توجه شما را جلب می کند. بر خلاف فارسی در انگلیسی کلمات الزاما به آن صورتی که گفته می شوند نوشته نمی شوند و این سبب اشتباهاتی خصوصا برای زبان آموزان مبتدی می شود.

به این نوع از کلمات با تلفظ یکسان و املای متفاوت در زبان انگلیسی، Similar Words گفته می شود.

در واقع انگلیسی ساختار یکپارچه ای برای تلفظ واژه ها ندارد. به همین دلیل باید تلفظ واژه ها را به صورت جداگانه حفظ کنید. این موضوع در طول یادگیری لیست واژه های ضروری زبان انگلیسی بسیار با اهمیت است.

 

– زمان ها:

بیشتر زمان ها یا tenses در زبان انگلیسی تقریبا فاقد معادل و ترجمه فارسی هستند. یعنی مثلا زمان حال ساده را نمی تواند با با هیچ یک از زمان ها در فارسی معادل کرد.

این موضوع برای زمان هایی مثل زمان حال کامل به مراتب بیشتر به چشم می آید. یادگیری معنای دقیق این زمان ها از طریق تمرین ممکن خواهد بود.

 

– افعال عبارتی:

افعال عبارتی یا phrasal verbs که اصطلاحاً به آن ها افعال دوکلمه ای نیز گفته می شود، افعالی هستند که از ترکیب حرف اضافه با یک فعل ساخته می شوند و معنایی کاملا متفاوت نسبت به فعل اصلی دارند. این افعال در فارسی معادل ندارند و در ابتدا برای فارسی زبان ها گیج کننده به نظر می رسند. لیست مهمترین افعال عبارتی (دوکلمه ای) Phrasal Verbs زبان انگلیسی را می توانید در EnglishVocabulary.ir مشاهده نمائید.

 

– ریشه کلمات، پسوندها و پیشوندهای زبان انگلیسی

معمولاً دانستن ریشه کلمات انگلیسی، دانستن لیست پسوندهای انگلیسی و لیست پیشوندهای انگلیسی کمک بزرگی به یادگیری زبان انگلیسی می کند و به طور فزاینده ای سبب افزایش دامنه واژگان زبان انگلیسی در فرد می شود.

 

– انواع ضمایر:

در زبان انگلیسی برای حالت فاعلی، مفعولی و ملکی ضمایر شخصی متفاوتی داریم که معادل فارسی ندارند. البته یادگیری این ضمایر معمولا خیلی سخت نیست و با کمی تمرین می توانید به آنها مسلط شوید.

 

– برخی کلمات معادل فارسی ندارند:

معادل، ترجمه و معنی مناسب فارسی برای برخی از کلمات انگلیسی گاهاً وجود ندارد یا هنوز برای آن کلمه ای ساخته نشده است. سعی نکنید آن‌ها را حتماً ترجمه کنید. به عنوان مثال چنانچه متنی مربوط به علم کامپیوتر را ترجمه می‌کنید، حتما می دانید که واژهٔ “windows” نیازی به معادل فارسی ندارد.

در واقع بیان معادل فارسی “پنجره‌ها” برای این کلمه در این متن، اشتباه است. این نکته را می‌توانید با کسب آشنایی از واژگان هر حوزه علمی رعایت کنید.

 

– آیا می توان به این راحتی یک متن تخصصی فارسی (مثل مقاله فارسی، پایان نامه فارسی، کتاب تخصصی فارسی و …) را به متن انگلیسی تبدیل کرد؟

آیا با دانش زبانی دست و پا شکسته می توان دل به دریای متون تخصصی زد؟ بله، تبدیل متن انگلیسی به فارسی راحت تر است، اما اگر قرار است متن، ترجمه فارسی به انگلیسی شود، آنجاست که توان علمی، میزان آشنایی به زبان انگلیسی و دقت نظر مترجم اهمیت زیادی پیدا می کند.

 

– حروف تعریف:

در زبان فارسی ما برای حالت معرفه حرف تعریف نداریم. در حالی که در انگلیسی حرف تعریف the نشان دهنده معرفه بودن یک اسم است. این تفاوت باعث ناآگاهی بسیاری از فارسی زبانان از نحوه استفاده از حرف تعریف the در زبان انگلیسی می شود.

استفاده نابه جا این حرف تعریف در بین زبان آموزان و مترجمین مبتدی بسیار رایج است. با گذشت زمان به استفاده درست از حرف تعریف عادت می کنید.

 

– حروف اضافه:

ساختار استفاده از حروف اضافه در فارسی و انگلیسی تا حد زیادی متفاوت است. در واقع حروف اضافه بین این دو زبان قابل معادل سازی نیستند.

گاهی در یک جمله فارسی از حرف اضافه استفاده می کنیم در حالی که در معادل انگلیسی همین جمله هیچ حرف اضافه ای وجود ندارد (برعکس این موضوع هم زیاد اتفاق می افتد.).

 

– همواره سعی کنید در مکالمه و یا ترجمه فارسی به انگلیسی، از ساختار و کلماتی استفاده نمائید که خود افراد انگلیسی زبان (نیتیو) آن ساختار و کلمات را بکار می برند.

طبیعی است که برای این هدف لازم است شخص ترجمه کننده آنقدر متن انگلیسی خوانده باشد و نسبت به کالوکیشن ها و همایندهای زبان انگلیسی آشنا باشد تا بتواند به مانند انگلیسی زبان های نیتیو، مفهوم را منتقل کند.

مجدداً تاکید میکنیم که صرفاً با ابتکار و خلاقیت های شخصی، بدون تسلط به کالوکیشن های زبان انگلیسی به هیچ وجه این امر میسر نخواهد بود.

 

– امروزه با پیشرفت دانش و تکنولوژی، استفاده از ترجمه ماشینی فارسی به انگلیسی “مدیریت” نظیر ترجمه عبارت و متن با گوگل ترنسلیت Google Translate توسط عده ای، زیاد به چشم میخورد.

همچنین بروز و ظهور نرم افزارهای ترجمه انگلیسی “مدیریت” و اخیراً نیز اپلیکیشن های اندروید و اپلیکیشن های ios برای ترجمه فارسی به انگلیسی عبارت “مدیریت” بوجود آمده اند.

شاید بتوان برای استفاده روزمره در محاوره های انگلیسی و یا در زمان آموزش از این ابزارها استفاده نمود و به آن ها بسنده کرد، ولی در ترجمه هایی که قرار است در محیط ها رسمی نظیر جلسات کاری، پرزنت و ارائه در سمینارها و نمایشگاه ها، بستن قراردادهای تجاری، ترجمه و سابمیت مقالات علمی و تخصصی در مجلات و نشریات خارجی، ترجمه کتاب های تخصصی و پایان نامه ها و … ارائه شود، به هیچ عنوان استفاده صرف از این ابزارهای نوین برای ترجمه انگلیسی “مدیریت” پیشنهاد نمی شود.

معنی کلمه مدیریت
معنی کلمه مدیریت
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *